Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Val av trim / trimproblem

  1. #1
    Guest

    Val av trim / trimproblem

    Jahopp då åker vi!
    Jag kör sedan Juni månad en 9-3 Aero -01:a. När jag köpte bilen satt det en trimbox i, feritta 3" från turbo till katten, racekatt, feritta 2½" från katten och bakåt och så ett KN-sportluftfilter i original box.
    Chippet är ett hopkok gjot av saabanställda och ska enligt chippsäljaren motsvara ett "Steg 3 chip" och enligt honom skall bilen leverera mellan 270 - 290 hästar. Detta tror jag är fullständigt bullshit, Visst bilen är rapp men inte "270 - 290 hästar rapp" För ett exempel så spinner den inte loss på 2:an med TCS urkopplad med halvtaskiga sommarmockasiner på och jag har dessutom problem att åka ifrån min polare som kör 9000 2.3 ltt BSR steg 1( ni kan säkert förstå att jag blir irriterad över detta ) Jag letar nu med ljus och lykta efter anläggningar i södra sverige ( bosatt i Blekinge ) efter anläggningar som kan mäta upp kraften på kärran min.

    Jag pratade med Chipsäljaren och frågar honom vad som skulle kunna ligga bakom effektbortfallet ( om det nu är något sådant?! ) Han påstod att det kunde vara på sin plats att byta stift och att det kunde vara chall med DI kassetten. Detta låter lite konstigt för mig, eftersom stiften gått knappt 1000 mil och i övrigt går bilen klanderfritt.. inga spikar eller liknande. Vad tror ni?

    Jag har mina funderingar kring att åka till någon känd trimfirma á lá Maptun, Nordic för att mappa om bilen vilket skulle kosta mig ca 6k. Kan det vara värt att göra detta?
    Kilen jag snacka med på maptun påstod att jag tappar ca 20 hkr pga jag har monterat ett "open air" kit från speedparts och således får en högre temperatur på insugsluften, medans andra hävdar att insugstempen inte har så stor betydelse som många tror eftersom T7 korregerar detta genom att höja laddtrycket. Vad säger ni?

    Så mina primära frågor är:

    1: Vart i södra sverige kan jag mäta upp bilen?

    2: Är det värt 6k att få bilen omtrimmad av en "känd" firma

    3: Är det bara jag som är lite grinig av mig och jag ska ge fan i båda ovanstående alternativen?


    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Jag skulle nog lättast ha tagit kontakt med Hirsch, Maptun eller Nordic, bett att få testköra med en liknande box från dessa för att se ifall du tycker det är värt de extra pengarna.

    Även så skulle jag inte vilja ha något som inte ens chipsäljaren vet vad är för något i bilen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Tjena,

    Tycker absolut att du skall få bilen kollad av en trimfirma.
    Mitt förslag är att åka till Nordic och be dom kolla programmet,
    kolla bilen i övrig i deras verkstad.
    Bromsa bilen, i med ett nytt steg 3, bromsa igen.
    Klocka även lite hastighetsintervaller.


    Du blir garanterat nöjd.

    Ring Sasse eller Danne för en offert.
    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232

    Re: Val av trim / trimproblem

    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Kilen jag snacka med på maptun påstod att jag tappar ca 20 hkr pga jag har monterat ett "open air" kit från speedparts och således får en högre temperatur på insugsluften
    Nu ger jag mig verkligen ut på djupt vatten... Säger emot MapTun...

    Men ett tapp på 20hkr enbart p.g.a montering av open air filter! Detta låter fan som skitsnack!!! Kör själv MapTun (steg 1) med open air filter, har vissa perioder även kört med orginal filter och box. Har inte direkt märkt att jag tappat någon effekt alls... Enda anledningen till att jag körde med orgional ett tag var för att det kom till min kännedom att det var riktigt dåligt för LMM med open air.

    //Mackan
    9-3 AERO Coupé steg 1

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 894
    Medlem#
    2959
    Jag gissar att du har något dolt hårdvarufel på bilen också som spökar, men ett byte av programvara skulle avslöja det.

    Att T7 kompenserar för varm insugningsluft är bara delvis sant. Självklart försöker styrsystemet, men om bilen är trimmad är oftast marginalerna för små för att T7 ska kunna kompensera med t ex ökat ladd och därför får du en effektminskning.
    Exakt hur det sker i din bil kan bara den som gjort programmet svara på. Därför är det inte fel att flytta luftfiltret ner i innerskärmen, eller montera en bra värmesköld.

    Som sagt, gör den modifieringen och slå Maptun eller Nordic en signal. De brukar vara hjälpsamma.

    Mvh Stoffe

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Dum fråga kanske, men visst tankar du 98 oktan av bra kvalitet? Att byta stift är ett enkelt och billigt sätt att "vara på den säkra sidan". Dessutom är man då säker på att det sitter rätt stift i bilen...

    Det finns ju en del saker som kan småstrula. Jag skulle börja med att göra mig av med Open Air-kittet. Finns bra sätt att modifiera luftburken på din 9-3:a för att få in mer luft utan problem med värmestrålning från motorn. Sedan kan det nog vara på sin plats att få bilen kollad med en Tech II (på Saab t ex) för att vara säker på att LMM m.m. fungerar bra.

    Om inget av ovanstående får fart på kärran så kan det nog vara dags för en tripp till någon av våra trimfirmor.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Ett oljebyte + stiftbyte brukar vara en bra början , tycker själv att bilen känns som ny ! Har även lämnat in mina spridare för ultraljudsbehandling , det gjorde verkligen stor skillnad ! Bilen är dock en 900 NG ! Vet att man kan köpa någon mirakelsats nere på statoil där jag bor som ska ge spridarna nytt liv ! Men som sagt åk till Nordic och bromsa bilen så får du svart på vitt och sen kan du ringa den där säljaren !

  8. #8
    HEj allihop,


    Jag kan ge en liten hint om vad som händer i t,ex en T7 9-5 aero original, när inloppstempen ökar från 40 till 70 grader.

    Tänd-offset sjunker med 5 grader mellan 3-5000 rpm.

    Går vi sedan till luftmassedelen, så utan att säga för mycket
    så kommer den att önska en helt annan luftmassa.

    Vad händer effektmässigt om tändningen sjunker med 5 grader?

    PÅ trimmade bilar så skall det också finnas samma marginaler
    om det hettar till, men dessa säkerhetsmarginaler går även att manipulera bort om man inte gör rätt.
    Och det är ju inte så nyttigt.

    Bilen blir också mer spikbenägen vid en varmare inloppstemp.
    Är det nyttigt för bilen när systemet kompenserar med mera laddluft?

    Vid en "varmare" hårdvarukonfiguration så kan laddtrycket bli rejält högt
    då Trionic 7 inte har någon laddtrycksmatris, utan kompeserar i luftmassa/tändning.

    Stoffe,

    Jag fick för mig att du kör med T5 ,fast jag kanske minns fel.

    Hoppas jag hjälp till lite med era funderingar : )

    MVH Johnny
    Maptun Sweden

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 894
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Johnnny J
    Stoffe,

    Jag fick för mig att du kör med T5 ,fast jag kanske minns fel.

    Hoppas jag hjälp till lite med era funderingar : )

    MVH Johnny
    Maptun Sweden
    Har inte kört T5 på 1,5 år och saknar det inte heller. Däremot kör jag "T5-Kolvar".
    Vi kan väl säga att vi menade samma sak gällande T7s funktion, men du skrev det mer utförligt. Jag syftade givetvis på trimmad bil. Orignal brukar ha marginal nog för att kompensera lite mer.

    Mvh Stoffe

  10. #10
    Hej Stoffe,
    Jag skrev fel namn där ang T5 : )

    Det var Mackan-Växjö frågan var ställd till : )

    Ångående Trimmad eller original :
    Så spelar det ingen roll.
    Dessa parametrar skall inte tullas på.
    Det är därför det ÄR prio med hårdvara..

    MVH Johnny

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av Johnnny J
    Jag fick för mig att du kör med T5 ,fast jag kanske minns fel.
    Jag kör T7!

    //Mackan
    9-3 AERO Coupé steg 1

  12. #12
    Guest
    Oj oj oj.. Vad många och bra svar!

    Tack, Johnny det var nog dig jag pratade med när jag ringde maptun. Ledsamt att plocka bort det öppna filtret... ljudet är ju halva upplevelsen, jag ska se om jag inte kan få ner det i skärmen istället för att det ska sitta med avskiljningsplatta och snorkel.

    Visst kör jag på 98 oktan, tankar bara på Statoil och Hydro.. ALLTID 98.
    Olja och filter har jag givetvis bytt. Ska se över tändstiften till helgen, Vilka stift rekomenderar ni? Lugna o fina nu.. jag ska söka efter det eftersom ämnet förmodligen har behandlats flera gånger om här på forumet

    Ska ta en sväng nerom Saab, där en barndomskompis knegar i verkstaden. Ska be dem kolla med TechII och se om de hittar något.

    Sen får jag väl bara lägga undan pengar och åka upp till Maptun eller Nordic ( av någon anledning, varför vet jag inte, så är jag lite svag för maptun ) Dock såg jag att Nordic plockar ut 280 hkr / 400 Nm och att de också slänger in en större soppapump medans Maptun skrämmer ut 270 / 370 och då utan att fippla med soppan.. Marginell skillnad i och för sig.

    Tack för svaren och fortsätt gärna att spekulera och fundera, jag är så eger att lära mig mer inom detta ämne.

  13. #13
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    402

    Re: Val av trim / trimproblem

    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    .... Visst bilen är rapp men inte "270 - 290 hästar rapp" För ett exempel så spinner den inte loss på 2:an med TCS urkopplad med halvtaskiga sommarmockasiner på .......
    Om det är "hopkokat av SAAB-anställda, skulle jag kunna tänka mig att de även tänkt på "tip in / tip out". Man kan(utan att jag utger mig för att vara expert) få till ett program som KÄNNS mycket vassare med en tuffare "tip in". Detta kanske kan förklara att du tycker bilen är slö. Kolla i bromsbänk inna du gör nåt !!
    Sen är ju aldrig kall luft fel.... !!

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Dock såg jag att Nordic plockar ut 280 hkr / 400 Nm och att de också slänger in en större soppapump.
    Utan att veta exakt så missstänker jag att du menar en kraftigare BTR (bränsletrycksregulator).

    Stift bör du köra med NGK BCPR7-ES11.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Dock såg jag att Nordic plockar ut 280 hkr / 400 Nm och att de också slänger in en större soppapump.
    Utan att veta exakt så missstänker jag att du menar en kraftigare BTR (bränsletrycksregulator).

    Stift bör du köra med NGK BCPR7-ES11.

    Mvh

    KK
    Åter igen så står jag tillrättavisad, jag bugar o bockar.

    Jag tackar ödmjukast för hjälpen!


    EDIT: WEEE 100:ade inlägget!

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 894
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Johnnny J
    Ångående Trimmad eller original :
    Så spelar det ingen roll.
    Dessa parametrar skall inte tullas på.
    Det är därför det ÄR prio med hårdvara..

    MVH Johnny
    Självklart är det så i en perfekt värld att dessa parametrar inte ska tullas på, men eftersom folk vill ha så mycket effekt det bara går för så lite jobb/pengar som möjligt så tullas det lite hit och lite dit.
    Även han som pillar i programvaran kan besitta olika mycket kunskap gällande ovanstående och på det viset även göra en eller annan mindre bra mapp.
    Inget personligt alltså, utan bara rent allmänt.

    Mvh Stoffe

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 658
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Sen får jag väl bara lägga undan pengar och åka upp till Maptun eller Nordic ( av någon anledning, varför vet jag inte, så är jag lite svag för maptun ) Dock såg jag att Nordic plockar ut 280 hkr / 400 Nm och att de också slänger in en större soppapump medans Maptun skrämmer ut 270 / 370 och då utan att fippla med soppan.. Marginell skillnad i och för sig.
    Hej, maptun fixar ut lite mer effekt och byter btr om du vill det. Dom är flexibla

    Men oavsett vilken av dem du vänder dig till så tror jag inte du kommer bli missnöjd. Det är ju mycket hjälpsamma och duktiga grabbar som jobbar på båda företagen så
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Johnnny J
    HEj allihop,


    Jag kan ge en liten hint om vad som händer i t,ex en T7 9-5 aero original, när inloppstempen ökar från 40 till 70 grader.

    Tänd-offset sjunker med 5 grader mellan 3-5000 rpm.

    Går vi sedan till luftmassedelen, så utan att säga för mycket
    så kommer den att önska en helt annan luftmassa.

    Vad händer effektmässigt om tändningen sjunker med 5 grader?

    PÅ trimmade bilar så skall det också finnas samma marginaler
    om det hettar till, men dessa säkerhetsmarginaler går även att manipulera bort om man inte gör rätt.
    Och det är ju inte så nyttigt.

    Bilen blir också mer spikbenägen vid en varmare inloppstemp.
    Är det nyttigt för bilen när systemet kompenserar med mera laddluft?

    Vid en "varmare" hårdvarukonfiguration så kan laddtrycket bli rejält högt
    då Trionic 7 inte har någon laddtrycksmatris, utan kompeserar i luftmassa/tändning.

    Stoffe,

    Jag fick för mig att du kör med T5 ,fast jag kanske minns fel.

    Hoppas jag hjälp till lite med era funderingar : )

    MVH Johnny
    Maptun Sweden
    Edit: såg nu.. sorry.

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Guest
    Jag har nu fått det bekräftat att chippet i min kärra tydligen är ett så kallat "Mats Chip" och har sålts av en Mats Johansson hemmahörande i fågelmara.

    Jag talades vid med Mats igårkväll enligt mitt tidigare inlägg.


    hippet är ett hopkok gjot av saabanställda och ska enligt chippsäljaren motsvara ett "Steg 3 chip" och enligt honom skall bilen leverera mellan 270 - 290 hästar.

    Jag pratade med Chipsäljaren och frågar honom vad som skulle kunna ligga bakom effektbortfallet ( om det nu är något sådant?! ) Han påstod att det kunde vara på sin plats att byta stift och att det kunde vara chall med DI kassetten. Detta låter lite konstigt för mig, eftersom stiften gått knappt 1000 mil och i övrigt går bilen klanderfritt.. inga spikar eller liknande.

    Vad tror ni och speciellt Uhr och maptun folket om detta?

  20. #20
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Jag tycker 1000 mil, trimmad bil och gasglad körning säger "byt stift", men kan ha fel.

    Sen kan man alltid fråga sig hur "270-290 hk" ska kännas, men det hade onekligen varit intressant med ett ordentligt test vid en sån där situation.

    "Hopkok av Saab-anställda" var en kul variant, men likafullt brukar öppet filter på T7 vara

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Är det fel på min trim box?
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 21:48
  2. trim box
    Av johan_82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 10:47
  3. Pys trim
    Av Fozgate i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 22:10
  4. APC trim
    Av LG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 12:47
  5. Trim
    Av Bozzo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •