Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: E detta skadligt för motorn?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    U-Port
    Inlägg
    140

    E detta skadligt för motorn?

    -->



    Har tagit bort gummislangen o pluggat ena änden för o få mer "flåsande" ljud.

    Men kan motorn ta ska av det?
    Bilen ifråga e en ng900-97

    // Rickard
    Speed Kills, Drive VOLVO and Live Forever !

    Ride Red Ride Honda

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    136
    Ja, du tycks ha pluggat fel hål. avlastningsventilen bör kunna släppa ut övertrycket vid gasuppsläpp. Hålet på cobran kommer suga i sej ofiltrerad luft. Båda sakerna skadar motor och turbo. Alltså, sätt pluggen i det andra hålet istället, (och sätt ett filter på av:n)

    Mvh
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    187
    Hoppas verkligen att du skojar.

    Har du så där så suger in HELT ofiltrerad luft till turbon. Dessutom så fungerar inte avlastningsventilen som den ska, den kan ju inte släppa ut luft.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    U-Port
    Inlägg
    140
    Klart jag skojade

    //
    Speed Kills, Drive VOLVO and Live Forever !

    Ride Red Ride Honda

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av kungmackan
    Hoppas verkligen att du skojar.

    Har du så där så suger in HELT ofiltrerad luft till turbon. Dessutom så fungerar inte avlastningsventilen som den ska, den kan ju inte släppa ut luft.
    Ääää.
    Jag kanske är trött efter 12h jobb men vad är det för skillnad på detta och alla andra öppna dumpar????

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #6
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av kungmackan
    Hoppas verkligen att du skojar.

    Har du så där så suger in HELT ofiltrerad luft till turbon. Dessutom så fungerar inte avlastningsventilen som den ska, den kan ju inte släppa ut luft.
    Ääää.
    Jag kanske är trött efter 12h jobb men vad är det för skillnad på detta och alla andra öppna dumpar????

    Mvh Sasse

    Håller med dig Sasse,,,,

    Om du nu VILL ha den så där så är det helt OK tycker jag. Det sitter en plugg i "kobran". Övertrycket på inloppssidan släpps rakt ut vid undertryck i vacumslangen. Vari ligger felet. Fungerar exakt som standard...
    Swedish performance

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    761
    Går alldeles utmärkt att strunta i att köra återcirculerande på T5 motorer utan låta luften dumpa rätt ut.
    Enda nackdelen som man verkligen bör se över är att sätta ett filter på dumpen. Dumpen kommer att dra in oren luft när motorn går på "tomgång" som kan ge skada.
    Sätt ett klassiskt cromat mopedfilter.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    U-Port
    Inlägg
    140
    Så då kan jag plugga av kobran, o plugga avlastningsventilen istället då? Utan att de skadar motorn?
    Speed Kills, Drive VOLVO and Live Forever !

    Ride Red Ride Honda

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    Var det en annan bild från början eller?.... texten i tråden stämmer inte med bilden nu...??
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    761
    Citat Ursprungligen postat av iiyama
    Så då kan jag plugga av kobran, o plugga avlastningsventilen istället då? Utan att de skadar motorn?
    Nej du ska ha pluggen där den sitter och sätt ett filter i änden på dumpen. Klart slut!
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Var det en annan bild från början eller?.... texten i tråden stämmer inte med bilden nu...??
    Undrar samma sak.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    761
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Var det en annan bild från början eller?.... texten i tråden stämmer inte med bilden nu...??
    Undrar samma sak.
    Ja det var det
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  13. #13
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 830
    Medlem#
    1574
    Köp en dumper från mitsubishi till en evo6 och ha kvar röret Låter koolare och fungerar nog bättre

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 190
    Där pluggen sitter nu satt ingen plugg.
    Och där ingen plugg sitter satt pluggen

    Hoppas ni förstår :P
    Sunshine

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    Där pluggen sitter nu satt ingen plugg.
    Och där ingen plugg sitter satt pluggen

    Hoppas ni förstår :P
    Då är vi på banan igen

    Man blev lite funderasam om stcs hade drabbats av hjärnröta

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    486
    Kan ju börja fundera men ett bildbyte förklarar ju saken..
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Skulle vilja rekomendera ett filter på bypassventilen, eftersom när det råder undertryck i systemet (motorbroms) så står bypassventilen öppen och suger då in ofiltrerad luft.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    198
    Är det ingen som ser att han har satt dumpen åt FEL HÅLL??????
    Saab 9-5 2,0t Biopower

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av 666
    Är det ingen som ser att han har satt dumpen åt FEL HÅLL??????
    Och skillnaden blir

    Det har tidigare spekulerats vilt kring detta och då konstaterats att båda varianterna förekommer originalmonterat.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    198
    ????? då kan ju någon förklara för mej hur kolven kan tryckas upp när trycket kommer från sidan?????rent tekniskt så borde det inte funka
    Saab 9-5 2,0t Biopower

Liknande ämnen

  1. håller motorn för detta trimmet ?
    Av Timmie92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 10:50
  2. För mycket olja i motorn - skadligt?
    Av Mussla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 21:30
  3. Turbomätaren går in på rött. Skadligt för motorn?
    Av Saab Talladega i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 22:20
  4. är detta slitage skadligt eller blir det så?
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 13:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •