Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tcs hur funkar det???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    64

    Tcs hur funkar det???

    Är det någon som har en mekmanual För Tcs år 1992
    Ingen Saab för tillfället, men samlar grejer till OG Aero
    stcs nr 6773
    www.garaget.org/Betakotten

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 332
    Jag har för 91 men tror det är samma.
    Vad behöver du veta?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Går inte tcs:en på hjulvarvtalsgivarna precis som abs:en och sedan är det en elmotor på spjällhuset som stänger till gasspjället?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 332
    Den mäter på bakhjulen (abs givarna) och korrigerar sedan framhjulen om det skiljer för mkt. Detta sköts av ETS electronic throttle system (stavning?)
    Bilarna saknar vanlig gaswire, finns en i backup syfte om bilen går i limphome.
    Ett mkt bra system om det funkar!!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Stavningen var helt klockren! Då vet jag hur det funkar, var bara en stilla undran jag haft ett tag.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792
    den stänger inte spjället om den spinner...
    den slår av tändningen
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Okej. Är det bara en givare som sitter uppe på spjällhuset då eller vad är det för nåt?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792
    vi tar det från ett...

    ett styrdon jämför fram och bakhjulens hastighet, om det skilljer för mycket slår bilen av tändningen...
    gasen styrs via en potesiometer (stavning) som är helt linjär med en spjällmotor som sköter spjället... skulle fel i systemet uppstå går bilen i så kallat "limp home" läge, då blir gasen trög eftersom att man då får gasa med vajer, bilen går även på grundladdtryck. vid vissa allvarligare fel så måste man återställa med en ISAT, enklare fel räcker mad att man startar om bilen bara.

    har jag missat nåt?

    //eyeball
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 672
    Jag röstar för att den försöker häva spinnandet genom att minska vinkeln på gasspjället.
    Varför annars ha elektroniskt gasspjäll där om man bara skulle döda tändningen?
    O vad händer om man bara fimpar tändning på en bil med katt?Jo då blir det stopp i bikakan.
    Man lär så länge man lever.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Jag röstar för att den försöker häva spinnandet genom att minska vinkeln på gasspjället.
    Varför annars ha elektroniskt gasspjäll där om man bara skulle döda tändningen?
    O vad händer om man bara fimpar tändning på en bil med katt?Jo då blir det stopp i bikakan.
    -Jo, så är det och vid lägre hastigheter hjälper även ABS-bromsarna till i processen genom att bromsa upp det hjul som spinner mest.

    MVH T.E
    -Gammal man gör så gott han kan ........

  11. #11

    Hejsan

    Edit av Jonka: Irrelevant och helt onödigt inlägg.
    saab 9000 cs 2,3T 92 , Saab 900T -95

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 774
    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    vid vissa allvarligare fel så måste man återställa med en ISAT, enklare fel räcker mad att man startar om bilen bara.
    Har du några exempel när detta måste göras?
    Det räcker alltså inte med "nollning" genom att demontera pluspolen en stund?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    vid vissa allvarligare fel så måste man återställa med en ISAT, enklare fel räcker mad att man startar om bilen bara.
    Har du några exempel när detta måste göras?
    Det räcker alltså inte med "nollning" genom att demontera pluspolen en stund?
    Enligt DrBoost skulle man inte "nolla" bilen på det viset. Ska någon info bort så skulle man tydligen plocka bort enskild info inte radera allting.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Men hallååååååå.

    TCS jobbar med både elektroniskt gasspjäll (stryper kraftflödet vid slirning) OCH frambromsarna, dvs bromsar det slirande hjulet upp till en viss hastighet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 672
    Urban 1041> Ta det lungt!

    Mitt och xet´s inlägg beskrev just detta.
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. Hur funkar GLT
    Av SonnnyJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 11:55
  2. 9-3 SS...Funkar det här??
    Av Fredrik87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 19:56
  3. ABS funkar ej
    Av bobby9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •