Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: laddtryck på 900t från 1980års.

  1. #1

    laddtryck på 900t från 1980års.

    Hej!
    Undrar om det finns nån som kan hjälpa mig lite.
    Köpte en hyffsat fin 900 turbo från 1980.Men är något som inte stämmer med laddtrycket,överladdar till mätaren bottnar!!!

    Kan ju hända att någon har skruvat upp det.Så undrar vart justeringen sitter till laddtrycket alt.eller om det skulle vara något annat som kan vara fel!?

    OBS!!! Är alltså den gamla B-motorn jag har.

    Vore tacksam för tips och svar.....

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 322

    Re: laddtryck på 900t från 1980års.

    Citat Ursprungligen postat av aero16v
    Hej!
    Undrar om det finns nån som kan hjälpa mig lite.
    Köpte en hyffsat fin 900 turbo från 1980.Men är något som inte stämmer med laddtrycket,överladdar till mätaren bottnar!!!

    Kan ju hända att någon har skruvat upp det.Så undrar vart justeringen sitter till laddtrycket alt.eller om det skulle vara något annat som kan vara fel!?

    OBS!!! Är alltså den gamla B-motorn jag har.

    Vore tacksam för tips och svar.....
    staget för detta sitter på turbon.. en klocka som sitter ihop med en arm. kolla så att slangen sitter på denna klockan, och att det inte är några hål på den (ska gå till trycksidan på turbon)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    553
    sätter en slant på membranet till wastegate klockan...

  4. #4
    Tack för tipsen.
    Blir till att pröva sig fram.
    Är det någon som vet var man kan köpa ett membran till wastegaten annars?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    517

    Re: laddtryck på 900t från 1980års.

    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Citat Ursprungligen postat av aero16v
    Hej!
    Undrar om det finns nån som kan hjälpa mig lite.
    Köpte en hyffsat fin 900 turbo från 1980.Men är något som inte stämmer med laddtrycket,överladdar till mätaren bottnar!!!

    Kan ju hända att någon har skruvat upp det.Så undrar vart justeringen sitter till laddtrycket alt.eller om det skulle vara något annat som kan vara fel!?

    OBS!!! Är alltså den gamla B-motorn jag har.

    Vore tacksam för tips och svar.....
    staget för detta sitter på turbon.. en klocka som sitter ihop med en arm. kolla så att slangen sitter på denna klockan, och att det inte är några hål på den (ska gå till trycksidan på turbon)
    Det finns inget stag på hans turbo eftersom det är en b motor.. han har den gamla turbon med membran i westgaten som micke skriver.

    Blir till att byta membran då ..kan va lite marigt särkilt med inställningen av laddtrycket, men det går
    Vet inte om saab har såna kvar tror inte det .
    Mvh Tommy
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  6. #6
    Ok!
    Finns det nåt speciellt tips på hur man bäst byter membranet och vart kan man lättast få tag på ett sådant?
    m.v.h
    Emil.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Om det nuverkligen sitter den gamla typen av wastegate på bilen (de flesta har nog fått en modernare turbo med integrerad wg vid dethär laget) så är det bara att lossa röret och skruva bort locket som sitter med 3 eller fyra muttrar. Under locket hittar man justeringen för wg´n (mutter + kontramutter) och membranet.

    Om jag inte minns helt galet hände det på dessa bilar att det lilla röret till wg (mins inte om det går till grenröret?) brukade sättas igen. Alltså kolla att röret är "öppet" och kolla även membranet.

    För vidare felsökning, kontrollera att wg-justeringen inte är skruvad i botten och att wg-ventilen kan röra sig, dvs att den inte brunnit fast. WG-ventilen ser ut som en vanlig ventil som sitter i toppen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Från 900T '95 -> 900T '98 växellåda?
    Av Marz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •