Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Termostat fråga?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    118

    Termostat fråga?

    På min så går termostaten upp till ca kl 8 inte kl 9 som den gor när det är varmt ute kan detta vara skadligt ? En NG900 2.0.T. Hur kollar man om termostaten är trasig eller sliten och vart sitter den ?

    mvh Tobbe

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Låter som om den inte stänger. Den sitter (om du sitter i bilen) på vänster sida, mot förarplatsen. Följ kylarslangen!

    För att kolla om en är trasig ska man koka vatten och doppa den i och grejer, men det orkar man inte med termostaten är ju inte så dyr

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 566

    Re: Termostat fråga?

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe900T
    På min så går termostaten upp till ca kl 8 inte kl 9 som den gor när det är varmt ute kan detta vara skadligt ? En NG900 2.0.T. Hur kollar man om termostaten är trasig eller sliten och vart sitter den ?

    mvh Tobbe
    Byt termostaten bara.

    Vanligt att den ger upp på vinterhalvåret.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Det kan dra en massa soppa i onödan oxå. Frugans 1,8t-03 SS drar just nu ca 1,4/milen pga läckande termostat. Å ingen vill ta på sig ansvaret då garantin gått ut. Verkar få pröjsa själv. Fattar inte att en termostat inte håller mer än 7500 mil. På min gamla 9k -95a byttes den vid 27000 mil första gången. Förra vintern då bila va precis 10 bast.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Bytte termostat i Berlin Juli 05. Bytte igen i förrgår.... Termostaten var Made in Germany"!

  6. #6
    Lånar tråden lite ....

    Speedparts har ju en Termostat (74 °C) Som det står att den ska användas i "bilar med högt effektuttag ".

    Då undrar jag vad dom definerar som "bilar med högt effektuttag".
    Bör jag byta till en sådan om jag kommer köra med ca 300hk i en saab ng900 97a?

    Och vad är fördelar/nackdelar med att byta & inte byta?

    Tacksam för svar

    /Mvh

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av Keeso
    Lånar tråden lite ....

    Speedparts har ju en Termostat (74 °C) Som det står att den ska användas i "bilar med högt effektuttag ".

    Då undrar jag vad dom definerar som "bilar med högt effektuttag".
    Bör jag byta till en sådan om jag kommer köra med ca 300hk i en saab ng900 97a?

    Och vad är fördelar/nackdelar med att byta & inte byta?

    Tacksam för svar

    /Mvh
    Den måste ju var nästan lika bra som denna:


    Undrar hur många häst man får om man kör UTAN termostat hursom tyckte det var så roligt att det var värt en plats på minneskortet.

    Förresten till ditt effektuttag kan du gott köra med originalet.

Liknande ämnen

  1. Termostat 9-5 Tid -06
    Av kabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 10:33
  2. Termostat fråga
    Av MP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 20:58
  3. Termostat
    Av jaycee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:02
  4. Termostat
    Av SF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •