Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Varför "blåser" en topplockspackning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    238

    Varför "blåser" en topplockspackning?

    Hur kommer det sig att en topplockspackning plötsligt börjar läcka? Finns det någon logisk förklaring till att den inte längre klarar av att hålla tätt?

    Det ligger nära att misstänka att motorn/toppen gått varm på grund av läckande kylare/vattenpump/slangar - .........

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    428
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    680
    Att dessutom vara en toplockspackning är inte helt lätt, man får stå ut med mycket skit. Tämligen varma och kalla förhållande uppstår dagligen på en bil som körs mycket med. Dessutom får den uthärda en hel del tryckväxlingar osv. Så ibland orkar den inte med längre helt enkelt, behöver nödvändigtvis (men kan t.ex vara att motorn gått för varm) inte vara något fel som orsakar detta.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    de flesta av alla dessa hundratals packningar jag har bytt har blåst pga åldersymptom ihop med rostiga metalldelar. Byter man inte kylarvätska regelbundet så äts packningen sönder med tiden.
    Naturligtvis blir den förstörd av normal torrkokning också.

Liknande ämnen

  1. SID-meddelande "Kontrollera oljenivå" i 9-5 Aero, varför?
    Av Mårten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 22:59
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 21:48
  3. Varför "borstar" det när jag växlar trots bra motorfästen?
    Av TalladegaSvensson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 13:12
  4. 9000 Cs 2,0i -94. Nybytt topplockspackning "HÖG TOMGÅNG"
    Av Crave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •