Tjena!
Hur varmt blir aluröret mellan ic och spjällhuset?Alltså det dära långa röret.
Mvh
Tjena!
Hur varmt blir aluröret mellan ic och spjällhuset?Alltså det dära långa röret.
Mvh
Min 9000 http://www.garaget.org/show.php?car=4421
Min 900 http://www.garaget.org/?car=119299
Saab 9000 A50
Svårt att ge ett exakt svar på. Dels värms det naturligtvis upp av luften som går ut ur IC, som kan hålla allt från 10 grader till närmare 100, eller kanske mer i riktigt extrema fall (d v s liten turbo, högt laddtryck, dålig IC). Sedan sker även en uppvärmning av strålningsvärmen inne i motorrummet, som i sin tur beror på ventilation, typ av turbo/grenrör, hastighet osv.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
jag har gjort ett litet tempraturtest i sommar, visserligen inte på själva röret men på insugsluften och i slutet på augusti så låg tempen vid laglig motorvägskörning på 45*C medans nu ligger den på 10*C över utomhustempen, när man stannat så stiger tempen till~ 60*C av strålningsvärmen, Bilen är en chippad 9K 2,3 fulltryckare med original ic och för litet avgas därav temptestet jag glödgade turbon får några veckor sedan men då var det endast 10*c ute och insugsluften låg på 28*c men det var nog fartvindens förtjänst, en varm sommardag tappar motorn orken efter en kraftig omkörning och en temp på 60-70*
Apex- saab & wankelskruvare
Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil