Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Saab 9000cs Turbo problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32

    Saab 9000cs Turbo problem

    - Bilmodell: Saab 9000cs 2.3 Turbo, 147kwh/200hp
    - Årsmodell: 1992
    - Modifikationer på bilen: INGA!
    - Miltal: 27000+
    - Hur yttrar sig felet?: Bilen är svårstartad, "dör" eftersom det inte finns någon tomgång. Tar c:a 50-100 meter sen kommer tomgången igång. Ryckig i turbon, släpper trycket för tidigt. Laddar upp fint men släpper ALLTFÖR tidigt.
    - Är felet permanent eller intermittent?: Felet är konstant.
    - Vilken felsökning har redan gjorts: Ingen direkt felsökning har gjorts. Två polare som är mekaninker har kollat igenom lite av slangarna och turbon, men hittar inget.


    Alla svar är välkomna!
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 619
    Kan tyvärr inte svara på felet men skulle bara säga att jag önskar att alla skrev som du. Ibland får man läsa trådar med ingen info i..

    //Marcus


  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    727
    finns något som heter tomgångsmotor kanske det går att smörja upp den?
    ska inte svära på att det funkar så på din bil men på våran äldre saab 9000
    satt en sådan och det hjälpte med att smörja upp den. På den bilen satt den
    ungefär vid oljestickan.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Kan tyvärr inte svara på felet men skulle bara säga att jag önskar att alla skrev som du. Ibland får man läsa trådar med ingen info i..

    //Marcus

    Hygglo
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    finns något som heter tomgångsmotor kanske det går att smörja upp den?
    ska inte svära på att det funkar så på din bil men på våran äldre saab 9000
    satt en sådan och det hjälpte med att smörja upp den. På den bilen satt den
    ungefär vid oljestickan.
    Ja, Min oljesticka sitter i oljelocket, (påfyllningen). Du råkar inte ha en bild liggandes? Ska kanske tilläggas att jag INTE VET ETT DUGG om bilar, med andra ord, en n00b
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Salling, är det antispinn på bilen?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Kolla så de inte är tändkassetten som börjar strula.
    Eller kolla över hur bensin pumpen är och bensintrycket.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Fredrik & Garfield. Bra svar, men som jag skrivit innan. I KNOW NOTHING ABOUT CARS. Tror INTE att bettan har antispinn, men en polare sa att det fanns nått som hette PCR, eller nått.

    Hur ser jag om bensinpumpen och bensintrycket är? Har tänkt byta bensinpumpen på den iaf. Hur syns det om tändkassetten är kass?

    Många frågor, troligen dumma för er som kan, men det är ju därför jag är här. För att lära.

    Tack på förhand!
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Citat Ursprungligen postat av Salling
    Fredrik & Garfield. Bra svar, men som jag skrivit innan. I KNOW NOTHING ABOUT CARS. Tror INTE att bettan har antispinn, men en polare sa att det fanns nått som hette PCR, eller nått.

    Hur ser jag om bensinpumpen och bensintrycket är? Har tänkt byta bensinpumpen på den iaf. Hur syns det om tändkassetten är kass?

    Många frågor, troligen dumma för er som kan, men det är ju därför jag är här. För att lära.

    Tack på förhand!
    Svårt att se på tändkassetten om den är dålig. Enklaste är att låna en likadan av en kamrat eller liknande som har en fullt fungerande kassett. Gör bilen likadant så är det inte din tändkassett som är boven i dramat och du får fortsätta felsökandet.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    bra tips, tackar
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    549
    Hej,

    Bränsletrycket kan du kolla om du släpper på bränsleslangen som går in i högra delen på bränslerampen, bränslerampen sitter ovanpå spridarna, där sitter det som ett runt tefat med en slang fastskruvad till sig, släpp på den när du hafet bilen igång, men stängt av den, om det sprutar bensin eller du märker att du har tryck där borde det inte vara något fel på bränsletrycket,

    tomgångsventilen eller tomgångsmotorn,sitter under gasspjället med 2 st slangar till sig,

    testa och ta bort den, fyll den med WD40 eller liknande, låt den vara ett tag och låt den sedan torka,

    kolla så alla vaccum slangar är hela och fina,

    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Hygglo Tommy, Allt detta ska polaren få skita ner sig med medans jag lär mig.
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Fråga: Är ANTILOCK = antispinn? eller är det ABSen?
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Salling
    Fråga: Är ANTILOCK = antispinn? eller är det ABSen?
    ABSen, antispinn heter TCS på Saab-språk.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15

    Spjällhuset!!!

    Tja... har samma bekymmer på min!!! årsmod 92 hade dem vakum spjällhus som styr de mesta som har med turbo o göra...
    bytt spjällhus så e bekymmret löst... de va mitt iaf o symptomen e den samma...

    mvh micke
    One time Turbo... Always Turbo

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Mikeyboy... Detta lät intressant. Kan man byta bara den eller måsta man ta av hela insuget också? Har du nått pris på denna del? Ny eller skrot, kvittar, bara jag har ett pris. Du vet, sambon undrar.
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  17. #17
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474

    Re: Spjällhuset!!!

    Citat Ursprungligen postat av mikeyboy
    Tja... har samma bekymmer på min!!! årsmod 92 hade dem vakum spjällhus som styr de mesta som har med turbo o göra...
    bytt spjällhus så e bekymmret löst... de va mitt iaf o symptomen e den samma...

    mvh micke
    Vad jag vet så är det likadant på årsmodell 92 som 91.. Motorsystemen är likadana och motorerna likaså. Jag har två -91or med turbo, en med TCS och den andra utan. Något vacumstyrt spjällhus finns mig veterligen inte på bilar som saknar TCS. Att byta spjällhus är rätt enkelt, men det går inte att skifta ett spjällhus från en bil med TCS med ett vanligt, vajerstyrt spjällhus.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Ingen av er som planerar en "laga bil åt andra tripp" till Landskrona? Hade varit toppen
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  19. #19

    Lite tråkigt...

    Du får gärna leta.... men jag har ett rent helvete o få tag på en.... hittar jag en xtra.... så hör jag av mig!!!
    har nämnligen inte fått helt rätt på min...
    koppla upp bilen på felsökning.. har för mig att kontakten satt under
    passagerar stolen... visar den fel på spjällhus..... så har du felet där!!!!

    mvh micke
    One time Turbo... Always Turbo

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Ja, då var vi på ruta ett igen!

    Vi har nu fixat allt på denna bil och turbon slår ifrån lite men inte som förr, helt OK!
    Tagit bort minuskablen och nollställt boxen till orginalvärden, går fin fint!

    Då det var dags att byta drivremmen gick det OK att ta bort men nu står bilen där efter som fästet till drivremsspännaren gick mitt av.

    Hur och var hittar jag en sådan? Skroten eller biltema, micro, Mekonomen? Jag har ingen morot att gå efter snart.
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

Liknande ämnen

  1. Problem med 9000CS 2.3 -93
    Av Falcor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 15:59
  2. Turbo till min 9000cs 2,3
    Av Tommynr1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •