Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Motorproblem OG900 T16 -88

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    5

    Motorproblem OG900 T16 -88

    Hej!
    Jag undrar vilket tronic det ska vara på en 900 t16 88 med kat? har visserligen tagit bort katten nu men jag får inte bilen att ladda ordentligt.
    Bilen laddar 0.4 när jag trycker på sen när jag passerar 4000 varv så drar laddet upp till 1.5 helt plötsligt. Har kontrollerat MV'n, alla slangar som du kan tänka dig, apc'n och även provtryckt WG'n med 1 bar, allt funkar klockrent. Börjar därför kolla upp tändningen och bränslesystemet. Det var då jag märkte att det satt jettronic i bilen vilket jag är lite misstänksam på? Nån som har ett klargörande i denna fråga?
    Hade även stift i bilen som jag inte sett förut, Bosch 4 sport hette dom, hade 4 "gnistmottagare"???, vet ej vad det heter . Är dom okej att köra på? Men tändkablarna var orginal iaf. Och föredelaren+rotor såg hyffsad ut. Blev ganska långt men är det någon som läst igenom och kan hjälpa mig så är jag tacksam.

    MVH Johan
    -:TEAM LANSEN:-

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Din bil har inte Trionic över huvud taget.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 203
    Sitter Bosch LH Jetronic 2,2 i bilen.
    Kolla alla vakumslangar, tryckdosa, kärvande wastegate APC boxen till att börja med.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Kontrollera kabelanslutningen till knacksensorn är mitt tips.
    Inte helt ovanligt att det är glappt där. Dålig kontakt gör att APC automatisk går ner på grundladdtryck =ca 0,4bar.

    Mer om felsökning APC hittar du under FAQ
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    119
    Jag har vart med och hjälpt Jicen med sin bil lite.
    Det vi gjort är:
    * Testat annan magnetventil
    * Bytt slangar till magnetventil
    * Provtryckt wg och den fungerar som den ska
    * Testat 4 olika apc boxar
    * Kollat kontakten till knacksensor, rengjort

    Vad är nästa steg att kolla?
    Den går som sagt på grundtryck upp till ca 4000 varv sen går den upp till 1.5 bar och slår ifrån.
    Vad är det som gör att vid just 4000 varv som den laddar så mycket och inte tidigare?
    Det kan väl inte vara fel på 4 st apc boxar..
    Mvh

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Kika ner till träffen vid MacDonalds i Kinna imorrn 19.00 så ska vi se om inte någon där kan hjälpa dig, kommer ju några bilar med samma komponenter

    Gamla tändkablar och tändstift av fel sort kan även det göra att det knackar lättare.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Kika ner till träffen vid MacDonalds i Kinna imorrn 19.00 så ska vi se om inte någon där kan hjälpa dig, kommer ju några bilar med samma komponenter

    Gamla tändkablar och tändstift av fel sort kan även det göra att det knackar lättare.
    Det vore kanske bra då att testa byta tändstiften med då..
    Kom på en sak också, hans bil bluddrar som fasen ibland om man trycker fullt på gasen.
    Kanske har med det att göra med?
    Vad ska det vara för stift i en og900 t16 -88 ?

    Edit: Men om den knackar lättare med fel tändstift ska den väl inte ladda överhuvudtaget eller, sänker inte apcn laddet ifall det knackar?

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik^
    Det vore kanske bra då att testa byta tändstiften med då..
    Kom på en sak också, hans bil bluddrar som fasen ibland om man trycker fullt på gasen.
    Kanske har med det att göra med?
    Vad ska det vara för stift i en og900 t16 -88 ?

    Edit: Men om den knackar lättare med fel tändstift ska den väl inte ladda överhuvudtaget eller, sänker inte apcn laddet ifall det knackar?
    APCn sänker till grundladd om den spikar(0,4bar).
    NGK BCP7-ES tor jag det ska vara(satte i dessa i min idag iaf )
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik^
    Det vore kanske bra då att testa byta tändstiften med då..
    Kom på en sak också, hans bil bluddrar som fasen ibland om man trycker fullt på gasen.
    Kanske har med det att göra med?
    Vad ska det vara för stift i en og900 t16 -88 ?

    Edit: Men om den knackar lättare med fel tändstift ska den väl inte ladda överhuvudtaget eller, sänker inte apcn laddet ifall det knackar?
    APCn sänker till grundladd om den spikar(0,4bar).
    NGK BCP7-ES tor jag det ska vara(satte i dessa i min idag iaf )
    Men om APCn sänker laddet när det knackar hur kommer det sig isåfall att vid just 4000varv så laddar bilen 1.5 bar?
    Borde det inte knacka mer vid högre varv?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    [quote=Fredrik^]
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik^":1ryiem5w
    Det vore kanske bra då att testa byta tändstiften med då..
    Kom på en sak också, hans bil bluddrar som fasen ibland om man trycker fullt på gasen.
    Kanske har med det att göra med?
    Vad ska det vara för stift i en og900 t16 -88 ?

    Edit: Men om den knackar lättare med fel tändstift ska den väl inte ladda överhuvudtaget eller, sänker inte apcn laddet ifall det knackar?
    APCn sänker till grundladd om den spikar(0,4bar).
    NGK BCP7-ES tor jag det ska vara(satte i dessa i min idag iaf )
    Men om APCn sänker laddet när det knackar hur kommer det sig isåfall att vid just 4000varv så laddar bilen 1.5 bar?
    Borde det inte knacka mer vid högre varv?[/quote:1ryiem5w]

    Det skulle kunna vara så att knacksenorsignalen är för låg under 4000rpm och då sätter APC GLT. Över 4000 räcker den till och APC ger järnet. Felet brukar då sitta i kablaget till sensorn.

    Sitter sensorn åtdragen med korrekt moment?

    Det kan ju även vara så att APC faktiskt detekterar spikningar...
    Det är ett välkänt faktum att tändkablar av andra fabrikat än Saab original kan ge GLT.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    5
    Hur ofta är det att en knacksensor går sönder?
    Vilket moment ska man dra den med?
    Ska dra iväg och köpa nya tändstift nu, se om det blir någon skillnad, ska även kolla kabeln till knacksensorn.l
    Tack för tipsen!
    -:TEAM LANSEN:-

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Moment = 20Nm
    Det är inte vanligt att dom går sönder.
    Ibland finns det ett skarvdon på knacksensorkabeln i motorutrymmet, kolla även det om det finns.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det är ett välkänt faktum att tändkablar av andra fabrikat än Saab original kan ge GLT.
    Eller gamla slitna original från 1988
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    5
    Den går fan riktigt nu!!
    Bytte ut mina Bosh 4 Sport tändstift mot riktiga ngk stift!
    Hur kan tändstift göra så igentligen att den laddar så konstigt?
    -:TEAM LANSEN:-

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Jicen
    Den går fan riktigt nu!!
    Bytte ut mina Bosh 4 Sport tändstift mot riktiga ngk stift!
    Hur kan tändstift göra så igentligen att den laddar så konstigt?
    Japp nu går den nästan som den ska.
    När vi bytte tändstift så skenar inte laddet iväg utan nu laddar den ca 0.8 bar.
    Men det konstiga är att den fortfarande laddar 0.5 till 4500 rpm sen laddar den 0.8 ca lite mer kanske.
    Vi testade även att byta tändkablar men med samma resultat.

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Var ni på träffen idag?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    5
    Japp var där! Hade den svarte gamle 900an. Gött att det var så många som kom!

    Det måste va något glapp i knacksensorn (lr nån annan stans). Ibland går det perfekt, men ibland får den för sig att komma vid 4000 och 4500, speciellt efter att ha stått stilla ett tag med motorn igång, om det nu kan ha någon betydelse.

    Hoppas att vädret tillåter någon mer träff här i Kinna framöver, hade vart klockrent!
    MVH Johan
    -:TEAM LANSEN:-

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Jicen
    Japp var där! Hade den svarte gamle 900an. Gött att det var så många som kom!

    Det måste va något glapp i knacksensorn (lr nån annan stans). Ibland går det perfekt, men ibland får den för sig att komma vid 4000 och 4500, speciellt efter att ha stått stilla ett tag med motorn igång, om det nu kan ha någon betydelse.

    Hoppas att vädret tillåter någon mer träff här i Kinna framöver, hade vart klockrent!
    MVH Johan
    Haha, den gamle svarte, då var du bara en i mängden
    Jag körde en blå 9000 CSE.

    Fick du hjälp av någon där?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    5
    , jo det var en del.
    Jag fick lite tips, så nu funkar den fint!
    -:TEAM LANSEN:-

  20. #20
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Gaaahhh? Monterade du Boschstift?
    Använd ENDAST NGK stift. Gäller f.ö alla bilar.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. 9-5 Motorproblem
    Av -Skoglund- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 10:58
  2. t8 med motorproblem
    Av wille h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •