Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    249
    Medlem#
    5864

    B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Som sagt vad går att plocka ut med denna set-up. Och när börjar det bromsa.
    Detta är ett riktigt budget-projekt.
    Bilen ser redan riktigt tråkig ut, kommer köra på bana med den, men inte mycket mer.

    Tanken är ett TD04HL-16T med 7:ans avgashus, grönisar, borrad luftburk.
    3"dp->sportkat->original
    Men sedan resen original.

    Kommer man över 300hk gränsen.
    Hur mycket kan man ladda med den turbon.
    Ska försöka få tag i en bättre intercooler också.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  2. #2

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Hejsan.

    Jag tycker att det inte låter helt fel.
    Jag kör med TD04an och hade helt original förut..
    Och sedan satte jag på 2,5" och det vart en stor skillnad på laddet.

    Med original motstånd så laddar självklart turbon bra, men jag tycker ändå att redan vid 2,5" hela vägen så vart laddet mycket jämnare, samt att bilen reagerade bättre när man väl gasade.

    Jag skulle kanske gå ner till 2,5" efter katen, eller om jag skulle smacka på 3" hela vägen..

    Tänk även att 300hk är en stor skillnad på motorn original, alltså kolvar osv vevar bör överses, tror bestämt att kolvarna säger ifrån vid 300hk och det vore inte så roligt att gjuta fast dem i blocket..

    Mvh Fredde
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    692

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    B234R är inga problem att plocka 400+ med "orginal" botten.

    Om du ändå ska kasta på ny snurra skulle jag varmt rekomendera dig att även kasta på lite större rör efter katten för att helt enkelt bygga bort ett möjligt problem med mottryck även om det är katten generellt som är den stora proppen.

    1,7 i ladd med 7ans hus är inget ovanligt, och du bör komma över 300 utan större problem om koppling, IC osv klarar av att leverera.

    Mvh

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    1,7 i ladd med 7ans hus är inget ovanligt, och du bör komma över 300 utan större problem om koppling, IC osv klarar av att leverera.
    I detta fallet så är kompressorn olämplig för så högt laddtryck. Därmed inte sagt att trådskaparen inte kan nå sitt mål. 300hk är mycket rimligt med de prylarna som angavs. Borde räcka med 1,1bar för att nå målet, och det passar perfekt med den kompressorn, eftersom den jobbar precis där den är mest effektiv.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av fredrikejnarsson
    Tänk även att 300hk är en stor skillnad på motorn original, alltså kolvar osv vevar bör överses, tror bestämt att kolvarna säger ifrån vid 300hk och det vore inte så roligt att gjuta fast dem i blocket..

    Mvh Fredde
    T5-kolvar som tröttnar vid 300hk? Safe limits i all ära men dom står nog pall för drygt 100hk till..
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    249
    Medlem#
    5864

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Kommer nog försöka pressa det som går ut det avgassystemet jag har.

    Tanken är att inte ladda mer än MAX 1.3-1.4, eftersom jag kör med original map-sensor.

    Men hur lång upp i varvtalen klarar ett 16t med att leverera tryck.

    Ska man satsa på att sänka laddet på höga varv för att vara lite snällare mot turbon.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    1,4 bar är alldeles för mycket för koppling och växellåda.
    Turbon kommer inte begränsa dig på höga varv om målet är 300hk.
    Om jag vore du så skulle jag lägga mig runt 1,2bar i mellanregistret och 1,0-1,1bar på toppen. Det räcker till en bit över 400Nm och 300hk.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    692

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    1,7 i ladd med 7ans hus är inget ovanligt, och du bör komma över 300 utan större problem om koppling, IC osv klarar av att leverera.
    I detta fallet så är kompressorn olämplig för så högt laddtryck. Därmed inte sagt att trådskaparen inte kan nå sitt mål. 300hk är mycket rimligt med de prylarna som angavs. Borde räcka med 1,1bar för att nå målet, och det passar perfekt med den kompressorn, eftersom den jobbar precis där den är mest effektiv.
    Korrekt, antog att det gällde 19t eftersom iaf jag knappt sett någon som kör 7ans hus på 16t.

    En fråga på detta, är det 7ans vinklade eller raka? På det vinklade kommer inte en JT 3" dp passa - just a heads up!

    Mvh

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Korrekt, antog att det gällde 19t eftersom iaf jag knappt sett någon som kör 7ans hus på 16t.
    Kuriosa: Har sett en 9-5 som hade 15T#7 på http://forum.savarturbo.se/

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    249
    Medlem#
    5864

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Kommer testa ett avgashus från ebay. T25 fläns och konat för att passa direkt på befintlig downpipe.
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  11. #11

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av fredrikejnarsson
    Tänk även att 300hk är en stor skillnad på motorn original, alltså kolvar osv vevar bör överses, tror bestämt att kolvarna säger ifrån vid 300hk och det vore inte så roligt att gjuta fast dem i blocket..

    Mvh Fredde
    T5-kolvar som tröttnar vid 300hk? Safe limits i all ära men dom står nog pall för drygt 100hk till..
    Du kan säkerligen ha rätt, har aldrig vågat riskera att gå över 300 häst med en motor som jag inte öppnat toppen på än, därför stannar min saab vid 280 häst över vintern då man ändå inte kan kräma ur den ordentligt.

    Men det blir helt klart att läsa på mer och eftersom jag vill ha maximerat tryck ur min bil så väntar jag tills min kille kan göra smidda kolvar och stakar innan jag går över 300 häst. Nog för att bilen endast gått 23tusen, så vet jag inte vad den varit med om tidigare.

    Råder att iaf byta kolvringar vid optimering för att försäkra sig om att man slipper dra yxan i toppen och slänga motorn

    Citat Ursprungligen postat av lallas
    Kommer nog försöka pressa det som går ut det avgassystemet jag har.

    Tanken är att inte ladda mer än MAX 1.3-1.4, eftersom jag kör med original map-sensor.

    Men hur lång upp i varvtalen klarar ett 16t med att leverera tryck.

    Ska man satsa på att sänka laddet på höga varv för att vara lite snällare mot turbon.

    /Magnus
    Jag skulle läsa lite mer om motstånd, som BearStyle sa så skulle jag lägst gå ner på 2,5" sportsystem efter katen då motståndet är beräknat att faktiskt göra nytta.

    Go big or go home, iaf i mina ögon.
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Även om B234 klarar mycket mer än 300hk så är det nog klokt att ta det lite lugnt om man inte vet skicket på grejerna. Bra tänkt, men jag tycker inte du behöver byta till smidda saker om du inte tänkt passera en bra bit över 400hk.

    Angående avgassystemet så klarar man 300hk med 3-tum downpipe och sportkatalysator. Den bakre delen av avgassystemet har inte lika stor betydelse. T.ex. ett komplett Ferrita 2,5-tum med 3-tum downpipe och racekatalysator klarar lätt över 400hk om resten av motorn är byggd på ett vettigt sätt. Målet var inte satt så högt i detta fallet.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    692

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Angående avgassystemet så klarar man 300hk med 3-tum downpipe och sportkatalysator. Den bakre delen av avgassystemet har inte lika stor betydelse. T.ex. ett komplett Ferrita 2,5-tum med 3-tum downpipe och racekatalysator klarar lätt över 400hk om resten av motorn är byggd på ett vettigt sätt. Målet var inte satt så högt i detta fallet.
    Ursäkta min dumma fråga. Men hur kommer det sig att mer eller mindre alla trim-leverantörer alltid byter ut även bakre delen vid ett steg3? För att få sälja?

    Citat Ursprungligen postat av fredrikejnarsson
    Du kan säkerligen ha rätt, har aldrig vågat riskera att gå över 300 häst med en motor som jag inte öppnat toppen på än, därför stannar min saab vid 280 häst över vintern då man ändå inte kan kräma ur den ordentligt.
    Keep in mind att vi pratar om den tidigare T5-motorn från 9000-modellerna. Du har den vekare T7 spisen där 300hk gränsen absolut är en realitet.

    Mvh

  14. #14

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Även om B234 klarar mycket mer än 300hk så är det nog klokt att ta det lite lugnt om man inte vet skicket på grejerna. Bra tänkt, men jag tycker inte du behöver byta till smidda saker om du inte tänkt passera en bra bit över 400hk.
    Okej, mjo vill vara helt säker först.
    Böt nydligen ram- och vevlager i bilen så blir smidda grejer till nästa sommar då jag ska försöka komma till en 500-600 häst

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av fredrikejnarsson
    Du kan säkerligen ha rätt, har aldrig vågat riskera att gå över 300 häst med en motor som jag inte öppnat toppen på än, därför stannar min saab vid 280 häst över vintern då man ändå inte kan kräma ur den ordentligt.
    Keep in mind att vi pratar om den tidigare T5-motorn från 9000-modellerna. Du har den vekare T7 spisen där 300hk gränsen absolut är en realitet.

    Mvh
    Ja just, kom av mig lite.. Hehe..

    Mvh Fredrik
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Ursäkta min dumma fråga. Men hur kommer det sig att mer eller mindre alla trim-leverantörer alltid byter ut även bakre delen vid ett steg3? För att få sälja?
    För att folk vill ha det.
    Dom flesta är mer intresserade av 3"-bröl än hur mycket hästar som egentligen levereras. Sorgligt men sant.

    Jag kör ~320hk ur en B235 med 3dp, 100-cells racekatt och Maptuns 2.5" catback. Låter obetydligt mer än original och har inga som helst problem med flöde eller avgastemp.
    Körde tidigare runt 280hk med enbart dp och kat, resten original, och upplevde inga problem, men i ärlighetens namn bör påpekas att jag då aldrig gjorde några mätningar på avgastemp så det är baserat enbart på känsla.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    För att folk vill ha det.
    Dom flesta är mer intresserade av 3"-bröl än hur mycket hästar som egentligen levereras. Sorgligt men sant.
    Ja, precis, det är samma sak med sportluftfilter. Vissa sätter dit på på bilar men mindre än 200hk men originalfiltret klarar ofta 100hk till utan problem.

    Innan jag monterade Ferrita på min og9-3 försökte jag maxa effekten med helt original avgassystem och den klarade 270 - 280hk utan problem.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Hej,

    Kul bygge och jag tror du kan fixa ca 315hk med den setupen.

    Brisse>> Jag gillar dig och dina kunskaper MEN maxa och utan problem i samma mening gillar inte mina öron.

    Sen måste jag också ifrågasätta vad ni menar med funkar, inte kan det väl vara så att man inte få en bättre effektkurva med ett 3" än orginal vid 270-280hk på din og 9-3?

    Mvh
    Matte

  18. #18
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    392
    Medlem#
    8896

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Ja, precis, det är samma sak med sportluftfilter. Vissa sätter dit på på bilar men mindre än 200hk men originalfiltret klarar ofta 100hk till utan problem.
    …och vissa sätter på 20” ”lättmetallhjul” som försämrar både acceleration, väghållning och komfort,
    andra monterar vingar utan att ha en aning hur det påverkar aerodynamiken,
    vissa monterar t.o.m jättedyra blanka dumpventiler utan att få en enda hästkraft extra

    Är väl inget konstigt, vissa uppskattar helt enkelt motorljudet från ett fullflödessystem, andra gör det inte. Vissa uppskattar komedier mer än action också, finns inget ”rätt” eller ”fel”.

    Ursäkta OT.

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Sen måste jag också ifrågasätta vad ni menar med funkar, inte kan det väl vara så att man inte få en bättre effektkurva med ett 3" än orginal vid 270-280hk på din og 9-3?
    Med en 3-tum downpipe och racekatalysator får du lite snabbare spoolup och den tappar inte kraften på riktigt höga varv. Med originalsystemet tappade den snabbt kraft över 5500rpm. Därmed inte sagt att det var en dålig effektkurva. Den var fullt körbar, och användes dagligen uppemot 1000mil innan jag satte dit Ferrita.

    Jag kanske inte skulle ha använt ordet "maxa". Jag försöker alltid hålla mig inom rimliga gränser. Jag stannar vid 90%, inte 110%. Det är max för mig

    Det ska dock tilläggas att motorn inte var helt original. Jag hade B204-kammar, riktig intercooler, 630-spridare och körde på E85. Är motorn helt original så tar det givetvis stopp tidigare. Poängen jag vill föra fram är att man kanske ska tänka till innan man sätter dit häftiga avgassystem därför att det finns andra saker som ger mer för pengarna. Har sett många som kör GT17 med 3-tum. Det finns verkligen ingen anledning till det. Vissa påstår att dom vill att bilen ska bröla och visst, då får dom väl byta avgassystem. Själv hatar jag när det brölar. Ferrita har fått till ljudet bra. Tyst men sportigt! JT och många andra låter som att köra traktor. Inte alls min smak...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    249
    Medlem#
    5864

    Re: B234 Maxeffekt med 3"dp->sportkat->original

    För lite mer information så byttes vev och ramlager maj 2012. Koppling bytt samtidigt.
    Kamkedja byttes 10.000mil sedan, samtidigt som balanskedjan plockades bort.

    Hade tidigare ett 3" jt, men tyckte att det lät ganska mycket med detta. Och när det inte längre gick att lappa mera, så fick det det bli ett beg original istället.

    Detta är ett riktigt budgetprojekt. När det rasar så är det bara att dra den skroten, inte mer med det.

    Kan säga att turbon, avgashus från ebay , vattenrör för TD04 och lock till dumpen på turbon gick på 2700:-
    Skulle ändå byte turbon då T25:an lever på övertid, blev förvånad att det höll hela sista banträffen

    EDIT: Vilken tryckklocka passar bäst att köra med. Den som sitter på turbon (Volvo original) eller ska man köra med den från T25:an?
    Tänkte sätta grundladdet på 0,5-0,6bar?
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

Liknande ämnen

  1. Kombinera JT 3" sportkat med Ferrita 2,5" catback?
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 21:53
  2. Sportkat vs original
    Av SimonH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 21:28
  3. Film/ljud hur JT3" med sportkat låter?
    Av Tomas9000cs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •