Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Evo6 dump v Maptuns Hyperboost HX??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    430

    Evo6 dump v Maptuns Hyperboost HX??

    Hej!!
    Jag har en liten fråga till er vilken dump som jag ska välja.
    Evo6dump eller Maptuns Hyperboost HX??
    Vad recomendrar ni??
    Bilen är en 9-3 viggen med
    Ferrita rostfritt avgas 3" fram med race cat samt 2.5" från cat och Twin pips med viggen ändrör
    Kylarjohnsson Intercooler Crossflow
    specialgjord ´snorkel´ på sug sidan för större luftmängd
    Större aluminium tryckrör från en 9-5 aero 98-00
    Open Air JR
    Maptun Specialmappning Steg 3 285hk

    Jag vet pris skilnaden..
    Vilken är bäst??tycker ni??
    mvh erik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 230
    Hej,

    Jag har inte testat Hyperboost HX, men väl "föregångaren" Hyperboost. Köpte den precis när den lanserades av Stratmosphere i USA. Hade tänkt köpa en Forge-bypass men gick på deras mördande reklam...

    Den vanliga Hyperboosten fungerar klockrent. Mycket snabb i reaktionerna, inte tillstymmelse till läckage och ett lite småskönt "metalliskt" dumpljud som man ofta får från kolvdumpar.

    EVO VI-bypassen ger jag dock inte många korvören för. Fick den aldrig att lira 100%-igt på min dåvarande bil i alla fall. Antingen kändes det som att den inte dumpade riktigt bra eller så hade jag problem med tomgången, tappade varv vid gasuppsläpp osv.

    I min värld är det ett enkelt val: antingen kör man orginal eller så kör man med en bra icke ställbar kolvbypass typ Forge eller Hyperboost.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Umeå (Sävar)
    Inlägg
    91
    Kan bara hålla med KK Evo dumpen funkade upp till steg 3 sen hängde den inte med längre.

    Kör med Forge nu.
    SAAB 9-3 SS Vector Active 1.8t Biopower -08
    SAAB 9-3 2,0t -01 Steg 4 270Hk/370Nm -Såld

  4. #4
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Evon funkar för mig
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 364
    Jag kör med Hyperboost och min orkar inte riktigt hålla tätt om man ger fullt på 4:an och 5:an från riktigt låga varv. Då pulserar dumpen lite innan den stänger helt.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 820
    Hihi, åk med original


    /R

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555
    Under 350hk så skulle jag åka original.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    För mig funkar EVO dumpen , köpt hos Mitsubishi !

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    malmö
    Inlägg
    107
    vad är det för speciellt med evo6 dump om man jämför med orginal. den har 32mm retur och ingång och är av metal stämmer det? något mer?

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Jag sällar mig till falangen med tvivelaktiga erfarenheter om fullständig avlastning med EVO-ventilen och bibehållen 25mm-hål på röret. Det verkar dock variera mellan olika bilar men på min blir det en klart "fylligare" avlastning med den nya originalventilen, vid alla sorters laddtryck.

    Nån Hyperboost eller Forge har jag tyvärr inte provat ännu.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 230
    Citat Ursprungligen postat av bobby9000
    vad är det för speciellt med evo6 dump om man jämför med orginal. den har 32mm retur och ingång och är av metal stämmer det? något mer?
    Nej, inte egentligen. Konstruktionsmässigt är den i allt övrigt identisk med en vanlig Bosch avlastningsventil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 989
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Evon funkar för mig
    Tyckte mest den visslade och hade sig igår kväll...

    Min std AV gick ju nästan lika fort.



    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 874
    Medlem#
    891
    Orginal funkar för mej !
    Tror jag

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    430
    Hej!!
    Tack för alla svar!!
    Vilken dump ska man ha om man siktar på ca 310hk??
    Min orginal håller inte...för 290hk

    mvh erik

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 820
    Sänk laddet ?

    /Rydde

  16. #16
    Evo dumpen går väl att placera i två olika lägen ! Rättvänt och felvänt ?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    430
    Får bli orginal!!
    Tack för alla svar!!
    NI ÄR GRYMA!!!!
    mvh erik

Liknande ämnen

  1. EVO6 dump felvänt
    Av Victor.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 19:21
  2. evo6 dump??
    Av marta_jag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 16:50
  3. Evo6 Dump
    Av Keeso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 22:45
  4. Evo6 dump på 9-3ss?
    Av snalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 15:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •