Hej!
En vän till mig har precis köpt en 900 T16 från -86. Fint litet charmtroll.
Har aldrig tittat närmare på en dylik maskin är således okunnig.
Den har av förre ägaren begåvats med en TD04 turbo från 850 T5 (#7 rakt och 15G?). Den har också fått en 9000 IC och rördragning därefter. Den har också ett 3" avgassystem.
Konstigheter:
På gummislangen som går från LMM till turbo är hålet där AV skall släppa sin luft pluggat. En vakumslang som mynnar från gasspjället är också pluggad. Efter lite runtletande hittades till slut själva AV, den sitter ansluten mot insugsgrenröret via ett Y-kors. Från insugsgrenröret går alltså en slang till ett Y-kors, från en del av Y-korset går en slang till bromsservon och från den andra går en slang till AV, slangen är ansluten mot samma anslutning som vakumslangen normalt sitter mot.
I min lilla trionic 5 värld ser detta väldans konstigt ut. Och bilen låter helt klart konstigt vid gassläpp, ett lätt fladdrande ljud vid hög last och ett djup shhhh vid lägre last (laddtryck).
Är detta en "normal" konfiguration? Ser inte ut så enligt mitt tycke iallafall.
Hur länge lever en turbo utan AV?
Det är ju inte fråga om några enorma effekuttag, det sitter en modifierad box i, men laddtrycksmätare saknas så det finns inte möjlighet att utläsa laddtryck. Men uppskattningsvis kanske 180-190hk, om det nu är relevant.