Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är denna topp kass?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966

    Är denna topp kass?

    Hej! Detta är bilder på en topp till en B234E.

    Som ni ser så verkar kylvattnet ha frätt sönder lite av toppen. En planing kommer ju aldrig att ta bort det där, men frågan är om det gör någonting, eller måste man fixa en ny topp?

    DrBoost, kan du ge expertutlåtande?




    MVH

    Björn

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Tyvärr säger inte bilderna så jättemycket, och är det som du säger att en planing inte tar bort det så är väl en lösning att låta någon "TIGga" dit lite nytt matrial så att en jämn yta uppnås efter planing?!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Tja!

    Ja tyvärr blev bilderna kass, men frågan är om man verkligen behöver tigga upp och sedan plana? Funkar det ändå tro?

    Kanske är lättare att få tag i en fräsch topp direkt om det nu måste fixas?..


    Mvh

    Björn

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    4869
    Toppen som jag plockade bort från min farfars 9000 såg ut ungefär så. Den fick jag kassera.

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Iom att såret är så pass nära förbrännings- och kompressionsrummet skulle jag inte rekomendera att bruka den som den ser ut där..... Tyvärr..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Jaha ja. Blir väl kassera då

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Detta beror på att glykolen bytts för sällan va?
    Den tappar ju sitt koorosionsskydd med tiden.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    På en B234E skulle jag faktiskt prova att laga.
    Det finns ett preparat från Mega Metal, har för mig att det heter "Alustick". Knipsa av en bit massa o knåda den, fyll håligheterna i toppen. Har provat på en B234R (std) i Tyskland, jag VET att den rullade utan probs. i ytterligare 3 år innan den blev "nå't så in i h-lvete påkörd på autobahn"

    BÄST är givetvis att skaffa ett nytt cylinderhuvud, men du kanske inte skiter ut pengar.... Så, kanske det är värt ett försök ?
    Lärdomen av detta är väl dock tydlig ???
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    På en B234E skulle jag faktiskt prova att laga.
    Det finns ett preparat från Mega Metal, har för mig att det heter "Alustick". Knipsa av en bit massa o knåda den, fyll håligheterna i toppen. Har provat på en B234R (std) i Tyskland, jag VET att den rullade utan probs. i ytterligare 3 år innan den blev "nå't så in i h-lvete påkörd på autobahn"

    BÄST är givetvis att skaffa ett nytt cylinderhuvud, men du kanske inte skiter ut pengar.... Så, kanske det är värt ett försök ?
    Lärdomen av detta är väl dock tydlig ???
    Hej!

    Eftersom viss "modifiering" av motorn kommer att ske så kanske det är bäst att fixa en bättre begangnad topp, om nu inte någon kan svetsa och att man sedan planar, men första alternativet är dock bättre.

    Varför de thar blivit såhär har väl framkommit tidigare i tråden, dock köpte jag motorn begangnad så jag kan renovera och modifiera samtidigt som jag kör min bil.

    Dock så spelar det väl knappast någon roll om det är en B234E lr en B234R då jag har fattat det som att allt är lika förutom program å turbo etc.

    Om ingen kan svetsa och få till ett bra resultat är det väl bara kassera.


    Tack för svaren.


    Mvh

    Björn

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    463
    Det är ju bara att du hör med "hella" ute på örnalp han har svetsat toppar förut å det har då funkat.
    9000 2,3T "aero" -97, 900 Aero -87, 900 Aero clon -84, 900 T16 -91, 900i -90, V4 cab -79, 9-5 2,0 Biopower -07

Liknande ämnen

  1. Är denna turbinaxel kass? Självrenovering av turbo.
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 09:11
  2. Kass topp-packning?
    Av varaderon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 18:11
  3. passar denna 2,3 topp på og900?
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:08
  4. Jaha, denna underbara TCS.. 9000 Aero-91 -Nu kass broms?-
    Av frostyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 00:12
  5. Kass tomgång efter topp byte 9k-91
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •