Någon som testat detta?
funderar lite på att testa detta program eller blir det fortdarande
repor när man tvättar i maskintvätt? har inte kört det på flera år nämligen.
Någon som testat detta?
funderar lite på att testa detta program eller blir det fortdarande
repor när man tvättar i maskintvätt? har inte kört det på flera år nämligen.
9-3 Aero SC 2.8T
stunta i det i fortsättningen med..
ta dig tid och kör ner till en GDS hall.. bilen kommer tacka dig..
Borstlöst eller GDS som gäller
Arbetade med en kille som installerade och servade tvättar. Hans vinröda servicebil kunde få smaka 35 tvättar på en förmiddag. Den var var repig. Det var grundfärg framme på bilen (Ford).
Han berättade att det var några grabbar som knutit muttrar i borsten Vilket tvättresultat.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
nya borstar (av skumgummityp) är förmodligen mer skonsamma mot lacken än högtryck på 30cm avstånd som kan riva bort stora flagor av lacken, då framförallt på metallic.
Tex avis kör alla sina hyrbilar året om minst en gång i veckan i automattvättar o deras bilar lider inte av detta utan tvärtom.
Att tvätta en bil för hand utan att spola av den innan är värre då du gnider runt smusten med en svamp. Automattvätta så ofta du kan/har råd o gör lackförsegling istället när lacken börjar bli matt.
Mitt tips är att gå fram i tvätthallen o känna på borsten ifall de är mjuka o rena innan du kör in bilen.
Saablös.
BMW 335iA Coupé DKG
Mycket vatten och minst 3svampar (rengörs efteråt nogrant) per tvätt är det som gäller för mig iaf..
Nu under vintern åker jag och sköljer bilens hjulhus och underrede (bilen får sig en dusch helt enkelt. Allt för att saltet inte ska sätta sig.
Mer turbo till folket!
Saab 9000cse -97 Tuned by nordic
Lägg på avfettning först, spola av med högtryck senär det bara att schamponera in bilen.
3 svampar för en bil blir lite dyrt i längden och känns bara onödigt.
en svamp räcker till minst 10-15 bilar.
högtryck på 30cm avständ ska inte skada lacken...
skulle aldrig köra in min privata bil i maskintvätt. bilarna är inte speciellt fina efter några tvättar.
vi får in många hyrbilar till vårt jobb och domser fördjävliga ut. kanske inget du ser utomhus i vanliggt ljus, men ta in bilen, spola rent och tvätta så ser du reporna.....
hehe skulle aldrig använda en svamp mer än en gång.... säg vart du jobbar så vet jag vart jag inte ska lämna in bilen
Ang Statoils sk diamant-tvätt, så har Opelen fått den behandlingen vid några tillfällen, och visst. Glansigt i fint, och gott luktar det, men dyyyyyrt. Hållbarheten är inget och hurra över, men en bil som man inte är jätterädd om och som kanske blivit avfettad för 25:e gången och behöver en liten extra dos vax, så kanske det an vara något...
Målet med resan är just.....Resan
9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692
Flyttar till Utseende och styling.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
vart har dom dom här diamanttvättarna??
Håller med dig ang borstarna. jag har iofs aldrig träffat på en sådan tvätt där det inte är kombinerat med högtryckstvätt, för att få bort den västa skiten.... Avståndet vet jag inte riktigt men det är nog kring 30 cm, så jag förstår inte riktigt ditt resoneman där med slitaget av högtryck.Ursprungligen postat av Lotus
Jag har tvättat en tjänstebil i sådan tvätt varje vecka i 3 år utan att den lacken blev sliten. Däremot var man tvungen att ta en handtvätt och vaxning då och då för att få bilen riktigt ren.
9000 CSE 2,3T -98
Tror inte man kan få en automat att tvätta så noga som man gör för hand.
Jag kör avfettning samt avspolning av bil, noga i hjulhus osv.
Sen schamponering avspolning och torkning.
Har aldrig sträv lack på någon bil när våren kommer som jag tror många har efter ha automattvättat en vinter
Massa saab turbo på gården
STCS#1409
hmm blir nog till att skippa det då.
9-3 Aero SC 2.8T
Såg när jag åkte hem att dom satt in en ny tvätt på statoil här hemma och var ju tvungen å stanna till, diamant fanns det och 295:- ville dom ha... men dom övertygade mig å testa så ja rent blev det och jag hade inte tvättat bilen på 2 månader.
Men det är ju inget jag kommer att köra regelbundet men någån gång då och då när man inte orkar tvätta för hand lär ju inte skada.
MVH / Jimmie
Har inte sett de här skumgummi-borstarna innan? Verkar smart
Tyvärr borde det ju ocså vara så att skumgummi's kapilärverkan binder partiklar som kan vända effekten från fördel, grus t ex. Och såvida personalen som ansvarar för automattvätten tvättar den regelbundet, så förvandlas tvätten till ännu en gigantisk slipmaskin.
Fast, så dramatiskt är det iofs inte, t ex är det helt riskfritt att köra igenom en silverfärgad bil genom en maskintvätt och sedan ut i sol och glans någon enstaka gång om man ska ut och glänsa - eftersom att silver döljer ytliga repor bättre än t ex svart lack, där man kanske bör tänka på handtvätt Entusiastfolk polerar emellanåt sina bilar ändå, eller lämnar iväg dem - idag står jag med en demo Bmw 120d som ska in för beglev, och den är djupblå - som säkerligen har genomgått 10-20 maskintvättar, och den blir pojkstjärtsblank med så lite som en lättpolering Så det är inte såå farligt.
Och en högtryckstvätt som spolar bort lackflagor på 30cm avstånd? Det låter som att antingen är trycket åt helvete för högt - eller så är lacken på slutspurten, det är förhållandet mängden vatten och spruttryck som är intressant - 150 bar är fullgott tillräckligt att få en bil ren med, tillsammans med rätt mängd vatten och rätt kem såklart. När jag rekade med Land Rover så insisterade det gänget att trycket skulle ligga på 220 bar och där fick man passa sig så att man inte bucklade till plåten eller blåste av whatever. Varför utsätta sig för risken? Macho, kanske? Korkat bara.
mvh Johan Kullberg
det jag menar med högtryck på ca 30cm avstånd kan göra att en ev lackskada av stenskott, skrapning osv gör att vattnet kan åka in under lacken o dra lös stora flagor. Detta är vanligare med gamla metalliclacker o inte dagens som är av bättre kvalite. men har man problem med lacksläpp o ändå högtryckstvätta kan man lyckas förstöra lacken.
Kanske är salt o andra föroreningar som gör att lacken blir sträv o inte tvättschampo?
Till sist så håller jag med att man ska bojkotta gamla typens tvätt så de tvingas byta till den betydligt mer skonsamma tvättypen. Alla statoils diamanttvättar klarar även högtryck utan borstar ifall man hellre vill ha det. Viktigaste för mig är att få bort saltet innan hela bilen rostar bort...
Saablös.
BMW 335iA Coupé DKG
Nackdelen med biltvättar är ju att vattnet återvinns till ca 80% och sällan har stationerna riktiga grejor som kan ta bort saltet.
Vilket betyder att det saltet som bilen innan fick bort, det får du på din bil istället.
Tvätta aldrig bilen i maskin på vintern om du inte vill ha den full av salt.
Mvh jocke
Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3
Kan nog vara bra att köra en sån tvätt någon gång fram mot våren för att bättra på vaxet lite...Visst 295:- men visst luktade det gottUrsprungligen postat av jimel
Målet med resan är just.....Resan
9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692
mm mycket gott , någon som vet om man kan ta en sån när stämpelhäftet är fullt, var 6:e tvätt är ju gratis på statoil.Ursprungligen postat av Tjonge
Jag har ett separat stämpelhäfte för diamanttvätten...Ursprungligen postat av jimel
Målet med resan är just.....Resan
9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692