Brorsan och jag debatterar lite Öppen dumps vara eller icke vara med LMM (han har en T-gul ).
han kör på jb raceparts linje.
http://www.jbraceparts.se/guide/
och jag på STCS linjen.. (död åt dumpen..)
Vad gäller?!
Brorsan och jag debatterar lite Öppen dumps vara eller icke vara med LMM (han har en T-gul ).
han kör på jb raceparts linje.
http://www.jbraceparts.se/guide/
och jag på STCS linjen.. (död åt dumpen..)
Vad gäller?!
900 T8 -88
#4845
öppen dump går inte köra med lmm
Jag säger de funka!
Sen vad teorin säger de skiter jag fullständigt i!
Fast jag skulle föredra återcirk. även om det funkar bra med en öppen
f.d. saabare
jo jag vet det är och så min åsikt
räknade lite sjäv.
säg en 2liters 4 cyl motor vid 4000 rpm 66.7 varv/s
fyllnads graden är 100%
det borde ge att den slukar 1 li/varv
dvs motorn tar 66.7 l/s
och dumpar man ut det så borde det inte var små potatis..
Men JBR!! hävdar motsatsen, skulle inte någon
med lite kött på benen kunna gå igenom deras FAQ
och ge dem på pälsen?
(inte för att pracka ner på dem utan för att rädda några motorer!)
900 T8 -88
#4845
Dumpar man ut allt det?!Ursprungligen postat av pekkaaa
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
när du frågar så verkar det lite väl mycket...
Det hade varit kul å veta maxflödet genom LMM,
då skulle det vara lättare å räkna, ska leta en stund
900 T8 -88
#4845
Hmm inte fan dumpar avn ut nästan ALL luft?!
f.d. saabare
jag tänker mest på en öppen dump, den borde släppa ut allt övertryck,
samt att det lilla(20 mm) hålet på dumpen borde fungera som en strypning som bromsar upp turbinen lagom snabbt?!
900 T8 -88
#4845
nae tomt på luft blir det bara i rymden eller under vattnet.
Men iaf, om man justerar en öppen AV så den inte läcker så har man troligen justerat den så pass att den inte heller öppnar tillräkligt, dvs den mesta luften åker tillbaka genom kompressorn vilket va det man inte ville att det skulle göra, för det är väl därför man har en AV? eller?
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
luft tomt blir det inte men övertrycket släpper man ut.
Igentligen så är det väl flödet från turbon (p.g.a trycket på avgassidan och turbinens tröghetsmoment) som släpps ut genom AV, den "extra luft" som finns på trycksidan kan max röra sig om ett par liter!
900 T8 -88
#4845
tänkte lite mer om skillnaden mellan öppen och recirkulerande.
recirkulerande
AV: öppnar efter LMM
LMM: i princip inget flöde ev ett visst flöde åt fel håll!
TURBON: snurrar på
FJORTISFAKTOR: 0
Öppen
AV: släpper ut massa luft
LMM mäter upp all luft som AV:n släpper ut
TURBON : snurrar på
FJORTISFAKTOR: 10
läste att LH2.2 LMM klarar 178 g/s vilket ger ca 180 liter luft/s!
(hittade inte min formelsamling så man får chansa)
Funderar även på om AV:ns flöde måste matcha turbon?
för optimal funktion och livslängd. puhh
900 T8 -88
#4845
Lagom snabbt? Jag vill inte bromsa den alls och använder därför återcirkulerande ventil. Att släppa ut luften grenom en öppen dump är ett rent slöseri med energi.Ursprungligen postat av pekkaaa
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
bollar mest med olika ideer
undrade mest varför varför AV brukar vara på 20-30 mm!½?
kanske att man inte vill att trycket ska försvinna för snabbt?
kan inte vara så bra för turbon. det vore ju som att skjuta ett
tryckrör, blir mest ett POPP
det med rörelseenergi var också en poäng!
det borde bli en tillfällig tryckökning innan turbon, vilket ger lite
gratis fart.
även om det mesta borde försvinna i det mysiga pssshh som
blir om man har skurit lite i luftburken..
900 T8 -88
#4845