Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byte LH 2.4.2 till Trionic 5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186

    Byte LH 2.4.2 till Trionic 5

    Tjenare !!

    Eftersom jag är i Tanzania så har man tid att smida planer om kvällarna. Vad krävs det för att byta det som står i subjektet ?

    Och vad kan man vinna på det ?
    Kanske bättre att byta till någe nyare ?

    Alla svar och tips är välkommna. Tittar in när jag har internet igen
    Hakuna Matata har på Swahili fått en annan betydelse hehehe
    Nu vet jag att det verkligen finns och inte bara i Lejon Kungen

    Ha det gött boys, hoppas ni inte fryser ihjäl där hemma h0h0h0h !

    //Tobbe
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Ne seriöst ? Är det ingen ?

    ok..... synd.
    Tack ändå.

    //Tobias
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Det finns nog några som konverterat från LH till Trionic. Intrycket är att det är väldigt mycket jobb.

    Prova "sök" lite, finns nog en del skrivet.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 055
    JonTe och Turbo_joel här på forumet har konverterat till Trionic 5.2, och jag är i slutskedet av det.

    För det måste man byta bla:

    kabelhärva
    box
    mapsensor
    Sen avr det nån grej/er till som jag inte har i huvudet, då jag bytt så mycket i min motor:P

    Sen måste man koppla några kablar mellan LH systemet och trionic systemet för att få bla tomgång, ACC mm att fungera korrekt.

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Sen måste man koppla några kablar mellan LH systemet och trionic systemet för att få bla tomgång, ACC mm att fungera korrekt.


    Vad jag förstår så måste LH sitta kvar monterat för att detta ska funka?

    Det går alltså inte att riva allt befintligt och kasta i en T5 härva å få det att lira......?

    (ACC är inte aktuellt, men tomgång, ja tack! vad ar det som gör att inte T5 klarar tomgången själv??)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Varför jag tar upp denna tråd är för övrigt för att jag funderat på att sätta T5 i en gammal 9000T -85.
    Endast för att se om man är kapabel.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Sen måste man koppla några kablar mellan LH systemet och trionic systemet för att få bla tomgång, ACC mm att fungera korrekt.


    Vad jag förstår så måste LH sitta kvar monterat för att detta ska funka?

    Det går alltså inte att riva allt befintligt och kasta i en T5 härva å få det att lira......?

    (ACC är inte aktuellt, men tomgång, ja tack! vad ar det som gör att inte T5 klarar tomgången själv??)
    Nu blir jag lite fundersam. Tomgångsmotorn är kopplat mot trionics styrdon och stryrs sålunda av det. Med styrdon, härva och tomgångsmotor från T5 skall det funka.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Sen måste man koppla några kablar mellan LH systemet och trionic systemet för att få bla tomgång, ACC mm att fungera korrekt.


    Vad jag förstår så måste LH sitta kvar monterat för att detta ska funka?
    Njaee...grejjen är att DI/APC-boxen sitter fast i motorhärvan, LH-lådan däremot sitter fast i bilens befintliga kabelnät och mellan går det endel kommunikation.

    När du sedan dammar i Trionichärvan och box finns det inte längre något som binder samman systemen (förutom de andra kontakterna då)eftersom LH-boxen nu är borta och för att bilen skall ha kvar sina funktioner som fanns innan måste man alltså bygla i lite tåtar från Trionic-systemet på rätt platser i LH hansken.

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Det går alltså inte att riva allt befintligt och kasta i en T5 härva å få det att lira......?
    Nej, riktigt så enkelt är det inte...däremot är det hyvsat enkelt att få den att starta.


    Citat Ursprungligen postat av flaset
    vad ar det som gör att inte T5 klarar tomgången själv??)
    Jodå det gör den, dock är det olika tomgångsmotorer systemen imellan med 3polig kontakt på LH och bara 2 polig på T5 och det var nog det Moribound snurrade in sig på .
    Är lite probs där oxo om man skall ha AC:n kvar men det behöver ju inte du veta

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Varför jag tar upp denna tråd är för övrigt för att jag funderat på att sätta T5 i en gammal 9000T -85.
    Endast för att se om man är kapabel.....
    Då har du det nog aningen lättare.
    Skaffa dig båda systemets böcker med alla elsceman och sätt på dig tänkarmössan bara så....

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Då har du det nog aningen lättare.
    Skaffa dig båda systemets böcker med alla elsceman och sätt på dig tänkarmössan bara så....
    Heh, tack för att du tog dej tid!
    Får se om jag nu tar tag i detta, denna text sparas dock som ett .txt för framtida bruk....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    863
    Medlem#
    6272
    Då har jag fått svar på min fråga i alla fall. Blir definitivt orginal kvar i min bil. Orkar inte med allt det där. Får köpa nyare bil istället
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

Liknande ämnen

  1. Elschema till Trionic 5.5
    Av Realpower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-03-15, 09:26
  2. Byte av CIM med Op-Com? Opel Vectra C (Trionic 8)
    Av lallas i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-27, 00:12
  3. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  4. Byte av styrbox 9000 Trionic 5
    Av Osborn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 21:02
  5. Vad är EDU till Trionic?
    Av razor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •