Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Omslipade kamaxlar, vad kör ni med?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756

    Omslipade kamaxlar, vad kör ni med?

    Ska byta bort mina kamaxlar mot nya omslipade och då undrar jag förstås vilka jag skall ha. Ska användas till en og900 T16..

    Helst ska det gå att använda hydraliska tryckare, men det kan ju ändras..
    Att slipa i tryckarbrunnarna gör mig inget.

    Den vanligaste är väl 9,45 i lyft och 267 i duration?

    Sen finns det nån typ med 10,4 i lyft 276 i duration?

    Vilka använder ni och hur beter sig bilarna?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 110
    Jag tror att mer lyft än 9.45 innebär råämneskammar faktiskt så valet är enkelt.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    Hallå

    precis som T16 säger så måste man ha råämneskammar och då skjuter priset iväg 4ggr högre. Dessutom måste man slipa ner ventilbrunnen så nocken kan löpa fritt.

    Kan säga att min bil skjuter på för fulla muggar med den snällare av de två kammare du angav. Den visar ingen tendens till att mattas alls på höga varv snarare tvärt om. Kombinerat med rätt turbo och rätt flöde är detta den absolut bästa kammen för og900 ifall man inte ska över 450hästar. "diket" har provat vassare kammar på sin förra motor och fann motor gå sämre med dessa!
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Hallå

    precis som T16 säger så måste man ha råämneskammar och då skjuter priset iväg 4ggr högre. Dessutom måste man slipa ner ventilbrunnen så nocken kan löpa fritt.

    Kan säga att min bil skjuter på för fulla muggar med den snällare av de två kammare du angav. Den visar ingen tendens till att mattas alls på höga varv snarare tvärt om. Kombinerat med rätt turbo och rätt flöde är detta den absolut bästa kammen för og900 ifall man inte ska över 450hästar. "diket" har provat vassare kammar på sin förra motor och fann motor gå sämre med dessa!
    Okej, då vet man de.

    Varför jag vill ha de vassaste är mest för att turbon kommer igång ganska sent. Det är en Holset HX35 som ska pumpa luft med hjälp av MS styrsystem

    Ska dit en tillsnyggad 2,3 topp med volvoventilfjädrar troligtvis.

    Men då räcker de snällaste kammen? Kanske blir lite trevlig på låga varv då iaf.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 282
    Vad skall du köra för låda?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Vad skall du köra för låda?
    Original

    Fastsatt med vingmuttrar
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    Jag tror inte du kommer få laddtryck innan 4000varv med den turbon fast det beror även på vilket avgashus du har och ifall du kommer ha extraktor grenrör.

    Med ännu vassare kam än den 9,45 kommer du få så smalt register så bilen blir svårkörd i allt förutom på strippen. Med stumma tryckare och balanserad motor kan du ju kompensera det smala registret med att varv till 8000varv kanske vilket kan göra väldigt rolig.

    Sen kan man alltid påverka hur snabbt turbon ska spoola up med inställningarna på kamdreven.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  8. #8
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183
    Hej!

    Nu har jag 900ng men ändå lite info.

    Kör med 276/10,4 (urslipade brunnar) och hårdare fjädrar och hydr.tryckare. Turbon är en GT3071R-WG med 0.86 AR.

    Den laddar på rejält mellan 4-7000rpm. De sista reporna i år med ny WG med 0.8 i GLT så låg jag på runt 2 bar .

    Gör 100-150 på 3,5s med hjulspinn

    mvh
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    ursch vad jag är sugen på 2871 eller 3071 på min og. trodde ändå laddet skulle komma tidigare på en sån med kortmotorn och trionic. Kan ju vara dina vassa kammar oxå som fördröjer laddet.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #10
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183
    Hehe - den är trevlig!

    Laddet kan man få tidigare med det mindre avgashuset (0,64AR). Går även att labba med kaminställningen samt mjukvaran.

    Själv föredrar jag lite högre varv då det skonar lådan samt att till vardags så är den from som ett lamm.

    mvh
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Jag tror inte du kommer få laddtryck innan 4000varv med den turbon fast det beror även på vilket avgashus du har och ifall du kommer ha extraktor grenrör.

    Med ännu vassare kam än den 9,45 kommer du få så smalt register så bilen blir svårkörd i allt förutom på strippen. Med stumma tryckare och balanserad motor kan du ju kompensera det smala registret med att varv till 8000varv kanske vilket kan göra väldigt rolig.

    Sen kan man alltid påverka hur snabbt turbon ska spoola up med inställningarna på kamdreven.
    det där har du provat själv eller? tycker det funkar helt ok med hx35 och ORGINAL kammar

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Jag tror inte du kommer få laddtryck innan 4000varv med den turbon fast det beror även på vilket avgashus du har och ifall du kommer ha extraktor grenrör.

    Med ännu vassare kam än den 9,45 kommer du få så smalt register så bilen blir svårkörd i allt förutom på strippen. Med stumma tryckare och balanserad motor kan du ju kompensera det smala registret med att varv till 8000varv kanske vilket kan göra väldigt rolig.

    Sen kan man alltid påverka hur snabbt turbon ska spoola up med inställningarna på kamdreven.
    det där har du provat själv eller? tycker det funkar helt ok med hx35 och ORGINAL kammar
    När får du fullt ladd? Visst borde det inte skada med bättre öppetider på kammarna?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    har fegat med laddet, men det där med körbarhet är bara blaj. TYCKER jag.
    Har provat lite grann i alla fall, och det har inte på något sett vart optimalt... 1 kilo vid 3000.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    som jag sa innan så finns ju hx35 med olika avgashus... de vanliga är dock de större som används i lastbilsapplikationer.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    ja det är ett sånt jag har

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    Vadå ett sånt du har? jag sa ju inget hus. har du största möjliga huset till hx35 och får laddtryck vid 3000varv på en original lång/kortmotor?... jag har provat att köra med för stor turbo och det är inge roligt.

    Det beror iofs på vad man är ute efter. Jag vill ha en så hög o jämn g-accelation som möjligt och det får man med jämt högt vridmoment som sen växlas ut rätt i lådan (lådan ska bara göra så vridet hålls högst i alla lägen). Jag kan som senast tänka mig att få laddtryck vid 3500varv och ha kvar original varvtalstopp. Hamnar boost threshold över det varvet är bilen mer lämpad för strip vilket jag tycker är fullkomligt onödigt att ha en og900 lämpad för då den inte håller för stripkörning. I en modern bil är det styrboxen och inte turbon, som begränsar momentet.

    Skulle man lägga ner några 10 tusen på motorn skulle jag kunna tänka mig att köra med hx35 som inte i sig är en dålig turbo.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    som jag sa innan så finns ju hx35 med olika avgashus... de vanliga är dock de större som används i lastbilsapplikationer.
    jag menade att det kommer från diesel/lastbilsvärlden.
    I ett modern styrbox kan man både ställa tändning ( som också ger vrid ) och varvtal..
    Som jag skrev: Jag är nöjd med det

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    känns som vi tog tråden av 900 power nu..

    hoppas han kan få ut något av våran diskussion som hjälper honom iaf.

    Eftersom hx35 är givet utgångobjekt tillsammans med två olika kammar så kanske lösningen är att man får prova sig fram. Är inte ofta man träffar rätt på första försöket efter det är väldigt subjektivt hur man vill ha det.

    Jag har den snällare kammen av de två och den drar alldeles fullt ända till varvtalstoppet. Skulle inte byta kammen i första skedet utan hellre då labba med tändningen, kaminställning och till sist flödet i motorn ifall inget hjälper av dem.

    Vass kam med mycket överlapp sätter stora krav på att man håller borta chokerisken och det gör man enklast med att mäta trycket före och efter turbon. En pyrometer som mäter avgastempen är oxå lämplig ifall man tänker ha väldigt snäll tändning med varma avgaser som följd.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    692
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    som jag sa innan så finns ju hx35 med olika avgashus... de vanliga är dock de större som används i lastbilsapplikationer.
    jag menade att det kommer från diesel/lastbilsvärlden.
    I ett modern styrbox kan man både ställa tändning ( som också ger vrid ) och varvtal..
    Som jag skrev: Jag är nöjd med det
    att ställa ner tändningen till det snällare ger mindre vrid ifall man inte kompenserar med högre laddtryck
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    som jag sa innan så finns ju hx35 med olika avgashus... de vanliga är dock de större som används i lastbilsapplikationer.
    jag menade att det kommer från diesel/lastbilsvärlden.
    I ett modern styrbox kan man både ställa tändning ( som också ger vrid ) och varvtal..
    Som jag skrev: Jag är nöjd med det
    att ställa ner tändningen till det snällare ger mindre vrid ifall man inte kompenserar med högre laddtryck
    ja jag menade ju högre tändning, skrev lite klumpigt.
    men frågar var ju om kammar, och jag kan ju bara hänvisa till det jag har provat och det är ju hx35 ( 58mm in och 62mm ut ) med orginal b234 lång kammar... tycker det drar helt sjukt efter 3500rpm.

Liknande ämnen

  1. T5 vs T7 kamaxlar
    Av 2.3-16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 23:32
  2. har skaffat mig ett par omslipade kammar.
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 02:11
  3. kamaxlar?
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 23:34
  4. Kamaxlar; Råämnes eller omslipade?
    Av Krister K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •