Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad sker om slangen mellan wastegate och mv lossnar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    233

    Vad sker om slangen mellan wastegate och mv lossnar?

    Som ämnet lyder... Slangen lossnade på min bil (9000 2,0ltt steg 2) och jag hade inte märkt något speciellt när den var borta, satte tillbaka den och tyckte inte jag märkte någon skillnad. Kan magnetventilen kanske vara trasig? Tycker inte bilen går dåligt... (varken med eller utan slang till wastegate)
    Kvinnor med uppdragna kjolar springer fortare än män med nerdragna byxor!

    http://www.garaget.org/?car=44807

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Vad sker om slangen mellan wastegate och mv lossnar?

    Citat Ursprungligen postat av plaggis
    Som ämnet lyder... Slangen lossnade på min bil (9000 2,0ltt steg 2) och jag hade inte märkt något speciellt när den var borta, satte tillbaka den och tyckte inte jag märkte någon skillnad. Kan magnetventilen kanske vara trasig? Tycker inte bilen går dåligt... (varken med eller utan slang till wastegate)
    "Går dåligt"?!

    Du borde ju fått skenade laddtryck då inget tryck alls öppnade wastegaten, eller hur?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    233
    Kan inte så mycket om hur det hela funkar, men jag upplevde inte att laddtrycket skenade
    Kvinnor med uppdragna kjolar springer fortare än män med nerdragna byxor!

    http://www.garaget.org/?car=44807

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    183
    Som jag har uppfattat det så ökar laddtrycket hela tiden tills den spikar??

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Wirf
    Som jag har uppfattat det så ökar laddtrycket hela tiden tills den spikar??
    Nah, snarare tills dess att tryckvakten går in och klipper soppan. Brukar väl ske strax över 1,5 bar om jag inte minns heeeeeelt fel.

    Du har ingen stadig ökning av laddtrycket utan turbon pumpar så mycket den bara orkar då du inte har någon form av reglering.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    183
    ok...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    34
    Jopp, när min Mv ballade ur så ladda Turbon på till 1,7bar å sen sjönk det till 1,5bar och låg där stadigt.... Men sen hur nyttigt det var för motorn o.s.v. är ju en annan historia.

    Mvh Crille
    *Saab 9000cc 2,3 Turbo -91

    1,7-1,8bar... Vem vet, mätaren slutar vid 1,5!

Liknande ämnen

  1. slangen mellan tryckrör och insug
    Av saab_4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 23:05
  2. Hål i slangen mellan lmm och turbon ?
    Av frankieboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 15:41
  3. Slangen mellan Kompressor och laddluftkylaren 93 -99
    Av Manne1337 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 00:34
  4. Ska det vara olja i slangen mellan IC och tryckrör?
    Av Dahlgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •