Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: 600hk i B235R

  1. #1

    600hk i B235R

    Tjena.

    Har sökt o sökt, utan att hitta det jag direkt söker.
    Kör en ny tråd, så får vi se..

    Tänkte bygga mig en motor.
    Har mest varit inne på att bygga V8, men det hade varit roligare med en potent Saabmotor.

    Runt 600 hk är som sagt målet, frågan är bara om det är ekonomiskt försvarbart?
    Har en B235R-motor som står o dammar. Helt orginal med få mil i bagaget.

    Är T7-motorn en bra grund? Många kör T5-toppar pga kraftigare ventilskaft har jag läst/hört.

    Skulle gärna vilja veta mer om vad man behöver göra för driftsäkerhetens skull.
    Kolvar, stakar, kammar, mekaniska tryckare, ventilfjädrar, eliminering av balansaxlar är en självklarhet.

    Gör man något åt t.ex oljepump, oljekanaler, oljesprut under kolvar vid högt effektuttag?

    Givetvis finns det inget tak på hur mycket pengar man kan plöja ner i en motor.
    Men vad bör/ska man göra?

    Tacksam för svar, ideer, länkar eller bara kommentarer
    // Jimmy
    200hk på gatan e bättre än 400hk i garaget!

    *såld* Saab ng900 Turbo http://www.garaget.org/?car=5659

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: 600hk i B235R

    T7 motorn brukar anses vara den "sämsta", dock så brukar man komplettera T5 botten med T7 topp, eller i vart fall T7 packning. T7 motorn är någon slags ecotec motor, och är nerbantad på de flesta visen, i en negativ aspekt, vad gäller trimmöjligheter, gentemot sin föregångare T5
    600hk, är väldigt mycket. Finns dem som petat upp sina motorer över det förvisso, men i det läget är nog inte så mycket som en bult standard.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: 600hk i B235R

    Ska du byta kolvar och vevstakar så spelar det knappast någon roll om man använder en B234 eller en B235 som utgångspunkt, fördelen med den tidigare är ju egentligen bara det att den har kraftigare kolvar och vevstakar, och sedan är det väl lite lättare att få tag i passande hårdare ventilfjädrar.

    Ventilskaften är kraftigare på B234 ja, men också i sämre material. Grövre ventilskaft innebär också mindre portarea vid en given storlek på ventilerna. Om man nu använder originalventilerna.

    Mekaniska tryckare är ingen nödvändighet.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033

    Re: 600hk i B235R

    Kolla med Andy.
    762hk i sin 9-5:a

    viewtopic.php?f=31&t=286406&hilit=andy&start=800
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 155
    Medlem#
    3471

    600hk i B235R

    Ska det vara hållbart? Besiktningsbart? Vardagskörning? El vara race? Fäste med 600 hk i en framhjulsdriven bil kräver nog laddtrycksreglering på växlarna vilket jag är osäker t5/t7 kan hantera.

    600 hk ställer krav på även kringutrustning. Motorfästen, växellåda, chassie.

    Andy som Sasse länkade till har förvisso mkt hk men det skruvas rätt mkt med den också. Var på Björkvik sist där även Andy var och när bilen stod still var huven uppe av nån anledning. Ingen kritik mot Andy el andra ang det men mkt hk frestar på det mesta och kan resultera i mkt skruvande om bilen är tänkt som vardagsbil med 600 hk.


    //Björn
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: 600hk i B235R

    V8 eller en SAAB-motor med 600 hk är väl att jämföra äpplen med päron!? Går det ens att jämföra?

    Personligen skulle jag först bestämma mig för varför jag vill ha en massa hästkrafter och vad jag skall ha bilen till. Några funderingar jag skulle ta mig är:
    - många hästar och bara framhjulsdrift brukar inte vara bra kombinationer
    - även om det fortfarande blir olagligt är det säkert mycket enklare att besiktiga och köra omkring på vägarna med en V8 på 600 hk i en bil med stor V8 från början än med en SAAB på 600 hk (alt maskera som "laglig" inför besiktningen)
    - en stor V8 med 600 hk är säkerligen mycket hållbarare än en SAAB med 600 hk. Gissningsvis samma med kraftöverföringen
    - är det snabbast till 200-300 km/tim som är målet eller ...?
    - någonstans vill man väl också ha kredit från kompisarna över det man gjort och då är frågan om kompisarna är SAAB-fanatiker eller mest "tittar över Atlanten" när dom blir imponerade!
    - mm

    Per L

  7. #7

    Re: 600hk i B235R

    Tack för all input..

    Givetvis är det inget framhjulsdrivet som det är prat om här.
    Bilen kommer att brukas som ren banbil! Kommer aldrig reggas för gata.

    Som sagt har tankarna mest legat på V8, då det finns en mängd lull-lull att tillgå, relativt hög driftsäkerhet. Supramotor o V8 är ju "vanliga" motorer på bana numera. Hade varit roligt med något annat. Har skruvat en del RB-motorer (skyline), men det blir dyrt i slutändan + driftsäkerheten är sådär (min erfarenhet).

    Tankarna hamna bara på saabmotorn iom att den ligger i garaget o råkar ha en BMW-låda bultad på sig.. O ja, den va tänkt till ett annat roligt projekt egentligen, men man kan ju inte bygga allt.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Ska det vara hållbart? Besiktningsbart? Vardagskörning? El vara race? Fäste med 600 hk i en framhjulsdriven bil kräver nog laddtrycksreglering på växlarna vilket jag är osäker t5/t7 kan hantera.

    600 hk ställer krav på även kringutrustning. Motorfästen, växellåda, chassie.
    Hållbart. Absolut!
    Motorfäste. Mer eller mindre stumma.
    Växellåda. Blir BMW om det blir att jag kör med saabmotorn. Finns en del på lager o dom tar en hel del stryk innan dom packar ihop. Hade det blivit V8 har jag kikat på 4-växlat från staterna. Mycket hållbarhet till mindre pris än en drevsats till en saablåda.
    Chassie. Många stag med uniballs...

    // Jimmy
    200hk på gatan e bättre än 400hk i garaget!

    *såld* Saab ng900 Turbo http://www.garaget.org/?car=5659

  8. #8

    Re: 600hk i B235R

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    V8 eller en SAAB-motor med 600 hk är väl att jämföra äpplen med päron!? Går det ens att jämföra?

    Personligen skulle jag först bestämma mig för varför jag vill ha en massa hästkrafter och vad jag skall ha bilen till. Några funderingar jag skulle ta mig är:
    - många hästar och bara framhjulsdrift brukar inte vara bra kombinationer
    - även om det fortfarande blir olagligt är det säkert mycket enklare att besiktiga och köra omkring på vägarna med en V8 på 600 hk i en bil med stor V8 från början än med en SAAB på 600 hk (alt maskera som "laglig" inför besiktningen)
    - en stor V8 med 600 hk är säkerligen mycket hållbarare än en SAAB med 600 hk. Gissningsvis samma med kraftöverföringen
    - är det snabbast till 200-300 km/tim som är målet eller ...?
    - någonstans vill man väl också ha kredit från kompisarna över det man gjort och då är frågan om kompisarna är SAAB-fanatiker eller mest "tittar över Atlanten" när dom blir imponerade!
    - mm

    Per L
    Givetvis är det svårt att jämföra dom båda koncepten. Men bilen, hjulupphängningen samt bakaxeln kommer bli samma vilken motor o låda jag än bestämmer mig för.
    Litet + på saabmotorn är vikten o storleken.
    Det stora pluset för V8:an är körbarheten.

    Dom flesta man umgås med kör antingen japanskt eller turboladdad Bmw, så populär genom motorval blir jag knappast på dessa alternativen..

    Jag är bilfanatiker, märke, modell o härkomst spelar ingen större roll för mig. Men med tanke på att man i stort sett alltid har haft en saab på uppfarten + att det är sällan man ser motorn i något bakhjulsdrivet banbygge, så är det kul att leka med tanken. Jag undersöker som sagt mest vad allting kommer att kosta, vad som behövs göra hårdvarumässigt o vad man kan få för pengarna.

    Kostar det t.ex 70 000 att slänga ihop saabmotorn, kan man lika bra köpa sig en V8.
    Kringutrustning på dom båda är likt. Bygga grenrör, elsystem, vatten-, oljerör, laddluftrör mm får jag göra för ungefär samma summa i vilket fall.

    Man vill ju inte stå där x antal tusenlappar senare o komma fram till att Saabmotorn håller inte för detta eller att man måste lägga grymt mycket mer pengar för att få det att hålla.
    200hk på gatan e bättre än 400hk i garaget!

    *såld* Saab ng900 Turbo http://www.garaget.org/?car=5659

  9. #9
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    Re: 600hk i B235R

    Tycker det låter som ett kul projekt. Det är alltid kul om det sitter en potent saabmotor i en kul bil dessutom borde vikten tala till saabmotorns fördel.
    Hoppas någon ger dig bra tips på vad som skall bytas och var man införskaffar dessa till bra pris. Lycka till med projektet. När du är klar kan jag vara intresserad av att skriva en artikel i vår eminenta klubbtidning.
    Mvh Stig

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    870
    Medlem#
    7093

    600hk i B235R

    Jag kan i korta drag räkna på vad min motor kostat (utöver blocket som du redan har):
    Bearbetning av block (pyramidringar samt borr) ~4-5000kr
    JE kolvar beställda från USA ~5000kr
    SPM H-profilstakar 5-7000kr
    Pyramidringar 2500kr
    Ställbara kamdrev 3000kr
    Kamaxlar 3-4000kr
    Bearbetning av topplock (jag köpte ett färdigt för 8000kr med topp, kamaxlar och drev). Annars 10-20 000kr?
    Nya kedjor, packningar, lager 2-3000kr

    Snabbt genomräknat. Letar du begagnat så går det att komma riktigt billigt undan.

    Med vänlig hälsning,
    Axel

  11. #11
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 815
    Medlem#
    3183

    Re: 600hk i B235R

    Ang hållbarhet.

    Min motor har gått med 600+ de senaste 5 åren.
    Inga problem men då är den byggd efter konstens alla regler.

    Kostnadsmässigt så springer det snabbt i väg - Axels lista är bra men kan lätt utökas med turbo, motorstyr, bränslesystem osv. Frågan är vilka delar som du lägger in i kostnaden för "motorn"?

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  12. #12

    Re: 600hk i B235R

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Jag kan i korta drag räkna på vad min motor kostat (utöver blocket som du redan har):
    Bearbetning av block (pyramidringar samt borr) ~4-5000kr
    JE kolvar beställda från USA ~5000kr
    SPM H-profilstakar 5-7000kr
    Pyramidringar 2500kr
    Ställbara kamdrev 3000kr
    Kamaxlar 3-4000kr
    Bearbetning av topplock (jag köpte ett färdigt för 8000kr med topp, kamaxlar och drev). Annars 10-20 000kr?
    Nya kedjor, packningar, lager 2-3000kr

    Snabbt genomräknat. Letar du begagnat så går det att komma riktigt billigt undan.

    Med vänlig hälsning,
    Axel
    Vid vilken effekt behöver man pyramidringa blocket? Har faktiskt inte hört någon göra det på en saabmotor (bör tilläggas att det var ett tag sen jag va i saabsvängen).
    Bearbetning av toppen, innebär detta något annat än planslipning o putsning av insugs-, avgaskanaler?

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Ang hållbarhet.

    Min motor har gått med 600+ de senaste 5 åren.
    Inga problem men då är den byggd efter konstens alla regler.

    Kostnadsmässigt så springer det snabbt i väg - Axels lista är bra men kan lätt utökas med turbo, motorstyr, bränslesystem osv. Frågan är vilka delar som du lägger in i kostnaden för "motorn"?

    mvh johan
    Det låter trevligt. Hade varit roligt att veta lite närmre vad du gjort i motorn.

    Endast intresserad av åtgärdar på/i block o topp för närvarande.

    RB-motorerna som jag pillat med monterar man i regel alltid: smidda kolvar, smidda stakar, raceoljepump, racelager, ARP-bultar, häftigare topp-packning vid dessa effekter.
    Även vevhusventilationen måste man förbättra.
    Då pratar vi bara om blocket.. Bara oljepumpen gör en 10 000 fattigare i det fallet. Dock är resten av grejorna ganska överkommliga.

    Har läst om företag som säljer racepreppade T7-block med fullflödes kolvkylning o oljetrycksoptimering. Någon som vet vad detta innbär?
    Har inte lyckats hitta info om någon som kör med "värre" lager eller oljepump!
    Duger verkligen orginal när man plockar dessa effekter?

    // Jimmy
    200hk på gatan e bättre än 400hk i garaget!

    *såld* Saab ng900 Turbo http://www.garaget.org/?car=5659

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    870
    Medlem#
    7093

    600hk i B235R

    Lager, pump mm. räcker gott till 600hk.
    Skall du upp och leka på 8000rpm+ kanske torrsump är att föredra.

    Gidlund körde väl ut drygt 750hk utan pyramidringar. Så det är inget måste heller egentligen om du kör en hyfsat stor turbo och håller ner tändningen lite.

    I bearbetningen av topp borde väl riktplaning, portning/flödesmatchning av kanaler, fräsning av säten, samt lite större ventiler ingå. Värt att nämna är väl att de säkert flödar tillräckligt för 600hk original. Men hela systemet mår ju bättre av en välflödande topp.

  14. #14
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 815
    Medlem#
    3183

    Re: 600hk i B235R

    Allt finns i projekttråden - bara plocka fram chipspåsen - den är på 107sidor
    viewtopic.php?f=31&t=197892

    Topplockspackningen brukar ge sig pga höga cylindertryck och/eller högt tryck i kylsystemet - efter montering av ringarna är det problemet ett minne blott!

    Topplocket portas och planas - hur mycket är upp till var o en. Jag har även bytt till större ventiler och radiefräst sätena. Det sistnämnda är inte nödvändigt för att få ut tänkt effekt men uppnås lättare(mindre laddryck) ifall det är gjort.

    Kammar har jag enem 276/10,4 och original tryckare. Brunnen måste slipas ur lite för att nockarna ska gå fritt. Varvar upp mot 8000rpm. Oljepumpen är original!

    JE-kolvar + Verdistakar + saab 2.3L vevaxel. Original lager och ARP-bultar till topplocket samt stödgördel. Gördel är inte nödvändigt men jag kom över en förmånligt. Den har inte suttit på alla åren.

    Kolvkylning och övrigt kring smörjning är original.

    Observera att jag kör T5-motor, både block o topp - betraktas oftast som stabilare.

    Finns åtskilligt mer att berätta så hojta till med fler frågor.

    Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: 600hk i B235R

    Finns ju 93 mm-kolvar också. Hur mkt förbränningstryck cylinderväggarna tål med det vet jag dock inte, skulle kunna vara ett problem. Ngn som vet?

    För merkostnaden i det totala kalaset blir ju inte så mkt större om kolvar ändå skall bytas (och även om T5-kolvar är kända för att stå emot mkt, så ligger nog 600 hk över gränsen även för dem). Med 93 mm får du bättre flöde runt ventiler av originalstorlek, eller om man väljer lite större ventiler och portning. Fördelen med 2,45 L stor motor kontra 2,3 blir en lite bättre spool up och man kan välja snällare kammar eller lägre laddtryck för att nå samma effektmål.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 815
    Medlem#
    3183

    Re: 600hk i B235R

    Jag har 90,5mm kolvar.
    För 93 eller 94 mm skulle jag själv satsa på att fodra om loppen även om det bevisligen fungerar ändå, känns helt enkelt bättre i magen.

    Mina större ventiler 34/32 in/ut gav att jag kunde sänka maxladd 0,3 bar till 2,15.
    Som en bonus ger det bättre flödet 600hk vid blygsamma 1,2bar(7500rpm).
    Insuget är custom med trattar osv.

    /Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #17

    Re: 600hk i B235R

    Nu börjar vi komma någonstans

    Just kolvar har jag kikat lite på. Volym är alltid bra, men man vill även ha så mycket gods som möjligt i grejorna.

    Att T5motorn är allmänt känd som stabilare säger jag inte mycket om, men det är väl bara kolvarna som är klenare? Annars är väl det mesta likt? Ventilerna har vi gått igenom längre upp i tråden..

    Johan H: Hur mycket får man betala för pyramidringa blocket?
    Använder man sen modifierad orginal-toppackning till detta eller det finns färdiga att köpa?
    T7motorn har plåtpackning standard så där finns kanske ej samma behov av ringar?

    Var hittar man större ventiler?

    Planerna från början med denna motorn va kolvar o stakar från B234 samt 9000 insug med flyttat spjällhus. Kolvar o stakar går väl fortfarande att sälja av, men vet någon när det egentligen bara är dumdristigt att inte bygga eget insug?
    Det ser iaf fränare ut me eget insug o vridet blir ju inte direkt lidande.

    // Jimmy
    200hk på gatan e bättre än 400hk i garaget!

    *såld* Saab ng900 Turbo http://www.garaget.org/?car=5659

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069

    Re: 600hk i B235R

    Citat Ursprungligen postat av SaabaJimmy
    Nu börjar vi komma någonstans

    Just kolvar har jag kikat lite på. Volym är alltid bra, men man vill även ha så mycket gods som möjligt i grejorna.

    Att T5motorn är allmänt känd som stabilare säger jag inte mycket om, men det är väl bara kolvarna som är klenare? Annars är väl det mesta likt? Ventilerna har vi gått igenom längre upp i tråden..

    Johan H: Hur mycket får man betala för pyramidringa blocket?
    Använder man sen modifierad orginal-toppackning till detta eller det finns färdiga att köpa?
    T7motorn har plåtpackning standard så där finns kanske ej samma behov av ringar?

    Var hittar man större ventiler?

    Planerna från början med denna motorn va kolvar o stakar från B234 samt 9000 insug med flyttat spjällhus. Kolvar o stakar går väl fortfarande att sälja av, men vet någon när det egentligen bara är dumdristigt att inte bygga eget insug?
    Det ser iaf fränare ut me eget insug o vridet blir ju inte direkt lidande.

    // Jimmy
    urstansad T5 orginalpackning används/användes till pyramidringar, gick inte och få T7-packning när jag köpte mina ringar. spelar väl ingen större roll, eftersom topplockspackningen enbart ska sköta tätning av olja och vatten då?
    lite lägre komp får man också med t5packning eftersom den är lite tjockare.

    värt och tänka på är att t7motorn har längre stakar=bra om man vill varva lite, brytvinkel vid OD blir mindre!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  19. #19
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 815
    Medlem#
    3183

    Re: 600hk i B235R

    När man köper ringarna så brukar det ingå en packning som är urstansad? minns inte riktigt...

    T7-packningen är bättre men med ringar är alla ev problem borta.

    Större ventiler finns hos div motorfirmor på nätet. Jag köpte min topp färdig med ventiler.

    Vid köp av smidda prylar så ser man till att få de längre stakarna ala T7, dvs kolvar o stakar för 2.3 T7 och det ger då något lägre komp iom T5-packningen.

    Om man vill ha "rätt" komp så får man fräsa ner ringarna ytterligare lite i blocket så att T7-packningen kan nyttjas(efter urstansning).

    /J
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    870
    Medlem#
    7093

    600hk i B235R

    Ringarna kostade när jag tittade sist 625kr/st. Utöver det tillkommer priset för en stansad packning (600kr) och bearbetning av blocket 1500-2000kr.

    Jag kör 93,5mm borr i min motor. Vågar dock inte uttala mig om något resultat än.

    Väljer du att köra E85 så det ju vara lite tråkigt med en kompsänkt motor. Alternativet är då att du väljer 2,3L vev och stakar samt B205 kolvar.
    Med standard T7 packning skall detta ge 10:1 i förhållande. Något lägre med ringar och stansad T5 packning.

Liknande ämnen

  1. 600hk soppasystem, komplett.
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 23:24
  2. Turbo till 600hk
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 14:23
  3. Vad göra åt en topp för 500-600hk ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 11:16
  4. 600hk ur 2,0 eller 2,3 ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 137
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 08:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •