Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Check Engine efter motortvätt!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25

    Check Engine efter motortvätt!

    Hej,

    Gjorde liten motortvätt i förmiddags på 9-5, 2,3 ltt -04. Allt väl så långt... Åkte och köpte lunch för att bli varmt och torka lite i motorrummet. Bilen går som vanligt. När jag ska åka hem igen lyser orange "Check Engine" lampan plötsligt... Nytt för mig... Det har den aldrig gjort förut??

    Är det inget att bry sig om eller har det kommit in vatten i tändningen på nåt obra sätt?

    /Mats

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Check Engine efter motortvätt!

    Citat Ursprungligen postat av MatsL
    Hej,

    Gjorde liten motortvätt i förmiddags på 9-5, 2,3 ltt -04. Allt väl så långt... Åkte och köpte lunch för att bli varmt och torka lite i motorrummet. Bilen går som vanligt. När jag ska åka hem igen lyser orange "Check Engine" lampan plötsligt... Nytt för mig... Det har den aldrig gjort förut??

    Är det inget att bry sig om eller har det kommit in vatten i tändningen på nåt obra sätt?

    /Mats
    Jag skulle inte strunta i det. Kolla upp direkt vad det är för fel. Sen kommer jag inte ihåg om man kunde felsöka själv som man kunde göra på ng900 och og9-3.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25

    Re: Check Engine efter motortvätt!

    Ok...

    Vad kan jag kolla? Bilen går, tillsynes, som vanligt... Det är bara lampan som lyser. Rimligen har det kmommit in vatten nånstans där det inte borde vara... Rimligen tändningen eftersom det ju är den kasetten som ligger överst i motorrummet... Vet liksom inte vad jag letar efter. Samtidigt får jag för mig att motorn ju blir varm och ev vatten på allehanda ställen borde torka ut om man kör ett tag...

    Har varit med om att gamla bilar inte startar när de motortvättats förr i världen, men då brukade det funka om man tog loss och torkade i fördelarlocket... I den här bilen vet jag inte riktigt, ha ha..

    /Mats

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Check Engine efter motortvätt!

    Om du har Tech2, så kan du söka efter felet. Eller så får du åka till en verkstad och låter de läsa ut felkoden, så du vet exakt vad felet är. Svårt att säga vad felet är när det kan vara vad som helst. Kan vara tändstiften? Lambdasonden? Who knows

  5. #5
    Helt original linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    986
    Medlem#
    7931

    Check Engine efter motortvätt!

    Blås rent tändkassetten/kontakter om du har tillgång till tryckluft.
    Lyft minuspolen ett par min och se om det återkommer när det har torkat.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  6. #6

    Re: Check Engine efter motortvätt!

    Det troligaste är ju att vatten kommit in där det inte ska vara, och att det är ett temporärt fel. Lättaste för att nolla felkoden är att rycka säkring nr. 17.
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25

    Re: Check Engine efter motortvätt!

    Tiden läker alla sår, så även i detta fall. Körde en sväng på kvällen och lampan lös fortfarande. Efter att ha stannat och sedan startat om så är plötsligt lampan släckt igen.

    Allt som vanligt igen. Verkar rimligen som att det vatten som fanns på fel ställer torkats ut.

    Tack dock för råd och dåd i frågan. Tur att jag inte hann riva motorn alla fall.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Check Engine efter motortvätt!

    Kul att det löste av sig själv

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798

    Re: Check Engine efter motortvätt!

    Citat Ursprungligen postat av MatsL
    Tiden läker alla sår, så även i detta fall. Körde en sväng på kvällen och lampan lös fortfarande. Efter att ha stannat och sedan startat om så är plötsligt lampan släckt igen.

    Allt som vanligt igen. Verkar rimligen som att det vatten som fanns på fel ställer torkats ut.

    Tack dock för råd och dåd i frågan. Tur att jag inte hann riva motorn alla fall.
    Om felet inte är återkommande så släcks check engine lampan efter ett antal körcykler. Folkoden ligger kvar i ytterligare ett antal körcykler innan den raderas.

  10. #10

    Re: Check Engine efter motortvätt!

    Hej!
    Ett vanligt problem vid motortvätt är att det kommer in fukt i skarvkontakterna för lambdasonder och vevaxelgivare. Det sitter tre kontakter på rad uppe mellan motorn och torpedväggen, ta bort "plastlocket" över motorn så syns de tydligt. Kommer det vatten i kontakten för vevaxelgivaren så startar inte motorn förrän fukten är borta. Täcker man över dessa kontakter så brukar det aldrig bli några bekymmer.

Liknande ämnen

  1. check engine problem efter DP hoppat av
    Av Jonas_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 16:24
  2. Check Engine efter att DP varit lös..
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 15:18
  3. Check engine efter frontalkrock?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 13:03
  4. Check engine efter byte av mv
    Av rolle99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •