Ska plocka ut motorn i min 9-3 t5 och byta kamkjedja, vatten pump, oljepump, turbo och plocka bort blansaxelkjedja är det något mera jag borde tänka på när jag ändå river ut motorn.
Ska plocka ut motorn i min 9-3 t5 och byta kamkjedja, vatten pump, oljepump, turbo och plocka bort blansaxelkjedja är det något mera jag borde tänka på när jag ändå river ut motorn.
det beror på vad du ska ha motorn till och vad det ska kosta.
hur långet har har bilen gått`?
Laser Röd Ng900 2.3T
#6080
Maskinen har gått ca: 17500 mil nu och tänkt att köra lite bana nästa år.
balansera, byt till större ventiler och porta upp toppen, lägg på två kammar med minst 276 duration med minst 10 i lyft, oringa blocket så du kan ladda fritt, byt till titan stakar och smidda kolvar. huum glömde jag något?
Saablös.
BMW 335iA Coupé DKG
ahh hårdare ventiler från NP eller liknande så klart
Saablös.
BMW 335iA Coupé DKG
haha, det du räcknat upp där går minst på 30k.Ursprungligen postat av Lotus
Laser Röd Ng900 2.3T
#6080
men fanns ju ingen budget angiven och jag antog att man monterade bort balansaxeln för att kunna varva mer vilket man bör följa upp med balanserad motor och hårdare fjädrar för att inte få haveri.
Saablös.
BMW 335iA Coupé DKG
Jaså? Inte mer?Ursprungligen postat av tuvor
Kanske man skulle investera i nya kolvar och stakar i vinter då.
Saab 9-3 2.3T
Saab 9-3 2.0T
O-ringa blocket på trollspeed ca 4 500:-
Titanstakar ca 10 000:-
Np fjädrar ca 1 600:-
Balansering av lösa delar ca 3 000:-
Råämneskammar ca 10 000:- (omslipade, max 9,45 i lyft, för runt 2 500:- )
Sen ventiler och kolvar beror ju på vilka man väljer...
Saablös.
BMW 335iA Coupé DKG
vad är det värsta man kan ha? titanventiler överdragna med nått keramiskt material på avgas sidan?och vanliga titan på insug?Ursprungligen postat av Lotus
Lycka till .Ursprungligen postat av Nurmi
Tänkte lyfta ur min 9-3 t5 motor med början i nästa vecka.
Anledningen är från början ny kamkedjesats,men kommer att kolla över hela motorn då det ska på en större turbo till våren.
9-3