Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: t8 med motorproblem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    115

    t8 med motorproblem

    Hej!

    har införskaffat en saab igen nu. en 900 t8 automat som hade totalt rasad turbo. och har nu bytt ut turbon mot en likadan. och nu laddar den. men lite lite. har inte ställt in grundladtrycket ännu. men bilen går och startar jätte lätt. men dör när du släpper gasen lr på tomgång. sen kan den vara svårstartad efter det. sen går den igång direkt efter nån liten stund. vet att det sitter Beru tändkablar på den nu och att det alltid ska vara saab orginal kablar på dessa bilar, men den borde väll inte gå som den gör för det? sen e det fortfarande blå rök om bilen. tidigare turbon hade verkligen spottat ut olja i avgas systemet. kan blå röken bero på det? vet att den turbon vi satt i e frisk!

    och en fråga till! vad är en ebersprecher? sitter en sån i bilen.

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    724
    En ebersprecher är en bensindriven motorvärmare om jag inte minns fel, de övriga frågorna får nån med mer koll svara på
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    382
    börja med att byt tändkablar + se till att det sitter ngk stift i bilen. T8 är väldigt känslig på kablar och stift. Ang blåröken så torka ur slangarna till ic:n och se till att tvätta ur ic:n så all olja försvinner om du inte gjort det.

    ebersprecher är förmodligen bensivdirven kupé värmare. Du bör ha en klocka att ställa den med bredvid växelspaken + att själva värmaren sitter under baksätet. (rätta mig någon om jag har fel)
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    115
    har en klocka man kan ställa digitalt jämte växelspaken, så det stämmer!
    men hur tvättar man ur intercoolern och sånt? ryker inte lika mycket efter turbo bytet som innan men de e en heldel endå.

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Citat Ursprungligen postat av wille h
    har en klocka man kan ställa digitalt jämte växelspaken, så det stämmer!
    men hur tvättar man ur intercoolern och sånt? ryker inte lika mycket efter turbo bytet som innan men de e en heldel endå.

    mvh//wille
    Tjenare Wille!

    Ta och tvätta IC samt alla slangar med varmvatten.. Gissar på att det finns endel olja där

    Skaffa Kablar+Stift och ta hem bilen så hjälper jag dig mer än gärna..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    115
    hur länge måste grejerna ligga o torka isåfall? antar att de inte e så bra o stoppa dit en intercooler full me vatten :P

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60
    Låter som om nån av slangarna från turbon till insuget sitter löst kolla dom
    Jag har aldrig hafft problem med kablarna eller stiften men man vet ju aldrig.

  8. #8
    kolla att ingen varit och grejat på med luftmängdmätaren...min tidigare blev väldigt svårstartad efter co justering..sen när jag plockade bort luftmängdmätaren så var skruven till co sönder dragen..skaffade en annan begagnad sen startade den perfekt.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    115
    har bytt endel nu och nu funkar bilen! har bytt stift, tändkablar, soppa filter. och sen upptäckte vi att bränslepump reläet inte funkade så jag öppnade det och löde ihop alla glappen som var i det... sen funkar den!
    har oxå tvättat ur ic + alla rör och nu e det ingen blå rök heller.. nu återstår bara att ställa in grund laddtryck med.. laddar bara 0,2 nu

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    780
    Kanon ju.. Då ska du se att din kärlek spinner för dig som den mysigaste katt..

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    115
    men är det 0.4 till 0,45 grundladdtrycket ska vara på min bil?

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

Liknande ämnen

  1. Motorproblem
    Av matte82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 17:44
  2. Motorproblem med en 9-3 -98
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 22:19
  3. 9-5 Motorproblem
    Av -Skoglund- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 10:58
  4. Motorproblem T8-T16
    Av Johan 99T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 00:32
  5. Motorproblem 9-5:a
    Av Punchbag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •