Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 läcker kylarvätska efter motorvärmarmontering...

  1. #1

    9-5 läcker kylarvätska efter motorvärmarmontering...

    Hej !

    Lämnade in bilen i går för att få blockvärmaren monterad och nu upptäckte jag att det droppar röd kylarvätska under bilen. Det verkar inte komma vid blockvärmaren utan snarare från trakterna runt expansionskärlet. Vad kan tänkas ha gjorts där ? Tömde dom ut kylarvätskan där kanske ?

    Finns det kylarvätska som är lämplig att köpa på någon mack ? Den är ju rosa/röd till fägen. På OK hade dom en grön/blå och sedan en röd som va special till WV/Audi.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779

    Re: 9-5 läcker kylarvätska efter motorvärmarmontering...

    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Lämnade in bilen i går för att få blockvärmaren monterad och nu upptäckte jag att det droppar röd kylarvätska under bilen. Det verkar inte komma vid blockvärmaren utan snarare från trakterna runt expansionskärlet. Vad kan tänkas ha gjorts där ? Tömde dom ut kylarvätskan där kanske ?

    Finns det kylarvätska som är lämplig att köpa på någon mack ? Den är ju rosa/röd till fägen. På OK hade dom en grön/blå och sedan en röd som va special till WV/Audi.
    Dom spillde säkert lite när dom återfyllde systemet. Alltså inget att orora sig för. Hör med dom som monterade motorvärmaren vilken sort dom fyllde med så du vet.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Hej !

    Har varit ute och lyst med ficklampa, tyvärr blir jag inte så mycket klokare. Det jag kan se är att det ligger droppar av klykol i trakterna runt expansionskärlet även i nivåer hägre än själva kärlet. Sen är nivån i behållaren nu när motorn är kall nära min-nivå. Vad jag kan se så går bara två slangar till expansionskärlet, en tjockare till motorn och en lite tunnare fram till kylaren. Jag är som sagt rätt säker på att det inte kommer från motorblocksvärmaren som sitter ganska centralt på motorn. Jag körde ca 2mil i går efter monteringen sen lite kortkörningar i dag och på varje ställe jag parkerat har snön blivit röd av kylarvätskan. Om dom bara spillt lite så tycker jag inte att det borde droppa fortfarande.

    Nån som vet hur förfarandet är vid montering av en blockvärmare ? Visst tappar man ur kylarvätskan innan man moterar blockvärmaren och i så fall vart sker detta ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    158
    m2949:
    Om verkstan tappade ur kylvatten gjorde dom det på en nivå under frostpluggen, annars är det ju ingen vits med det. Man kan ha vridit på kranen i botten på kylaren eller lossat bottenslangen till kylaren som sitter nära kranen. Eventuellt har dom struntat i det och bara lossat frostpluggen och låtit vattnet rinna ut. Får då svårt med att få det torrt och det kan ju innebära att man får tätningsproblem. Sedan verkar det som man fyllt på Long-Lifeglykol som är som apelsinsaft till färgen. Den kan ej blandas med vanlig etyleglykol.
    Du får torka torrt och sedan spana var det verkligen läcker om det nu gör det?

  5. #5
    Hej !

    Vilken sida av motorn sitter kranat som man tappar ur kylarvätskan ? Är det samma sida som expansionskärlet ? Vad är det för typ av kran ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    158
    Om det är samma som 9-5 MY98 vilket det bör vara sitter kranen på samma sida som expansionskärlet. Den är av typen vingmutter men vingarna är av plast och känns ganska så smäckig. Den öppnar på ca 1/2 varv fullt. Sitter inte helt synlig men när du vet var den sitter kommer du åt den uppifrån. När den stänger fullt snäpper den liksom till om du förstår vad jag menar.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av Wall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •