Detta har troligen varit uppe förut, men jag har inte hittat något under några av mina snabbsökningar.
Har en del idéer om vad för slags projekt man kan starta nu under vintern, och förhoppningsvis vara klar till våren/sommaren med...
En del kanske minns att jag ett tag funderade på att "modda" någon gammal V4 litegrann, den idén finns kvar, men även andra har kommit... Tycker det skulle vara lite kul med en gammal 99 Turbo, dock är ju de fina exemplaren rätt dyra, därför borde ju en liten motorkonvertering av en vanlig 99:a vara på sin plats..
Har ett litet humm om hur det fungerar med lager och regler om konverteringar, även om jag inte kan så mycket ingående, och om jag minns rätt så ska det inte vara något problem att stoppa i en Turbomotor i en vanlig 99:a, av olika anledningar som jag inte minns.. Är väl dels något med årtal, och dels att 99:an är godkänd med turbo, eller vad är det nu ? ..
Hursomhelst, det jag undrar egentligen är helt enkelt vilken/vilka (turbo)motorer som går ner i 99:an, och hur pass svårt/tidsödande det är att få ner dem där.. Har inte sådär jättestor koll på de olika SAABmotorerna, men antar att t ex T16-motorn i 900:an är nästan identisk med den motor som finns i 9000 ? ... Men T16 kanske inte ens får plats i en 99:a, en T8 från en 900 borde väl då funka, eller ? .. Dock tycker jag det vore kul med T16 av den enkla anledningen att den har mer effekt... Jag har för mig att man inte får öka effekten hur mycket som helst, men något är det väl ändå, har FÖR mig iaf 10%... Då borde man väl kunna regga sin konverterade T16 99:a som har 165 HK, som en vanlig 99 Turbo, utan att besiktningen blir alltför kinkig, och sedan trimma vidare uppåt 200 strecket utan problem med regelboken... eller tänker jag fel här ?
Mycket tacksamm för upplysningar...