Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vitrykande dieselvärmare 9-3 tid -07

  1. #1

    Vitrykande dieselvärmare 9-3 tid -07

    Dieselvärmaren ryker kraftigt med vit rök, både när tillsatsvärmaren och parkeringsvärmaren går.
    Har haft bilen inlämnad på verkstad. Då renoverades värmaren med nytt glödstift, ny sil o ny packning. Efter det funkade den utan rök i ett par dagar. Men nu har problemet återkommit.
    Vad kan felet vara?
    Tacksam för svar

    Mvh. Daniel

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Vitrykande dieselvärmare 9-3 tid -07

    Hej!

    Kolla om det försvinner någon glykol ur systemet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Vitrykande dieselvärmare 9-3 tid -07

    Vad kan detta då bero på? Om glykolen nu försvinner?
    Han på verkstaden sa att silen var ordentligt igenbeckad när han hade den inne o bytte delarna.
    Han hade fått felkoder på dieselvärmaren när han kollade..

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Vitrykande dieselvärmare 9-3 tid -07

    Försvinner det glykol/kylarvatten så är det nog läckage invändigt i värmaren där av den vita röken.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: Vitrykande dieselvärmare 9-3 tid -07

    Kan inte se att det försvunnit nån glykol.
    Tycker att det är konstigt att det ryker ur värmaren under bilen. Som att det vore ett läckage.
    Har fått tid på verkstaden på onsdag. Men fler tips om tänkbara fel är välkomna...

  6. #6
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Vitrykande dieselvärmare 9-3 tid -07

    Nu när det kallare ute så kan det ryka en del då det är varma avgaser, mängder ska det ju inte ryka.
    Mor å fars värmare ryker en del inga mängder men det syns och det kommer underbilen då avgaserna från värmaren kommer ut där.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8

    Bumpar tråden! Har exakt samma problem på nyköpt 9-3 sc 1,9 tid -07

    Som sagt, KRAFTIG vit rökutveckling underifrån bilen. Kom när jag stannade bilen första gången (efter köpet igår) efter någon minuts tomgångskörning. Säljaren sa att det var tydligen hyfsat normalt enligt någon verkstad att vissa bilar betedde sig så här? Men nu pratar vi KRAFTIG rökutveckling. Jag vet också att det kan lukta lite diesel i kupén när värmaren är på, men nu luktade det MYCKET i bilen.

    Ett till litet observandum, SIDen kom inte ner under 8,4 L/mil på körning i över 25 min i 80 km/h? Motorns värmemätare stod i mitten nästan från början, så den ska inte ha varit kall. Låter detta normalt? 80 km/h utan stopp i jämn fart är ju som landsvägskörning, då ska den väl hitta ner till 0,5 åtminstone? Nu drar den ju mer än min 2,0t!

    Kan den höga förbrukningen och rökutvecklingen från dieselvärmaren höra ihop?

    Tacksam för hjälp! Än så länge luktar det känt fel från säljaren och jag vill så snabbt som möjligt få detta åtgärdat så jag kanske kan få pengar från säljaren för det eller till och med häva köpet (liten chans, jag vet, men med juridisk expertishjälp så kanske).

    Tack på förhand!

    Bilen i fråga: 9-3 sc 1,9 TiD -07 Vector ca 19500 mil. Jäkligt fräsch i övrigt med välvårdad helskinn och stora stereon med sub osv... vore tråkigt om detta inte gick att fixa

    Edit: Kylarvätskan ligger än så länge bra, men jag har bara haft bilen i exakt 24 timmar så jag kan inte säga än om den sjunker
    Senast redigerat av Meshuggah den 2015-01-06 klockan 18:37.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539
    Värmaren behöver sig en renovering helt klart.

    Packningsats och ev styrdon kommer att behövas.

    Kostnad hos en saab åf ca 8k
    Hinner inte med allt.....

  9. #9
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    159
    Tycker inte det finns något som tyder på att styrdonet är dåligt baserat på Meshuggahs beskrivning. Men styrdonet är ju en svag punkt som många får problem med som förr eller senare. Om rökutvecklingen fortsätter låter det däremot som det krävs en service av dieselvärmaren. Förmodligen är strumpan runt glödstiftet slut. Minns inte vad den kostar men har för mig att det är under hundralappen. Sen tillkommer nya packningar.

    Bilens förbrukning vid jämn hastighet i 80 km/h borde ligga på 0.5 eller mindre.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Vad säger du om förbrukningen, hör det ihop tror du?

  11. #11
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    159
    Så länge motorns temperatur är någorlunda normal ska det inte hänga ihop.
    Min tempmätare kan dock ibland få fnatt och i inte nollställas korrekt. Visar då runt 90 grader vid kall motor för att sedan stiga.
    För att undvika detta och vara säker på en korrekt mätare kan du lyfta minuspolen en kort stund.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Tack för hjälpen! Om det bara är strumpan och packningar som behöver fixas, vad tror du priset landar på inklusive arbete på en verkstad?

    Vet någon vanliga orsaker till så här hög förbrukning på denna modell? Det är dags för service, bokat in en på fredag på Ekmans Bil & Båt. Kan det vara så pass att ny olja och filter fixar förbrukningen?

  13. #13
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    159
    Har dålig koll på vad det kostar på verkstad, jag bytte min strumpa själv. Gissar på att tidsåtgången för en verkstad kan ligga på 1-2 timmar.

    Jag kan inte bidra med mycket ang. förbrukningen, men du kan ju be verkstaden kolla statusen på partikelfilter och turbo. Går bilen normalt utöver den höga förbrukningen?

    Kan också nämna att en dieselvärmare som inte gått på länge kan ryka mycket, men det vid regelbunden användningen ska det bara ryka lite.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  14. #14
    Hej. På frågan om förbrukningen så kan du ju hittat av 25 min då bilen regenererar partikelfiltret. Då sprutas mer diesel in och avgastempen höljs. Detta sker typ nån gång på 100 mil beroende på körcykel.Stannar man bilen under regenerering brukar det lukta bränt fån bilen. Nollställ sid:en och prova liknande körning igen.

    Mvh
    loca

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Hmm.. när jag köpte den igår hade bilen åkt från parkering till besiktning (max 3km). Från besiktningen åkte jag till OKQ8 (1,5 km). Stannade för att testa navigatorn, efter några minuter kraftig rökutveckling. Åker sedan hem i 25-30 min i 80 km/h jämn fart. Stannar på ICA och sedan tobakskiosken, sedan åker jag hem för att parkera på gatan. Då när jag stannar och lägger i backen så bolmar röken igen. Förbrukningen gick ned till 8,5 L/mil. Högst besynnerligt allting tycker jag.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    För övrigt, lyser det någon lampa när regenerering pågår? Eller finns det något annat sätt att höra eller se att filtret regenereras?

  17. #17
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    460
    Medlem#
    10056
    Tänkte lite om det nu skulle vara kylarvätska/glykol som läcker, borde det inte lukta sött om röken då? Om det inte gör det borde en sådan läcka kunna uteslutas?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Det luktar mycket bränsle från röken. Men nu har jag servat den på Ekmans Bil & Båt. Innan service slutade värmaren gå på överhuvudtaget, ibland försökte den gå på ett litet tag men sen slutade den. Jag kunde inte få på den med manuell start. En gång gick den på och var på LÄNGE (bränslevärmemätaren var på mitten hela tiden också?) under en landsvägskörning (lyser dioden när partikelregenerering pågår?). Bad de på Ekman kolla på värmaren. De sa att den behövdes plockas isär och sotas ur och att silen behövdes bytas. Dessutom hittade de ett gravt rostigt kylarvätskeförbindningsrör. Skulle kylarröret kunna höra ihop med värmarproblemen? Hur som helst, de sa att bildatorn slog av värmaren då den inte fungerade som det ska pga sot och igenpackad sil men att de nu hade slagit på värmaren igen och att den skulle fungera men ändå ryka ibland.

    När jag startade bilen gick mycket riktigt värmaren igång, utan särskild rökutveckling. Men nu går den inte på igen, eller så går den på i några sekunder och sen slår av. Dessutom är bilen enormt trögstartad, tar kanske upp till 10 sek innan den startar efter att jag slår in tändingen. Batteriet är nytt och fulladdat. Generatorn ska vara bytt för ett år sen. Kan det här höra ihop med kylarröret eller värmaren, eller hör allting ihop? På Ekman sa de att det var en fin bil, men att jag borde byta röret och låta de utföra servicen på värmaren.

    Till saken hör att på Promotor i Åkersberga sa de när jag ringde och frågade de om problemet att de ville byta hela värmaren för 10-15 000 kr. Låter inte så kul.

    Vem tror ni har rätt? Är lite tveksam nu på Ekman då de sa att den skulle fungera nu men inte gör det? Jäkligt tråkigt med bilen, då den är jäkligt fin och nu ligger förbrukningen nere på 0,58 L/mil vid blandad körning mellan motorväg, landsväg och tätort.

    Sista frågan, är det någon här som kan/vet hur man byter förbindningsröret som går framför motorn? Är det något man vågar göra själv för att spara pengar? Eller är det någon som vet/kan och vill göra ett svartjobb ?

    EDIT: I dagsläget går det inte att sätta på värmaren vid manuell start. Ibland går den på när jag startar bilen, men slutar snart efter några sekunder. Vid ett tillfälle har den gått på och gett ifrån sig lite rök men stängdes av innan det hann bli kraftig rökutveckling. Och som sagt, ibland är bilen enormt trögstartad.
    Senast redigerat av Meshuggah den 2015-01-16 klockan 18:05.

  19. #19
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    159
    Jag tror inte de tre problemen du nämner har något med varandra att göra.
    Angående dieselvärmaren skulle det mycket väl vara styrenheten som krånglar. Du ska i så fall ha fått en felkod satt på förbränningsfläkten. En ny styrenhet kostar runt 5000kr har jag läst här någonstans. Det finns firmor som reparerar dessa för runt halva det priset. Sen tillkommer ju i- och urmontering.

    Angående startproblemet, finns de alltid eller bara vid kallstart?

    Fick du förresten någon förklaring till den höga förbrukningen du hade initialt?

    Edit:
    Det finns ingen indikation när regenerering av partikelfiltret sker.
    Indikatorn för värmaren lyser orange i mitten av hastighetsmätaren. Om värmaren startar under färd kommer värmarindikatorn lysa tills du slår av tändningen, oavsett om värmaren senare är aktiv eller inte. Så du kan inte avgöra om värmaren går konstant eller gått ner i viloläge under färd.
    Senast redigerat av canard1971 den 2015-01-16 klockan 18:52.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  20. #20
    Hej.
    Några svar. Ingen indikering ges vid regenerering.
    Har du tur räcker det att byta strumpa som fördelar bränslet runt glödstiftet, samt rengöring av brännarröret.
    Har du otur är även styrdonet paj.

    Mvh
    loca

Liknande ämnen

  1. dieselvärmare 9-3
    Av valiant i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2015-02-03, 13:57
  2. Dieselvärmare 9-5 06 TID
    Av kabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 09:46
  3. [LÖST] Dieselvärmare går hela tiden under +7°C OG9-5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 12:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •