Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: SAAB 99

  1. #1

    SAAB 99

    Har ett litet problem.. har en saab 99 som jag vill borra till 2,1. så till problemet.. jag har typ nästan aldrig mekat saab så jag undrar vilka kolvar använder man och vev osv.. dessutom.. (jag vet att det har varit uppe på en tråd förr men fick inte riktigt klart för mig) vars borrar jag blocket.. det ska hellst gå snabbt vara billigt och liggandes i norrland Måste få svar snarast.. tack på förhand!
    volvo

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    416
    Hej!
    Du kan använda samma kolvar som sitter i 2,1-versionen av 16-ventilersmotorn, B212. Däremot kan du inte använda standard toppackning från varken B201 (om du har en H-motor) eller B212. Kanske kan man skarva packningarna vid kamkedjetunnenln?

    Om du har en B-motor får du nog köpa en specialpackning.
    (Vissa borrar B-motorn till 94mm och använder VW kolvar. Till detta finns säkert färdiga packningar.)
    mvh,
    Alexander B
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Hej!
    Du kan använda samma kolvar som sitter i 2,1-versionen av 16-ventilersmotorn, B212. Däremot kan du inte använda standard toppackning från varken B201 (om du har en H-motor) eller B212. Kanske kan man skarva packningarna vid kamkedjetunnenln?

    Om du har en B-motor får du nog köpa en specialpackning.
    (Vissa borrar B-motorn till 94mm och använder VW kolvar. Till detta finns säkert färdiga packningar.)
    mvh,
    Alexander B
    Varför skulle inte B212 packningen passa för?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    416
    Oj!
    Jag ser att jag inte riktigt har skrivit det jag hade tänkt...
    Visst kan man använda vanlig B212-packningen om man borrar en H-motor!
    Problemen kommer ju när man använder B-motorn som bas, eller/och om man borrar till 94mm.
    /Alexander B
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •