Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: renovera 2,3t motor,kostnad?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591

    renovera 2,3t motor,kostnad?

    hej

    börjat fundera,vad kostar det att göra en snikrenovering på en saab kombi -02 2,3t motor

    typ, ringar, horna loppen, lager, packningssats, kamkedja, ev ny turbo.typ av turbo för mer effekt ??

    funderar även på om jag ska öka efekten,vad bäst billigast att göra för att få ut mesta effekten till liten peng kanske något man kan göra när man ändå renoverar motorn ??

    har även funderingar på o skaffa en automatlåda o ersätta min manuella,är det bara byta rakt av el e det en massa ombyggnation?

    ha en bra dag/kalle
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    8689

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    byt till en b234-botten, alltså botten från saab 9000. många kallar de för "T5-motorer".

    de har starkare kolvar och bättre kolvringar, du slipper problemen med vevhusventilationen, och så tål de uppåt 400 häst

    du måste dock svarva av kolvarna 1,1 mm om du skall använda b235-topplockspackning. vilket du vill göra då de tål mer och är pålitligare.

    turbon på alla 9-5:or förutom Aeron och 2,3T(stort T, alltså fulltryckaren). har inte direkt något gott rykte, de är opålitliga och tål inte så mycket effekt.

    ett steg upp är en td04-15t turbo, alltså den som sitter i aero och 2,3T.

    den turbon är mycket pålitligare och levererar gladeligen runt 300 häst i normala förhållanden

    då sätter man dock mer krav på avgas och annan kringutrustning.

    så en b234-botten, svarvade kolvar toppen som sitter i din bil nu. eventuellt uppgradering av turbon, det är ett beprövat recept

    angående att byta till automatlåda så är jag inte insatt alls, då jag inte tycker om tomatlådor

    har du någon budget eller ett effektmål?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 739
    Medlem#
    9176

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    Den allra billigaste pengen du kommer undan med om du vill ha högre effekt är väl ca 1000-1200 kr för en LAWICEL CANUSB Adapter (eller billigare om du lånar en eller hittar en begagnad) och letar reda på "någon utländsk site" och börjar "leka" med din motorstyrbox!

    Med en helt original motor lär väl 230 hk vara möjligt att nå. Då krävs det förstås att du sätter dig in i frågan (T7Suite mm) själv så mycket att du vet vad du gör. För gör du fel kan det bli dyrt.

    Per L

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    hej zimm,

    har väl inte tänkt så mycket på budget än mer än att jag är nyfiken på vad det kostar o få till en motor med "bra" klipp i,det ska ju inte bli någon banbil,en familjekärra med bra pulver utan att bli hysterisk
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    8689

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    okej, men du vill samtidigt renovera motorn?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    ja,jag tänkte det,det är inget akut så det är bara på planeringsstadiet än,men när jag ändå börjar så är väl nya ringar o lager på sin plats + ny turbo och kamkedja,då bör jag ha en bil som förhoppningsvis går många mil till, men,vill ha mer pulver i den på enklaste sättet,har aldrig haft saab förut så allt är nytt för mig vad göra och hur för att få till bra krut utan överdriven risk för ras osv
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    16

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    Flytta vev,stakar och kolvar till den moton du har från en b234 å använd b234 topp packning så är det klart.

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    8689

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    skall du endå renovera, och du planerar effektökning är är det nog b234-botten som gäller.

    det som kan användas från b234-motorn är blocket, vev, stakar och kolvar. så antingen flyttar du över vev, kolvar och stakar till ditt nuvarande block. eller så bygger du på b234-blocket och flyttar över det andra till den. eller jagar tag i alla delar som behövs för ditt bygge.

    jag planerar själv ett sådant bygge. hämtar bottendelen i helgen.

    i mitt fall så bygger jag en hel motor med b234-block, vev stakar och kolvar och b235-topp och övriga delar, helt separat från grejerna som sitter i bilen. delar är billigt

    på så sätt kan jag jobba på motorbygget i lugn och ro utan att behöva ställa bilen. och i mitt fall så använder jag bilen

    på så sätt kan jag även kränga iväg motorn som sitter i bilen, då den inte är något fel på. jag vill bara bygga ett stabilare paket för kommande effektökning

    man kan som sagt använda b234-packningen och då slippa att svarva kolvar. men den nyare packningen är bättre, så det bästa är att svarva.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    399

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    Altenativt platsrenovera istället för att lyfta ur hela paketet.
    Antingen köper du kolvar och vevstakar från T5, svarvar kolvarna och monterar med nya ringar.
    Eller köp smidda inklusive ringar som bara är att montera.. (går få nya för under femtusen..)
    Sen är det bara resten kvar som komplett kedjedrivning & planing topp....
    Gör jobbet själv så kommer du nog under 10k (exlusive snigeln).
    Riktigt vettig peng för renovering inklusive smidda kolvar...
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    zimm,verkar som vi har ungefär samma planer,får nog göra som du säger och börja kolla efter annat block o se vad som dyker upp,skulle vara kul om man kunde få ca 250-300 hp

    är det någon särskild årsmodell man ska ha på t5 motorn?
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    sen undrar alla fall jag,hur håller orginal växellåda 5 vxl man, lameller,knutar o sånt ?

    håller en manuell bättre än en automat ?,skulle vilja byta till automat
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591

    Re: renovera 2,3t motor,kostnad?

    någon som har erfarenhet av det ?
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

Liknande ämnen

  1. Renovera motor eller köpa ny?
    Av Dozan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 16:33
  2. Renovera 9-5 motor
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 15:38
  3. Hur renovera motor där ramlagren snurrat?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 22:13
  4. renovera motor?
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 21:28
  5. kostnad att renovera b202?
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •