Går det att fixa på tex min 9000 Aero -94? Om det går hur går man tillväga och vilka spolar kan man använda sig av?
Jocke
Går det att fixa på tex min 9000 Aero -94? Om det går hur går man tillväga och vilka spolar kan man använda sig av?
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Allt går att fixa, det är bara en fråga om resurser.
Detta är ett typiskt exempel på ett svårlöst tekniskt problem.
Svaret på din fråga är således nej.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Får man fråga trådskapare vad syftet med denna konvertering i så fall skulle vara?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jo,, enda anledningen jag ser är väl om man ska byta till Nira eller nått annat styrsys,, till Trionic verkar det lite onödigt...
/R
Nira ska fungera utmärkt med en vanlig DI-kasett. Skulle väl vara om man tänkt sig köra nått lite extremt lastfall som inte DI-kasetten gillar, eller om man av personliga skäl till varje pris vill undvika produkter från SEM.
Jo,,det fungerar med std t-kasset men om man ska ladda rejält så bör man byta har jag blivit upplyst om.!Ursprungligen postat av Ragnar
Detta är bara rubbish alltså..??
/R
Utan att ha provat med just DI-kasett själv så kan jag inte se varför den skulle fungera sämre än vad den gör i original? Men självklart ska man väl följa rekommendationer av sin leverantör. När du säger "ladda regält" så kan det ju iof betyda nått extremt lastfall som inte kasetten är gjord för....Ursprungligen postat av Robert@
Jag menar givetvis runt 8000rpm och laddtryck runt 2-2+bar..Ursprungligen postat av Ragnar
Dessa problem med tändingen finns ju redan en bit över vanliga trimmeffekter..
Inget större problem direkt,, men..
Att gnistan tänds vid fel tillfällen,,inte orkar osv..
Mvh
Hej!
Med tanke på att Per Eklund använder DI-kasett i rallycrossbilen så borde DI:n väl räcka till för de flesta motorkonfigurationer här på forumet..
http://home.ict.nl/~mikjager/pictures/garage/werk4.jpg
SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88
Gul(Grå)saab kör med DI-kassett (och haltech) och laddar väl strax över två bar, hur mycket han varvar har jag dock glömt.
Jag kör DI ihop med megaskvätt, laddar inte så mycke än, ca 1,4-1,5 men varvar uppåt 7000 iaf och då ca 1,1 bar och tändningen har inte bråkat ännu. Sen kan jag ju så klart inte svära på att den tändvinkel jag har i mappen är den som DI faktiskt spottar ur sej vid dom varvtalen, men men, vad gradtalet i mappen är är ju bara en siffra, sen om det i verkligeheten är något annat spelar ju mindre roll så länge det inte spikar o maskin funkar bra. Missat har det inte gjort än iaf vad jag märkt.
9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)
Det var "någon" produktionstekniker på SEM som viskade något till mig att DI inte gillar högre varv än org. på grund av den långa uppladningstiden på spolarna samt lite mer saker. Detta var dock ca 6-7 åt sedan.
SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa
Ja.Hört allt detta också.Ursprungligen postat av Per W
Dock på senare år också.
och jag kör med nira och har provat lite hitt och ditt då och allt tyder helt klart på att det är bättre med spolar
fungerar säckert janon bra om man inte ska ha så mycket effekt elller om man int eska varava å mycket för mig är det spolar som gäller