Vanliga frågor verkar vara hur man ska gå till väga för att trimma sin bil. För att försöka minimera riskerna för eventuella motorproblem i framtiden så tänkte jag gå igenom lite snabbt hur en sådan operation skulle kunna se ut för Saab 9-5 och 9-3 2,0t-2,3T av äldre årsmodeller och vad man ska tänka på först. Nu blir det ingen 400hk guide utan istället väldigt basic för den som vill ha lite mer krut under huven.
Saab-ägare har blivit nästan som besatta av trimning. Det har såklart fallit sig helt naturligt eftersom dessa bilar är väldigt lättrimmade och har en bra grundmotor för just detta ändamål. Det man dock bör tänka på innan man drar igång och kontaktar diverse trimfirmor eller beställer hem större turboaggregat är såklart att motorn väl servad, felsökt och i bra kondition.
Detta innebär först och främst:
Färskt bränsle i tanken (om bilen har stått länge) ALLTID 98oktan för trimmade bensinmotorer
Byte av bränslefilter
Byte av tändstift (rätt stift, inte några udda märken ifrån tex biltema)
Byte av motorolja (av bra kvalitet) och oljefilter såklart.
Byte av luftfilter
Kontroll/byte av samtliga vakuumslangar i motorrummet
Rengöring av vevhusventilationen/uppgradering
Byte av backventilen till vevhusventilationens vakuumslang
Felsökning EVAP (tankavluftningssystemet)
Läckagekontroll av samtliga vätskor
Leta efter luftläckage i form av fuktiga/oljiga fläckar runt insugsrör och tryckrör
Se över tryckslangar och anslutningar, återdra alla slangklämmor
Leta efter avgasläckage runt grenrör, turbo och downpipe, se även till att det inte saknas någon pinnbult på grenröret
Kontrollera att wastegatestången sitter fast där den ska och inte har hoppat av till armen
Kontrollera turbons kondition om du tycker att bilen ryker lite blått vid uppstart
Lyft på ventilkåpan och känn på topplocksbultarna så de inte sitter löst
Byt termostaten om motorn tar lång tid på sig att komma upp i arbetstemperatur
Felkodsläsning
Inga lösa delar i motorrummet
Provkör bilen och kontrollera att den går jämnt utan ryckningar eller missljud o andra konstigheter
Trycktest, kompressionstest, kontroll av spridarbild, bränsletryck, oljetryck osv är ingenting jag tänker gå igenom nu men man är välkommen att utföra även dessa tester och fler därtill om man nu känner för det
(här skulle jag kunna tillägga att man bör se över sina däck, chassi, bromsar osv vid trimning men det låter jag bli och istället koncentrerar vi oss enbart på motorn)
Trimning:
När vi har kommit såhär långt så är det dags för den roliga biten!
Avgas:
Grundutförandet med 150hk är inte imponerande för en modern 2L motor med turbo och intercooler, men här finns det mycket att hämta. Bara att chippa nu då? Nej, Steg 1 enligt min mening är att göra sig av med motorns strypningar. Det största problemet finner vi på avgassidan i form av ett underdimensionerat och dåligt utformat avgassystem. Om man överhuvudtaget funderar på någon typ av prestandahöjande åtgärder så tycker jag det är här man ska börja. Turboaggregaten är väldigt små på dessa motorer och därför är det speciellt viktigt med ett grovt avgassystem. Avgasmottrycket bör sänkas speciellt om vi tänker höja laddtrycket! Att öppna upp på avgassidan kommer ge oss friare andningsvägar för motorn, lägre avgasmottryck och mindre värmeutveckling runt omkring motor, grenrör och turbo vilket ger mindre påfrestningar för både motor och turbo. Avgassystemet bör alltså vara så välflödande som möjligt. 4” eller 2,5” avgasrör väljer du själv, men den stora strypningen är downpipen och framförallt katalysatorerna. Här gör du rätt i att välja en så stor downpipe som får plats och en racekatalysator till det.
Insug:
Samma sak på insugssidan. Turbon vill kunna suga in luften så enkelt som möjligt. På dessa saabar så är denna procedur allt annat än enkel. Den sk ”snorkeln” till luftburken går att byta till en grövre variant (finns bla på speedparts). Använd inte inoljade luftfilter till dessa motorer då glödtråden i luftmassemätaren ogillar olja och detta kan då leda till en förkortad livslängd av luftmassemätaren. Jag skulle vilja föreslå ett ”Dryflow” luftfilter om man vill montera sk öppet filter. Sitter det inte en insugskobra ifrån en aero på din motor så bör du se till att få dit en sån.
Turbosystem:
Själv har jag aldrig haft problem med GT17 turbon men självklart förespråkar jag Td04 snurrorna från mitsubishi. Om ditt GT17 aggregat är slitet eller går sönder så satsar du på en aero turbo som är lite större. Det är absolut inget negativt om du redan nu monterar dit en större intercooler i helaluminium. Detta kommer sänka insugstemperaturen avsevärt vilket motorn uppskattar och kan prestera bättre. Trycktesta även "dumpventilen" eller avlastningsventilen som den också heter (så den inte läcker). Byt isåfall till en ny avlastningsventil som är tät.
Mjukvara:
NU kan det vara dags att börja titta efter sk chiptrim, om du inte är bra på att programmera själv så tänk på att du alltid har kontakt med människor som är professionella och vet vad dom gör. Det mesta gällande kunskaper och erfarenheter av trimfirmor finns att läsa om här på internet.
Eftertext:
Min teori om varför motorer och turboaggregat ibland går sönder i förtid på dessa bilar är helt enkelt att man är dålig med oljebytena eller använder felaktig oljekvalitet. Jag rekommenderar att man använder en olja av välkänt märke och byter motoroljan minst var 1000:e mil om man vill ta väl hand om sin turbomotor. Trimmad som otrimmad. Ang trasiga topplockspackningar på dessa motorer så tror jag att man har kunnat undvika flera av dessa genom att kontrollera att topplocksbultarna sitter åtdragna. Flera begagnade 9-5 och 9-3 or som jag har ägt har haft lösa topplocksbultar vid kontroll.
Jag kan inte allt om dessa motorer och har säkert glömt flera saker eller helt missat viktiga åtgärder men andra är välkomna att fylla på med information. Hoppas detta kan hjälpa någon iaf.