Tja lågfriktionsmotorer i all ära... Men detta är väl ändå till att gå för långt
http://www.youtube.com/watch?v=7NYpazlX ... e=youtu.be
Videoklipp på hårdheten av original ventilfjädrar.
Tja lågfriktionsmotorer i all ära... Men detta är väl ändå till att gå för långt
http://www.youtube.com/watch?v=7NYpazlX ... e=youtu.be
Videoklipp på hårdheten av original ventilfjädrar.
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Inget att bekymra sig för så länge man inte flyttar upp varvtalsspärren
Mer film, dock inte Saab:
http://www.youtube.com/watch?v=nsa6kq-qqIE
Åjodå, det finns 16 anledningar till oroUrsprungligen postat av Brisse
Jag och mina nya fjädrar mår bättre än mina 8 krökta avgasventiler vid höga varv iaf
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Njae, så länge fjädrarna fyller sin uppgift så är det bara negativt att gå upp till hårdare diton. En produktionsmotor måste ju t.ex ha en viss livslängd och helst inte förbruka för mycket energi. Det finns ju en och annan ägare som inte uppskattar hög bränsleförbrukning.
Bränsleförbrukningen ökar inte så mycket som man kan tro när man ökar fjädertrycket. Jag vet att även professionella motorkonstruktörer har räknat fel på detta i designfasen hos vissa motorer.
Ofta räknar konstruktören på hur mycket energi det krävs för att komprimera fjädern. Det som glöms bort är att man får tillbaka en del av energin när fjädern expanderar igen, då fjädern faktiskt driver kamaxeln lite under en kort tid! Inte så konstigt egentligen, men som sagt, så har även proffs gjort det misstaget.
Nja fjäderns uppgift är inte att driva kamaxlarna brisse. Kamaxlarna drivs av kamkedjan som drivs av vevaxeln som drivs av förbränningen i cylindrarna.
Fjädrarnas uppgift är att stänga ventilerna efter att kamaxlarna har öppnat dem.
Så som du säger så blir det nästan +-0 av det högre trycket.
Den eventuella effektförlusten jag får mina hårdare fjädrar kan jag leva med.
Vore intressant att se en bromsning på motor med std VS hårdare fjädrar, om nu någon tror att det ger någon märkbar skillnad.
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Jag sa aldrig att det var fjäderns uppgift att driva kamaxeln. Klart att det är kedjan som driver men det hindrar ju inte fjädern från att "putta på" när den expanderar.
Nä jag förstår allt att du vet detUrsprungligen postat av Brisse
Många är dock så snabba med att döma ut hårdare fjädrar ( inte du i detta inlägg ) för att det blir hög förbrukning osv. Utan att ta hänsyn till att man även får hjälp av hårdare fjädrar.
Nåväl, folk får göra som de vill. Uppsåtet med filmen är endast att visa vad som är standard i T7 motorer, inte att uppmana alla till att byta.
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Vad bytte du till? Haft svårt att hitta fjäder till T7. Kan ju va jag som e kass dock
En ofta bortglömd aspekt på fjäderkraften är att värmeväxlingen mellan tallrik och säte ökar med högre anläggningstryck. Nu vet inte jag hur ofta T7 har "brända" avgas vent men att avlasta vent styrningen från lite värme samtidigt som talriken blir bättre kyld är en fördel även om man inte höjer varvet utan endast EGT.
Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
Saab 9-5 Aero -00/ såld
"Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
James J. Hill 1838 - 1916
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...mm-ventil.htmlUrsprungligen postat av Sebastian Wahlqvist
Har inte en aning om vad det är för kvalitet och livslängd men som du ser så finns det iallafall att få tag på.
Nej, att någon motorutvecklingsavdelning skulle räkna på så sätt kan jag knappast tänka mig. Att högre fjädertryck bidrar till ökade förluster genom att öka friktionen mellan kam och tryckare lär inte vara någon större hemlighet.Ursprungligen postat av Brisse
Dessutom så finns det idag bra mjukvaror som kan simulera hela ventilmekanismen i en motor, och att göra praktiska mätningar direkt på en motor är inte heller något större problem om man har ekonomiska resurser.
Huruvida den lagrade energin av en komprimerad fjäder faktiskt hjälper motorns framdrift är högst tveksamt. Av den extremt lilla fjäderkraft som eventuellt skapar ett moment runt vevaxelns rotationscentrum (med en extremt liten hävarm som är som minst när kraften från fjädern är som störst) på knappt en fjärdedel av kamaxelns varv försvinner troligtvis det mesta i kedjans dynamik och viss del i kylning av fjädern.
Jag räknade mycket snabbt på dynamiken i ett sådant system. I ett förlustfritt system med ett kamlyft på 10 mm och en relativt snäll lyftkurva med en fjäderkonstant på dryga 30 N/mm så skapas ett maximalt moment på knappt 2 Nm runt kamaxeln. Sen lägger vi på lite förluster så kan man anta att maximalt hälften finns kvar varav en stor del används till att rotera kamaxeln när motstående lob är på väg ner.
Sammantaget ger detta mindre än 1 Nm kvar som resulterar i strax under 10N med ett kamdrev på 125mm i diameter. Dessa ~10 N verkar på den sida där spännaren sitter (kraft och viskösa förluster) och då är det inte orimligt att mycket av kraften går åt till att motverka kedjespännarens arbete. Kontentan är att särskilt mycket energi inte återvinns av fjäderns tillbakagång. Kamkedjedrivningen är inget styvt system, dynamiken käkar upp mycket av krafterna.
Nu har jag bara tittat på krafterna, men om man sedan börjar titta på friktionsförluster, förslitning, värmeöverföring och tillverkningskostnader så finns det mycket som talar för mjukare fjädrar. Det kan hända att styvare fjädrar är rätt väg att gå när man trimmar sin privata bil och inte behöver tänka på så mycket mer än hög effekt. Vi utvecklare behöver dock tänka på betydligt fler aspekter . Ta mig inte för en besserwisser nu bara, jag gillar såna här diskussioner .
Ja, Anders jag tror du har helt rätt. Min tanke var inte att kraften tar sig hela vägen till vevaxeln och ger den en puff, utan att den tas upp av kedjan, men det borde i sig göra kedjan blir något mer lättdriven under en kort tid. Nu pratar vi om en väldigt liten motor så dessa krafter är mycket små.
Exemplet som jag skrev om ovan som saabjohan vägrade tro på är en helt annan typ av motor, nämligen en stor tvärstycksdiesel för fartyg. Räknar man på en sådan så är krafterna knappast försvinnande små längre. Bara en avgasventil är lika stor som en fullvuxen människa. Kamaxeln driver förutom ventiler även bränslepumpar, en för varje cylinder. Nu snackar vi om en motor där det försvinner flera hundra hästkrafter för att driva runt kamaxeln. Kanske ett dåligt exempel för ett Saab-forum, men det var ett exempel iallafall.
Simpan19 åker med såna och det verkar iaf funka helt ok, blir såna i min nya spis till nästa år..Ursprungligen postat av Brisse
//Dunken
Projekt Secret ..
Mjuka i all ära men ventilerna är ju rätt klena å lätta med, nån som mätt upp fjädertrycket å när dem bottnar??
Mvh/Roberth
Ursprungligen postat av Brisse
Det är dom jag har satt i min topp skönt att se att nån mer använder dom. Har inte startat min motor än så kan inte säga nått angående om dom men jag har mätt upp hårdheten i dom och det stämmer på pricken med vad KL uppger.
Hade önskat att det var dubbla fjädrar dock. Ger det hela lite mer stabilitet.
Jag kör med volvofjädrar från B230FT motorn, och de funkar ypperligt. Inte bolt on.... men jag gillar att göra icke bolt on till bolt on i min värld.Ursprungligen postat av Sebastian Wahlqvist
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Är det dubbla fjädrar på b230ft?Ursprungligen postat av xoxzzj
Nej det är enkelfjädrar. Vad hoppas du vinna med dubbla fjädrar måntro?Ursprungligen postat av Sebastian Wahlqvist
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "