Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skillnad i toppeffekt mellan 2.0L och 2.3L?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804

    Skillnad i toppeffekt mellan 2.0L och 2.3L?

    Hur mycket kan det tänkas skilja mellan dessa olika slagvolymer ?

    Då med denna setup:

    TD04 18T#6
    Spridare (större, kanske gröna?)
    Alu-ic
    Kungskobra i läskig eftermarknadsmodell á la sumpa vhv

    Tja, typ nåt sånt. Nåt mer är det kanske man bör byta också men ni förstår tanken iaf

    Spekulera på nu, det är viktigt

    /Rydde

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763

    Re: Skillnad i toppeffekt mellan 2.0L och 2.3L?

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Hur mycket kan det tänkas skilja mellan dessa olika slagvolymer ?

    Då med denna setup:

    TD04 18T#6
    Spridare (större, kanske gröna?)
    Alu-ic
    Kungskobra i läskig eftermarknadsmodell á la sumpa vhv

    Tja, typ nåt sånt. Nåt mer är det kanske man bör byta också men ni förstår tanken iaf

    Spekulera på nu, det är viktigt
    /Rydde
    Tidigare ladd och högre effekt med mindre ladd. Har inte belägg eller siffror för detta påstående, men det är min rent spontana inställning.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961

    Re: Skillnad i toppeffekt mellan 2.0L och 2.3L?

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Hur mycket kan det tänkas skilja mellan dessa olika slagvolymer ?

    Då med denna setup:

    TD04 18T#6
    Spridare (större, kanske gröna?)
    Alu-ic
    Kungskobra i läskig eftermarknadsmodell á la sumpa vhv

    Tja, typ nåt sånt. Nåt mer är det kanske man bör byta också men ni förstår tanken iaf

    Spekulera på nu, det är viktigt

    /Rydde

    Kollar jag hos DIN favorittrimmare maptun så skiljer det ingenting i toppeffekt utan bara i maxvrid


    Steg 5 - 315 Hk, 420 Nm Saab 9-3 2.0T 205 Hk Aero 00-02

    Maptun Programvara

    Avgassystem helsats

    Sportluftfilter

    Turboaggregat

    Inloppsrör

    Aluminiumintercooler

    Kopplingssats

    Spridare

    Distanser för spridarbrygga

    ------------------------------------------------------------------------------------
    Steg 4 - 315 Hk, 450 Nm Saab 9-3 2.3T 225 Hk Viggen 99-00


    Maptun Programvara

    Avgassystem helsats

    Sportluftfilter

    Turboaggregat

    Inloppsrör

    Aluminiumintercooler

    Spridare

    Distanser för spridarbrygga

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Jag ska nog inte trimma där, fast visst, jag gillar dem

    Dock ska ju kolvarna bytas så 315hk kommer sprängas med lätthet. Att det ligger på samma effekt jmf Aero/Viggen så är det förmodligen kolvarna som sätter stopp där inte cylindervolym, sen att Rydde tycker att 315hk med T7-kolvar är idioti hör inte hit. 330hk med 2.0L är ju målet, men kommer det ge mer med en större motor ?

    Den faktiska frågan är ju: Måste jag köpa en 9-5 Aero eller kan man köpa en 2.0L eftersom de attribut som skiljer bilarna (chassie/bromsar etc etc) förmodligen kommer bytas iaf.

    Sen är inte bilbyte skitaktuellt på direkten men man vill ju ha lite på fötterna innan man slår till.

    /Rydde

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647
    Min spontana tanke var att det mest är vridet som ökar i låg och mellanregister. Toppefekten känns ju som den mer beror på turbon, bränsle och kylning. Men jag är ju ingen expert och vet knappt vad jag pratar om

    Om man däremot kan hålla det högre vridet (som följer med den ökade motorvolymen) ända upp på toppen så ökar ju även effekten.

    Sen ett tips från mej till dej. Byt INTE bil om det är prestanda du är ute efter. Jag ångrar som fan att jag inte behöll min 9-3 också. 9-5 är för stor och klumpig. Finns det någon 9-5 i världen som åkt snabbare än 14 sek på 402 meter, trots påstådda 350 +++++ hk? Då verkar V70 vara ett bättre val (om man behöver en större bil och bättre komfort dvs)

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Man kan ju säga så här om en grundmotor, att om man ökar alla mått i samma prportion så skulle en 2,3:a så klart ge 15% högre effekt än en 2,0:a. Men om vi tittar på topplocket, som ju är identiskt på dem båda i Saabs fall, så kan man säga att det har ett visst maxflöde per tidsenhet genom kanalerna. För att flöda denna maximala mängd med en mindre "pump" (mindre slagvolym) måste blocket "pumpa" snabbare. Så den kommer nästan ge samma effekt fast vid ett högre varvtal. Det är inte direkt kopplat samband så man helt sonika kan säga att 2,0:an kommer ge samma effekt som 2,3:an fast vid 15% högre varv, men slutresultatet kommer hamna ngnstans däremellan.

    Så med andra ord är svaret på din fråga att en 2,3:a bara ger en liten skvätt fler hästar på toppen, medan däremot vridet kommer i princip bli så många procent högre som volymen är större.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 859
    Medlem#
    891
    Rydde > Din favorittrimmare plockar ju ut 340hk 480 nm
    i steg 5 på 2.3an
    Jag tror för övrigt att man inte plockar så mycket
    mer effekt på 2.3an jämfört med 2.0an
    men 2.3an får en breddare effektkurva
    som man kan ha glädje av

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Min spontana tanke var att det mest är vridet som ökar i låg och mellanregister. Toppefekten känns ju som den mer beror på turbon, bränsle och kylning. Men jag är ju ingen expert och vet knappt vad jag pratar om

    Om man däremot kan hålla det högre vridet (som följer med den ökade motorvolymen) ända upp på toppen så ökar ju även effekten.

    Sen ett tips från mej till dej. Byt INTE bil om det är prestanda du är ute efter. Jag ångrar som fan att jag inte behöll min 9-3 också. 9-5 är för stor och klumpig. Finns det någon 9-5 i världen som åkt snabbare än 14 sek på 402 meter, trots påstådda 350 +++++ hk? Då verkar V70 vara ett bättre val (om man behöver en större bil och bättre komfort dvs)

    mvh

    Fredrik
    Men asså, vrid med ett 18T på en 2.0L kan man ju få att nudda 470-480nm vid 3000 varv. Eller ännu mer ? Det vridet räcker mycket mer än väl. Det finns ju lite andra grejer än motorn att vara rädd om. Med Grandmasters redogörelse som tom var förenklat så jag förstod det mesta så finns det ingen större vinning i toppeffekt heller. Alltså känns det som det kvittar med cylindervolymen och jag kan leta lite billiga 2.0:or istället då !

    402meter bryr jag mig inte om vad det blir för tid på faktiskt. Även fast det var sketaroligt att köra. Ett skåp med sportdämpare/fjädrar och 330hk/480nm borde ju f*n räcka som en "snabb" bekväm vardagsbil, inget extremt alls. Med lite flyt så får man pengar över till Hirschpaketet också Och den borde gå att rulla runt mantorp ett par varv dessutom, alltså tillräckligt för att man ska vara nöjd med bilens användningsområden.

    Jag skulle tro att 9-5:an har tillräckligt med bra egenskaper för att konkurrera ut 9-3:ans ungdomliga brunstighet. Den är mycket mer påkostad i ljudisolering och komfort bla, sånt gillar jag Börjar nog bli gammal

    /Rydde

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Man kan ju säga så här om en grundmotor, att om man ökar alla mått i samma prportion så skulle en 2,3:a så klart ge 15% högre effekt än en 2,0:a. Men om vi tittar på topplocket, som ju är identiskt på dem båda i Saabs fall, så kan man säga att det har ett visst maxflöde per tidsenhet genom kanalerna. För att flöda denna maximala mängd med en mindre "pump" (mindre slagvolym) måste blocket "pumpa" snabbare. Så den kommer nästan ge samma effekt fast vid ett högre varvtal. Det är inte direkt kopplat samband så man helt sonika kan säga att 2,0:an kommer ge samma effekt som 2,3:an fast vid 15% högre varv, men slutresultatet kommer hamna ngnstans däremellan.

    Så med andra ord är svaret på din fråga att en 2,3:a bara ger en liten skvätt fler hästar på toppen, medan däremot vridet kommer i princip bli så många procent högre som volymen är större.
    Tack för lektionen! Man behöver alltså inte vara så orolig för 2.0:an alltså ur effekthänseende. Det här med det högre vridet är "ointressant" då det ändå kommer begränsas lite för att skona transmission bla. Och det tilltänkta vridet klarar 2.0:an att leverera.

    /Rydde

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Rydde > Din favorittrimmare plockar ju ut 340hk 480 nm
    i steg 5 på 2.3an
    Jag tror för övrigt att man inte plockar så mycket
    mer effekt på 2.3an jämfört med 2.0an
    men 2.3an får en breddare effektkurva
    som man kan ha glädje av
    Det blir precis där nånstans man hamnar, jag tror den effekten är precis perfekt för en 9-5:a Lite "lagom" typ, och det passar ju bra i Sverige

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 859
    Medlem#
    891
    Glöm ej att köpa 1,5 liter Mellanmjölk också

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan 9-5 2,3t och 2,3T
    Av Gizze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 22:00
  2. Skillnad mellan CS och CSE
    Av linder i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 02:49
  3. Skillnad mellan LH, 564 och 565??
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 02:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •