Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vilka motorer passar i 99:an ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31

    Vilka motorer passar i 99:an ?

    Detta har troligen varit uppe förut, men jag har inte hittat något under några av mina snabbsökningar.

    Har en del idéer om vad för slags projekt man kan starta nu under vintern, och förhoppningsvis vara klar till våren/sommaren med...

    En del kanske minns att jag ett tag funderade på att "modda" någon gammal V4 litegrann, den idén finns kvar, men även andra har kommit... Tycker det skulle vara lite kul med en gammal 99 Turbo, dock är ju de fina exemplaren rätt dyra, därför borde ju en liten motorkonvertering av en vanlig 99:a vara på sin plats..

    Har ett litet humm om hur det fungerar med lager och regler om konverteringar, även om jag inte kan så mycket ingående, och om jag minns rätt så ska det inte vara något problem att stoppa i en Turbomotor i en vanlig 99:a, av olika anledningar som jag inte minns.. Är väl dels något med årtal, och dels att 99:an är godkänd med turbo, eller vad är det nu ? ..

    Hursomhelst, det jag undrar egentligen är helt enkelt vilken/vilka (turbo)motorer som går ner i 99:an, och hur pass svårt/tidsödande det är att få ner dem där.. Har inte sådär jättestor koll på de olika SAABmotorerna, men antar att t ex T16-motorn i 900:an är nästan identisk med den motor som finns i 9000 ? ... Men T16 kanske inte ens får plats i en 99:a, en T8 från en 900 borde väl då funka, eller ? .. Dock tycker jag det vore kul med T16 av den enkla anledningen att den har mer effekt... Jag har för mig att man inte får öka effekten hur mycket som helst, men något är det väl ändå, har FÖR mig iaf 10%... Då borde man väl kunna regga sin konverterade T16 99:a som har 165 HK, som en vanlig 99 Turbo, utan att besiktningen blir alltför kinkig, och sedan trimma vidare uppåt 200 strecket utan problem med regelboken... eller tänker jag fel här ?

    Mycket tacksamm för upplysningar...


  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Jag har en B202 Turbo från 1986 i min 99a från 79, funkar utan problem

    Bild:


    Det du behöver göra är att montera i motorn(måste modifiera torpeden lite med en slägga eller liknande ), montera styrsystem för bränslet och APC+Intercooler.
    Åka upp till Saab och be dom om ett godkännande och ett klistermärke.
    Åka och regbesiktiga.

    Du måste även ha gasstötdämpare!

    Edit igen: Jag har min reg besiktigad med 175hk, 16" hjul(195 50 16") och 900ans bromssystem med handbromsen bak.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31
    Vad bra, då verkar det ju vara genomförbart iallfall, men det var då inte mkt plats över i motorutrymmet direkt ..

    Tack för infon, gissar då på att de flesta T16 varianter är genomförbara, men vad gör man egentligen "hos SAAB", och vad är det för klistermärke man får då ? Gissar på att det alltså är något man måste göra för att få den godkänd som en 99 turbo ...

    Och måste jag verkligen ha gasstötdämpare ?, varför då, eller tjaa, det kanske också har något att göra med registrering som en 99:a Turbo...

    Förresten Mackan, har du några exakta, eller även mindre exakta prestandauppgifter på din 99:a ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Jag har en B202 Turbo från 1986 i min 99a från 79, funkar utan problem

    Bild:


    Det du behöver göra är att montera i motorn(måste modifiera torpeden lite med en slägga eller liknande ), montera styrsystem för bränslet och APC+Intercooler.
    Åka upp till Saab och be dom om ett godkännande och ett klistermärke.
    Åka och regbesiktiga.

    Du måste även ha gasstötdämpare!

    Edit igen: Jag har min reg besiktigad med 175hk, 16" hjul(195 50 16") och 900ans bromssystem med handbromsen bak.
    Tja!

    Vad innebär ett godkännande och klistermärke???

    MVH

    Daniel

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Klistermärket, är det som sitter på skärmen och förklarar avgasmätningsförfarande och tändinställning osv. Lite olika från år till år.

    Godkännadet är en komponentkontroll som måste genomföras av en Verkstad som intygar att komponenterna överenstämmer med originalmotorn som du valt att typa in den som.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Popeyes sida kan du läsa mer om detta & ladda hem ett dokument som säger en del om komponentkontroll etc.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 132
    Ett tips om du någon gång tänkt att dessutom byta till 900 88- bromsar med ventilerade skivor och handbroms bak är att göra det innan du regbesiktar. Bilprovningen kan vara lite tjurig om man gjort det i efterhand, så det skadar inte att ha det i regbeviset.

    Förra året frågade de om jag bytt bromsar i samband med motorbytet. Hhhhm ja visst!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    Förresten Mackan, har du några exakta, eller även mindre exakta prestandauppgifter på din 99:a ?
    Vad vill du ha, hk/nm eller 0-100?
    175hk original (ingen kat och 1 dämpare), skrivat upp laddtrycket lite och har 3bars btr. Kan det ge 10-15hk kanske.
    0-100 har jag inte mätt, svårt att få till bra starter med regummerade däck

    Kommer att skruva i en TD04HL-15G turbo och röda spridare+chip framöver, då kommer det röra på sig
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31
    Mackan: Tänkte mig något sådant som 0-100, eller 90-150 ja ...

    Alla: Det här verkar ju vara ett väldigt genomförbart projekt ändå, lite mycket "byråkrati" tycker jag personligen, men det är väl troligen nödvändigt får vi ändå anta, vad vet jag... - Tack för all info !

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Räkna med ca 2500.- för godkännande från saab, avgascert och regbesiktning!

    0-100 får du när det blivit torrt ute, kan säga som så att det spinner de tre första växlarna nu när det är blött *hehe*
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Mackan

    Det du behöver göra är att montera i motorn(måste modifiera torpeden lite med en slägga eller liknande )
    Du behöver bara knacka in torpeden om 99an är äldre 1981/1982, alltså de som har H-motorer har redan en buckla där.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9-3 Aero 01 - Vilka motorer passar?
    Av ebcnijn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 01:29
  2. Vad heter min motor?Och vilka motorer passar?
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 23:17
  3. Vilka Motorer & Automat-Växellådor passar till 9-5 AERO
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •