Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Mitt laddtryck är höögt... Turbon läcker

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123

    Mitt laddtryck är höögt... Turbon läcker

    Hej!

    Bilen i fråga finns i signaturen.

    Mitt laddtryck beter sig konstigt... tror jag Jag vet inte hur en turbobil ska bete sig, men jag känner på mig att det inte ska va såhär.

    Om jag kör 100 på 4:an och trycker på fullt så stiger trycket till 2.0 bar och sjunker sedan till runt 1.5 - 1.6 bar.

    Jag tycker bilen går som vanligt i övrigt.

    Jag har kollat på felsökningsguiden men det säger mig inte så mycket när jag inte vet vilka delar som är vilka plus hur dom ska kännas/bete sig när dom är bra/dåliga.

    Mvh Tomas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632
    Några trasiga/spruckna vaccumslangar?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    Hittade två dåliga slangar, kollade på allt och inte bara nära turbon...




    Är det nån speciell slang man måste använda?

    Mvh Tomas

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Hej

    Tycker det låter Alldeles för högt för ett steg 2 trim..
    Har inte (alla) 9000 laddtryckspärr vid 1,5 bar.?
    Testa o plocka ur säkring nr 5, ta loss kontakten från magnet ventilen och kör en sväng och se hur mycket den laddar.
    Dra lite i wastegate armen och se om den känns väldigt trög, eller t.o.m sitter fast. I så fall så försök o "lirka" loss den, går kanske med en cykelpump.
    Prova också att lyfta batteri polen ett tag, en timme typ.

    Mvh
    Mattias
    9000 -95, med Öppen dump
    http://www.garaget.org/?car=29204

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712
    Vacumslangar finns att köpa på t.ex Mekonomen. Du ska ha 4mm slang.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    471
    Det kan sitta skit i ingångarna till magnetventilen.

    Jag hade samma symptom en gång och då slog det också på ca 2 bar för att sedan lägga sig på 1,5.
    Aeron är såld, så nu åker man sportvagn i form av 900i 8v
    Sportvagnen stulen så nu får man vackert cykla.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    nybörjarfråga: är magnetventilen den som syns i övre vänstra hörnet på bild 1?

    Dra lite i wastegate armen och se om den känns väldigt trög
    Jag har dragit i wg armen och den rör på sig, känns hårt fjäderbelastad. Men vad vet jag...

    Har inte tummen mitt i handen men när man inte är insatt i vad som ä vad så det inte så lätt

    Vacumslangar finns att köpa på t.ex Mekonomen. Du ska ha 4mm slang.
    Tack Hulken! Ska byta dessa...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 068
    För högt laddtryck beror oftast på:

    Fel GLT, slangarna mellan mv->turbo trasiga, defekt mv.

    Eller kanske en dålig styrenhet..

    Kanske du fick förklarat för dig redan iofs
    f.d. saabare

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Citat Ursprungligen postat av Tomas9000cs
    nybörjarfråga: är magnetventilen den som syns i övre vänstra hörnet på bild 1?
    Ja.

    På bild nr 2 är det slangen till bränsletrycksregulatorn, BTR, du har markerat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    Fint! Då ska jag byta lite slangar, ta bort eventuell skit från MV, dra ur säkring #5 och sladd till MV å kolla tryck, samt lyfta batteripol.

    Förresten! Vad borde mitt laddtryck ligga på som mest

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Citat Ursprungligen postat av Tomas9000cs
    Fint! Då ska jag byta lite slangar, ta bort eventuell skit från MV, dra ur säkring #5 och sladd till MV å kolla tryck, samt lyfta batteripol.
    Jag själv föredrar vid felsökning att göra en åtgärd i taget, detta för att få reda på vilken den verkliga felorsaken är om symptomen uppstår igen.

    Angående att lyfta minuspolen så citerar jag DrBoost ur en annan tråd:

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Min ENKLA GRUNDREGEL är att in i det längsta undvika att "nolla boxen".


    Jag tycker att alla skall ge f-n i att "nolla boxar både hit o dit".
    Om du ändå vill nollställla så räcker det enlig källan ovan att "gå ett varv runt bilen", det behövs ingen timmes spänningsavbrott till styrboxen.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Eftersom laddtrycksspärren inte slår i , så låter det som något vajsing med mapsensorn.

    För laddtrucksmätaren du använder är riktig?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    441
    >Tomas Vart är din laddtrycksmätare inkopplad. är du säker på att den funkar korrekt?
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    258

    hmmm

    har du sqr trim?
    /m
    Vem Fan är Anja Pärson?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    441

    Re: hmmm

    Citat Ursprungligen postat av Hawkaye
    har du sqr trim?
    /m
    Stå juh nordic om du läst hans signatur!
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    Jag vet inte vart mätaren är inkopplad eftersom den satt där när jag köpte bilen.

    Jag har kört bilen nu med utdragen säkring #5 samt urkopplad MV, och då visar tryckmätaren strax över 0.4bar... Då borde WG vara ok eller hur?

    Ska köra steg för steg felsökningar nu så återkommer jag senare med resultat...

    Tack för tipsen allihopa

    Mvh Tomas

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    Då har jag gått igenom alla steg. Men laddtrycket vandrar fortfarande upp och nosar på 2.0 bar

    Jag har mätt resistansen i MV och den ligger på 3ohm mellan stiften.

    *edit* Ska kika på eventuella felkoder enligt denna imorgon

    Mvh Tomas

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    Hej!

    Fick inga koder från den guiden.

    Jag har mätt så att resistansen i magnetventilen är korrekt plus att det går att blåsa/suga i C och W men inte i R. Den får spänning.

    Hur kan jag se om mapsensorn funkar?

    Mvh Tomas

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    97
    men om vakumslangen e traskig så tappar du tryck vid full gas, det problemet hade jag för ut.. + att det visar på trycksmätare att du inte har nån vakum står på noll..
    byte ut alla små slangar i motorrummet gick bra efter det..
    Saab 900 2,0t

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av Tomas9000cs
    Hej!

    Fick inga koder från den guiden.

    Jag har mätt så att resistansen i magnetventilen är korrekt plus att det går att blåsa/suga i C och W men inte i R. Den får spänning.

    Hur kan jag se om mapsensorn funkar?

    Mvh Tomas

    strip slangen som går till mapsensorn och då ska du inte få nån ladd alls eller så sjunker laddtrycket..
    Saab 900 2,0t

Liknande ämnen

  1. läcker från oljeröret till turbon!?
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 20:56
  2. Min Turbo läcker vid turbon! Vad kan det vara?
    Av Turbogreger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 16:38
  3. turbon läcker olja! Byte?
    Av Tomas9000cs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 23:31
  4. mitt laddtryck har dött?
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •