Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: HC-tomgång, CO-tomgång och CO-förhöjd tomgång, för hög OG900i

  1. #1

    HC-tomgång, CO-tomgång och CO-förhöjd tomgång, för hög OG900i

    God kväll!

    Ombesiktade idag min 900i 16v -89.
    Hade en del tvåor däribland för höga avgasvärden.
    Alla punkter fram till avgasprovet klarade sig utan problem och med beröm.

    När det kom till avgasvärdena försvann dock besikningsmannens glada min och han redovisade, med tårar i ögonen, att alla värden fortfaradne var för höga!

    Innan ombesiktningen bytte jag katalysatorn som var helt brännd, mot en som såg helt okay ut. Jag bytte även luftfilter och tänkte att jag skulle chansa på att den kanske gick igenom. Dock gjorde den juh inte detta.

    Värdena jag fick var som följer:
    HC-halt tomgång, 194 (100)
    CO-halt tomgång, 1,8 (0,5)
    CO-halt förhöjd tomgång, 0,5 (0,3)
    Lambda, 1.00 (0,97-1,03)

    Är det inte konstigt att lambda är så bra?!

    Jag har bytt olja för inte allt för länge sedan. Tänddelar är bytta även det ganska nyss (stift, kablar, rotor, fördelare).

    Bilen är också en aning trögstartad.

    Vad fasiken kan det vara som spökar?
    Saab 900i 16v -89

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    138
    Jag vet iofs inte om en helt ny katalysator behöver några mil innan den tänder bra men är den trögstartad så är det något annat som spökar

    tändning och stift

    Kanske får en cylinder för lite allt för mycket soppa (då kan lambda vara hur fint som helst men det hjälper inte)

    Kan ju alltid kolla att stiften ser lika dana ut!
    2,0T SS -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    106
    Det är väl bara att hälla i några liter k-sprit i tanken innan besiktning?

  4. #4
    Hade i ca 0,5 liter k-sprit i tanken första gången jag besiktigade (MAX 10 liter soppa i tanken). Det hjälpte inte. På ombesiktningen hade jag i 3 liter etanol i tanken, ca 15 liter soppa. Det hjälpte inte.

    Mätte förvrigt kompressionen idag och fick värdena 12.6, 12, 11.9 och 12 kg/cm2. Dett borde väll vara helt okay?
    Saab 900i 16v -89

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av Hegge
    Hade i ca 0,5 liter k-sprit i tanken första gången jag besiktigade (MAX 10 liter soppa i tanken). Det hjälpte inte. På ombesiktningen hade jag i 3 liter etanol i tanken, ca 15 liter soppa. Det hjälpte inte.

    Mätte förvrigt kompressionen idag och fick värdena 12.6, 12, 11.9 och 12 kg/cm2. Dett borde väll vara helt okay?
    Har hört att det ska va typ 50/50 med bensin och k-sprit.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Var bilen ordentligt varmkörd när ni mätte avgasvärdena?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Var bilen ordentligt varmkörd när ni mätte avgasvärdena?
    Yepp, stekhet. Från nomaltempererad till på gränsen till rött när besiktningsgubben hade varmkört i minst 10 min. Ingen skillnad på värdena. Han försökte verkligen.

    Angående k-spriten så har jag läst om en hel massa personer som "har hört" hur bra det är och hur mycket man ska ha i. Men ingen kommer med egentliga fakta.
    Saab 900i 16v -89

  8. #8
    tjena ett gott tips o de har fungerat för mig alla gånger som ja gjort det,,,,5-8liter soppa i tanken o 1-2liter metanol o inte etanol,,,,besiktigade en volvo 850r utan lambda o gick igenom,,prova detta,,,,,kommer att hjälpa dig igenom bes,,
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213

    Re: HC-tomgång, CO-tomgång och CO-förhöjd tomgång, för hög!

    Kan man inte ställa om co på mängmätaren? Har för mig att man vrider på skruven för att höja eller sänka.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737

    Re: HC-tomgång, CO-tomgång och CO-förhöjd tomgång, för hög!

    Citat Ursprungligen postat av Flink
    Kan man inte ställa om co på mängmätaren? Har för mig att man vrider på skruven för att höja eller sänka.
    Om man har LH 2.2 så kan man det. Trådskaparen har förmodligen LH 2.4, där går det inte.

    Hegge, i brist på annat kan du ju kolla om det finns några felkoder lagrade. Står i FAQ'en hur man gör.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lagan/Lund Medlemsnr: 6399
    Inlägg
    53
    Lyfter lite och frågar hur det gick?

    Får liknade värden på min og900?

    Mvh Karl
    Ledsen grabbar men saaben är inte min finbil...
    og900 t16 -90, MB 219 -58, MB 300 Adenauer -52

Liknande ämnen

  1. Förhöjd tomgång CO-halt för hög OG9-3
    Av Sebastian93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-07-12, 12:12
  2. [LÖST] Förhöjd/ojämn tomgång NG9-3 2.0t -03
    Av mlao i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 22:26
  3. Förhöjd tomgång 15-60km/h OG9-5 B2x5
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 17:33
  4. [LÖST] Lambdavärde förhöjd tomgång OG9-5
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 17:15
  5. Förhöjd tomgång NG900 2.0t
    Av Mr_united83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-02, 04:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •