Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Motorn startar inte efter renovering.. Problemet löst

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734

    Motorn startar inte efter renovering.. Problemet löst

    ja.. skulle vilja ha lite tips

    Är så att jag har monterat motorn nu i bilen (2.3 turbo Lh-jetronic DI)
    men den vill som inte starta har kollat om den har gnista och det har den.. har kört soppa pumpen separat och den vill inte starta då heller.
    Kollat säkringar och dom är hel
    Väntar man i 5 min så hör man att den vill tända lite om man vrider på starten men den dör av efter 3sek. Har jordkablar nån betydelse här för jag är inte säker på att jag satt dom två små på kabelstammen på rätt ställe ?
    och 90graders gummiröret längst ner på ic:n på insugsidan saknas just nu men jag tycker den borde starta ändå lr har jag fel där iaf tända ?
    Om man har justerat in kamaxlarna nån kugg fel kan det bli så här då ?

    Vad kan jag annars kopplat fel gjort fel ?

    En fundersam Andreas
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 287
    Det första är väl att skaffa gummit, kan bli problem pga LMM.
    Hur ser stiten ut? blöta?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 503
    Du måste juh ha ett helt tätt insug, annars lär LMM få krupp..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Skaffa gummibiten, sen kan du fortsätta felsökningen.

    Funkar inte alls på en bil med LMM att ha bort slangar på inloppssidan.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    Får prova med gummi biten först då..
    stiften är blöt på gängan men inte under på elektroden...
    men jag tycker den borde tända lite mer iaf ??

    jag vet inte heller om det här har med saken att göra när ac:n är i gång då blinkar lamporna på det första läget på tändningen stänger man sen av den funkar det som vanligt.. altså instrument lamporna
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  6. #6
    Om man har justerat in kamaxlarna nån kugg fel kan det bli så här då ?
    Ne ett eller två kugg brukar vara "okei" men blir det mer då kan prylar börja gå sönder.

    Vart du jordar har ingen större betydelse så länge det är bra jord t.ex karossen, motorblocket m.m

    Mvh

    Habbor

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    Ok då kan jag ju räkna bort dom två sakerna då...
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 503
    Se som sakt till att ha alla slangar för insuget .... LMM arbetar skitkasst utan alla rör som sakt, o bilen lär inte gå alls.

    iaf gjorde inte min det när jag testade att ta bort en rörstump mellan IC & insug, bilen tände till med dog pronto..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Är ju ingen sugmotor direkt....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    ok ska pröva med det sen återkommer jag om den inte vill starta..
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    698
    provat med startgas?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    provat med startgas?
    Usch nej å fy. Starta inte motorn första gången efter en renovering på startgas, det är inte hälsosamt och skall inte behövas.

    Startgas ger lite väl kraftig smäll för att vara hälsosamt
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    hehe, sköt bort tryckslangen på en LH-bil en gång, kan lova att det är lögn i he*vete att få igång den innan det är tätt mellan LMM och insug.. Det du kan göra är antingen att flytta lmm till före spjället, eller köra den i limp-home, dvs koppla bort lmm.. Men varför skulle du? Slangen behöver du ändå!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    ja det var mest för att se om den startar.. känns ju bättre när man vet att den åtminstone kan starta.. ska fara köpa en slangen imorn..
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    ja det hände ju inte så mycket mer med röret där
    tillbak till ruta ett... undra va tusan jag gjort för nått fel ? har kollat över alla elkontakter och dom sitter där dom ska..

    Vakum slangarna på insuget jag är lite osäker på var dom ska sitta glömde märka dom när jag tog ur motorn..
    Om den inte får rätt bränsle tryck vad händer då ?
    Vad händer om nu allt mot förmodan vevaxelgivaren gått sönder av nån anöedning ?? går den mäta upp

    Gnistan är starkare på dom två yttre stiften tycker jag det ser ut som..
    Den tänder bara till lite gran i början fortfarande ibland..
    Bilen har TCS kan det strula så den inte startar ?? fungerade iaf innan motor renoveringen...

    //Andreas
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    425

    [quote:2f3wqzjl]Om man har justerat in kamaxlarna nån kugg fel kan det bli så här då ?

    Ne ett eller två kugg brukar vara "okei" men blir det mer då kan prylar börja gå sönder.

    Vart du jordar har ingen större betydelse så länge det är bra jord t.ex karossen, motorblocket m.m

    Mvh

    Habbor
    [/quote:2f3wqzjl]

    Om man har satt kammarna fel en eller två kugg brukar väl bilen gå som en påse nötter eller om den ens startar eller är jag helt ute och cyklar?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Hej.

    Bränslepumpen startar och går som den skall?

    Angående kammarna så är det nog bra att ha dem rätt, låter lite som att det kan vara rätt så mycket som felar då du ställer fråga på forum innan du ens har alla slangarna där, vill inte låta elak....

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    jag ställer frågor bara för att få veta hur fel kan uppträda ?? inte för att jag har alla fel jag frågar om.. Jag undersöker bara alla håll å kanter på problemet
    Kamaxlarna är rätt märkena var mot märkena på överfallen och kedjans märkning låg mot pricken på vevaxelnskugghjul och dom andra två märkningaran på kedjan var okså rätt...

    Soppa pumpen går ju om man man tar och sätter en kabel mellan säkring 14 och 22

    Jag tycker den borde starta den har ju gnista och soppa ?
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av xor
    Soppa pumpen går ju om man man tar och sätter en kabel mellan säkring 14 och 22

    Jag tycker den borde starta den har ju gnista och soppa ?
    OM den har gnista och soppa så startar det ja

    Men startar bränslepumpen då du drar på startmotorn? Går att höra ifall man tar ut golvet i bagaget eller lossar på en anslutning någonstans så det börjar läcka bensin. Tryggt å bra
    "Utan tvivel är man inte klok"

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    jag var ut å och testade lite mer nu den startar i 3 sek om man sprutar startgas i han...
    Sen tog jag lös spridar bryggan för att kolla om det kom nån soppa ur spridarna och det gjorde det men det var som inge tryyck där.. de sprutade lite försiktigt ur dom ?? ska det inte bli en dimma ??
    Och den startade om man sprutade startgas i spridarhålen på insuget
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

Liknande ämnen

  1. Motorn går tokdåligt efter renovering... og 9-3 *löst*
    Av sm4vzk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 23:53
  2. [LÖST] Startproblem OG900
    Av nibjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 23:14
  3. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •