Hej
Jag har problem med min 9-5 aero 2005, Nordic Uhr E85 men med orginalspridare. Jag har sökt som en tok runt på internet och testat men nu är det stopp.
Motorlampan lyste några månader sen och jag läste ur med OBDII: P1110 och tror den andra var P1300 el om det ev var P0300. Bil går bra, precis som vanligt men lite småojämnt nån sekund då jag gasar till på tomgång stillastående, sedan går motorvarv lite lågt för att sedan normaliseras.
Jag letade runt och tydligen handlade
P1110 = om dumpen(min var orginal)
P0300 = misständning på olika cylindrar "lite slumpvis"
P1300 = Ignitor circuit.
Jag bytte till fräscha stift NGK (Nordic trimstift som alltid funkat klockrent), bytt soppafilter, Bytt O-ring på röret till turbon. Bytt slang från dumpen till grejjen på torpenväggen(MV?) och alla slangar från den och runtomkring(hittade totalt 4 eller 5 minns ej riktigt). Prövade både att lyfta polerna/0a felkoder med OBDII men återkom. Försökt kolla slangar. Hittade där att slang till vevhusventilationen vid backventil brevid oljepåfyllning var av. Denna byttes till ny saab-sats men fel var kvar.
Jag bytte sedan dumpventil ca: 2 månad sedan och då började ej lampan lysa igen. Allt gick bra men plötsligt började motorlampseländet lysa igen nu 2 månader senare. Kollade felkoder med min OBDII och hittade:
P1110, P1300 och P0300.
Läste ur Freeze Frame där det står:
Troub code P0300. Fuel SYS1 OL, drive conditions. Fuel SYS2 N/A.
CALC LOAD% 85.8
COOLANT c 63
ST FTRM1% 0.0
LT FTRM1% 0.0
MAP Kpa 177
ENGINE(RPM) 2988
VEH SPEED Km/h 73
IGN ADV(DEG) 10.0
IAT c 4
MAF gm/sec 1 8.200
ABSLT TPS% 63.1
SECOND AIR Error
--------------------
En stund senare då jag startade och gasade stillastående till lite(var halvkall motor) gick den lite ojämt en sekund för att sedan när jag släppte gas gå ner lite ojämnt i tomgång för att sedan hamna på rätt RPM. Läste sedan ut:
Freeze frame
Fuel SYS1 CL, using HO2S
Fuel SYS2 N/A.
Övrigt: Alltid bytt olja samt filter var 1000e mil, t o m bytt olja i växellåda vid ett tillfälle. Bra bilbatteri. Bytt luftfilter varje år också och följt serviceanvisning.
Jag har tidigare testat hälla i en spridarrengöring i tanken men blev ingen skillnad.
Verkar ologiskt att dumpen kan vara pajj igen, köpte ju en bosch på mekonomen 2mån sedan. Jag funderar lite på om det kan bränslepumpen eller kanske tändkassetten, men kostar ju nästan 3000:- spänn så inget jag vill chansa att byta.
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Vänliga hälsningar
Håkan.