Har fått ut ett antal felkoder som jag behöver hjälp med:
0171
0004
1100
Bilen är en 9-5 2002.
Någon som vet ?
Har fått ut ett antal felkoder som jag behöver hjälp med:
0171
0004
1100
Bilen är en 9-5 2002.
Någon som vet ?
9-3 aero 2,8XT
Hej !
Den information du ger är inte komplett, felkoden föregås av en bokstav.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Anade väl att det var något fel på instrumentet med tanke på priset.Ursprungligen postat av DrBoost
Vet du hur många olika bokstäver det finns ?
9-3 aero 2,8XT
Hej !
Ur vilket system är koderna utlästa ifrån ? Motorstyr ?
Vanliga prefix är P, B, C.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Antar att koderna kommer ifrån styrdonet. Felkodsläsaren är kopplad via obd2 uttaget. Problemet är att displayen bara visar 4st tecken.Ursprungligen postat av DrBoost
Finns det någon lista över vad tex P1100,B1100 och C1100 står för ? ( då kanske man kan gissa sig till vad det är ).
9-3 aero 2,8XT
Ursprungligen postat av DanneD
Standard OBD2-protokoll http://www.obd2.se/codes.txt
M.v.h.
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
Hittar inte någon kod med 0004. Är listan komplett ?Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
9-3 aero 2,8XT
Ursprungligen postat av DanneD
Den är komplett för standard OBD2-protokoll, men sedan så använder biltillverkarna en addition av egna koder, och dessa är olika för varje biltillverkare. Sorry...
M.v.h.
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
Jag har en svag tro om att koden gäller fel på backsensor, tror du det kan stämma eller finns det någon annan kod för det ?Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
9-3 aero 2,8XT
Den ena är säkerligen en std-kod, och det är 171:an som indikerar att Du har strul med sondregleringen i closed loop. Ditt sprut knorrar över att sonden de facto mäter upp mager blandning trots att den har adderat bra med soppa.Ursprungligen postat av DanneD
Övriga koder... Vete katten.
M.v.h.
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
[quote=Jompa X40 Nordic]Den ena är säkerligen en std-kod, och det är 171:an som indikerar att Du har strul med sondregleringen i closed loop. Ditt sprut knorrar över att sonden de facto mäter upp mager blandning trots att den har adderat bra med soppa.Ursprungligen postat av DanneD
Övriga koder... Vete katten.
M.v.h.[/quote:1qwok2fl]
Och vad innebär "sondregleringen i closed loop" ? Är det byte av någon givare som gäller ?
9-3 aero 2,8XT
Ursprungligen postat av DanneD
Det betyder att Din lambdasond som ska kontrollera Din bränsleblandning (sonden mäter syrehalten i avgaserna) ger ifrån sig värden som sprutet tolkar som att Du konstant har för lite bensin, d.v.s. för mycket luft.
Mitt tips är att Du inte ha fel på sonden eller sprutet, utan snarare att det läcker in lite luft i avgassystemet som sonden då uppfattar som "det var fan vad mycket luft det var i dessa avgaser, alltså har vi alldeles för lite bensin i mixen".
Dock blir sonden lätt lurad om det läcker in luft "vid sidan av" som egentligen inte kommer från avgaserna. Kolla efter små hål, glipor etc. och täta vid behov.
M.v.h.
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
Tack för hjälpen.Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
En av mina kommande projekt var just tätning av avgassystemet ( det läcker en hel del ).
9-3 aero 2,8XT
Och resultatet är att man lätt kan få för fet blandning (och extra sot i motorn som är precis vad man inte vill ha i en T7-motor) om man har läckage på downpipe?Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ursprungligen postat av Långmilare
Ja, och problemet för bilföraren är att man lättare upptäcker en mager blandning eftersom bilen kan bli lite "ryckig" över lambda 1,1, medan det går alldeles utmärkt att köra på lambda 0,85 på landsväg även om det drar lite mer soppa så en fet blandning är inte helt lätt att upptäcka.
M.v.h.
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
Soppa mängden verkar ok, tändstiften ser bra ut. Kanske luftmassmätaren ( felkoden är inte kontinuerlig därav misstänker jag givarfel ). Ska ta bort och rengöra.Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
9-3 aero 2,8XT
[quote=Jompa X40 Nordic]Ja, och problemet för bilföraren är att man lättare upptäcker en mager blandning eftersom bilen kan bli lite "ryckig" över lambda 1,1, medan det går alldeles utmärkt att köra på lambda 0,85 på landsväg även om det drar lite mer soppa så en fet blandning är inte helt lätt att upptäcka.Ursprungligen postat av "Långmilare":it9ko7s5
[/quote:it9ko7s5]
Då är nästa fråga om det finns något enkelt sätt att enkelt/rutinmässigt avgöra (med eller utan vekstadsutrustning) om så är fallet?
Och om mängden sot är sådan att det kan leda till kolvring/oil sludge-haveri, och i så fall hur snabbt, någon som sett tecken åt ena eller andra hållet?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96