Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Balansaxelkedja till 9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    19

    Balansaxelkedja till 9-5 Aero

    Hej!
    Jag har fått en dom av in saabserviceverkstad!!
    Symtom: "Högt ljud i kamaxelkedjan" men nu säger dom att troligen är det balansaxelkedjan eftersom jag har en automat. Häftigt!!!!! Kamaxelkedjan kostar 3054:- att byta, och balansaxelkedjan kostar 13500:-!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! att byta. Visst är det underbart att äga en Saab imellanåt!!!!!!!!!
    Fråga:
    Vad händer om balansaxelkedjan går sönder i körning eller på tomgång??

    Vad händer om kamaxelkedjan går sönder i körning eller på tomgång??

    Mvh. Conny

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248

    Re: Balansaxelkedja till 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Conny
    Hej!
    Jag har fått en dom av in saabserviceverkstad!!
    Symtom: "Högt ljud i kamaxelkedjan" men nu säger dom att troligen är det balansaxelkedjan eftersom jag har en automat. Häftigt!!!!! Kamaxelkedjan kostar 3054:- att byta, och balansaxelkedjan kostar 13500:-!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! att byta. Visst är det underbart att äga en Saab imellanåt!!!!!!!!!
    Fråga:
    Vad händer om balansaxelkedjan går sönder i körning eller på tomgång??

    Vad händer om kamaxelkedjan går sönder i körning eller på tomgång??

    Mvh. Conny
    Vad har du för bil? 9-5? Vid garantiärenden skall bägge kedjorna bytas och om det inte skett något revolutionerande på kedjefronten måste man ändå ta bort balanskedjan för att komma åt kamaxelkedjan. Jag tror nog att du fått fel uppgift.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    59
    Hej
    Om balansaxelkedjan går av är risken för stort haveri stor.
    Om kamaxelkedjan går av så är det ett stort haveri.
    De priser du fått är:
    Att endast byta kamkedjan ( man drar i en ny kedja ) ca 3000 kr
    Att byta allting ca 13500 - 15000 kr .
    Jag rekommenderar att ta den dyraste modellen ( då kan man känna sig någotsånär trygg att det kommer att fungera.)
    Att endast byta kamkedjan är en nödlösning som ingen seriös verkstad bör rekommendera.

    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176
    Sedan förstår inte jag vad automatlådan har att göra med balans- och kamaxelkedjan? Dessa kedjors tillstånd (tex oljud) borde vara oberoende av vilken växellådstyp det sitter i bilen tycker jag!

    Per L

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    994
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Sedan förstår inte jag vad automatlådan har att göra med balans- och kamaxelkedjan? Dessa kedjors tillstånd (tex oljud) borde vara oberoende av vilken växellådstyp det sitter i bilen tycker jag!

    Per L
    Av någon anledning så blir det oftare missljud från balansaxelkedjan på just bilar med automatlåda.

    Vet ej varför, men så är det.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    331
    När dom bytte kamkedjan på min 9-3 Aero så såg dom att en skruv till glidskenan till balans kedjan var riktigt lös. Den behövdes bara vridas 1 - 2 varv för att få lös skruven. Snacka om att jag hade tur. Kunde lika gärna fått stoppa i en ny motor.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  7. #7
    Lånar tråden lite då, när man renoverar dessa kedjor, är det flera lager och glidskenor som även byts då? Någon som har en bild på alla komponenter.

  8. #8

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    19
    Hej igen!!!!
    Jag blev otroligt nöjd med bytet av min balansaxelkedja och kamkedja, men tack för dom svar och tips jag fick här.
    Jag kan härmed rekomendera Bilserviceverkstaden: PA Bilservice i Jönköping.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630
    kedjorna på autmaterna slits snabbare eftersom automaten rycker mer än en manuell låda..

    MVH Andreas

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 407
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    kedjorna på autmaterna slits snabbare eftersom automaten rycker mer än en manuell låda..

    MVH Andreas


    Vad menar du.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176
    Troligen menas att när automatlådan växlar så ändras motorns vartal snabbare än om man växlar manuellt. Och då skulle kejorna belastas hårdare! Ungefär som om man ökar farten med en cykel jämfört med att cykla jämn fart! Teoretiskt skulle det ju kunna stämma men i praktiken låter det väldigt långsökt!

    Och skulle det stämma så får jag ytterligare "vatten på min kvarn"!
    Nämligen att kam och balansaxeldrivningen är alldeles för klent konstruerade! Tål dom inte ens att man ändrar varvatalet snabbt på motorn så är det mycket värre än vad jag ens kunde tro!

    Per L

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    kedjorna på autmaterna slits snabbare eftersom automaten rycker mer än en manuell låda..

    MVH Andreas


    Vad menar du.

    //MH
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    405
    Citat Ursprungligen postat av Conny
    Hej igen!!!!
    Jag blev otroligt nöjd med bytet av min balansaxelkedja och kamkedja, men tack för dom svar och tips jag fick här.
    Jag kan härmed rekomendera Bilserviceverkstaden: PA Bilservice i Jönköping.

    Vad gick de hela på då ??

    Ja tog bort min balansaxelkedja för 2 månader sen, o bytte hela kamkedjesattsen, de kostade mig 1300 i delar från speedparts, och 4000:- för att byta alltihop på Thorens bilservice här i Linköping, Saab specialist
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 407
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Troligen menas att när automatlådan växlar så ändras motorns vartal snabbare än om man växlar manuellt. Och då skulle kejorna belastas hårdare! Ungefär som om man ökar farten med en cykel jämfört med att cykla jämn fart! Teoretiskt skulle det ju kunna stämma men i praktiken låter det väldigt långsökt!

    Och skulle det stämma så får jag ytterligare "vatten på min kvarn"!
    Nämligen att kam och balansaxeldrivningen är alldeles för klent konstruerade! Tål dom inte ens att man ändrar varvatalet snabbt på motorn så är det mycket värre än vad jag ens kunde tro!

    Per L
    Tyvärr håller inte jag med på detta, jag böt själv på min häromåret och det var en bit kvar innan spännaren var maxad, och då hade min ändå rullat dryga 33-34.000 mil och det är en automat.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Har haft balansaxelkedjeras.

    Slog sönder bröstkåpan, oljepumpen och tappade så klart allt oljetryck direkt.
    I övrigt inga fel förutom att motorn var tvungen att plockas ut för att åtgärda problemen.

    Är det missljud är mitt tips att byta innan haveri uppstår. Alternativt att plocka bort b-kedjan, dock verkar detta skapa mer vibrationer på 9-5:an än på og9-3.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Klippa balansaxelkedja på 9-3 Aero?
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •