Hej!
Har en tid haft problem med kod P0402 och P0403. Har tidigare bytt EGR-ventil, vaccumslangar. I helgen stod ytterligare några punkter på programet, nämligen försiktig rengöring av LMM, byte magnetventil för EGR-ventilen och sotning av avgaskanal och insugningslock med virvelspjäll.
För att få bort insugningslock och virvelspjället lossades spridarrören. Efter alla åtgärder återmonterades allt utan problem. Vid start fick jag "mala" lite med startern för att få pannan och gå igång. Väl igång och vid provkörning går allt normalt, ev lite bättre då effekten upplevs som jämnare under acceleration. Kört ca femtio mil utan felkod om EGR.
Men nu till problemet - varje morgon när jag skall starta bilen dör den.
Direkt när jag försöker starta den hoppar den igång och går helt normalt under ca 5 sekunder. Därefter dör den. För att få igång den måste jag pina startern ytterligare 30-45 sekunder. När den väl startar går den hur bra som helst igen. Om bilen bara har stått med avstängd motor i en timme eller så startar den utan problem. Ingen CE-lampa sätts. Kan felkoder sättas ändå? Enda demonterade och återmonterade bränsledelar är spridarrören från pump till spridarna. Där finns inga synliga läckor då motorn går iaf.
Önskar nu av er lite infallsvinklar...
Mvh,
MaPe