Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Rengöra spridare själv?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110

    Rengöra spridare själv?

    när jag skulle starta bilen igår så hostade den till på första starten ..tänkte direkt på spridarna kan ju tilläggas att jag har kört på bensin dom senaste 5 tankarna.så jag tyckte det var lite märkligt bilen har gått 4000 mil..kan dom redan vara igensatta. ska jag byta stiften?? enligt boken har dom byts en gång sen den var ny..har även upptäckt att den motar/ryckig när den är kall ´..går som en klocka bara när den har fått upp motor temp..

    någon som har någon ide vad det kan vara??

    (ursäkta felstavningen =trött)


    Gäller NG9-3 2,0t Biopower -10
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216
    Så gör min också, märks tydligare nu när det börjar bli kallt. (Gått 4300 mil)
    Blev något bättre efter att jag bytt stift, men ryckningarna finns där än tills man kört en kilometer och motorn börjar bli varm.
    Har många kunder som klagar på detta också.

    Men de 'goda' nyheterna är att insprutarna inte kostar många hundralappar/styck och är relativt lätta att byta även utan tillgång till verkstad. (Tror de ligger någonstans runt 380:-/st)
    Och ryckningarna brukar alltid försvinna efter byte av dessa...
    Nu pratar vi BioPower-insprutningsventiler då och inte vanliga bensin-insprutningsventiler...
    Tror bensin-varianterna är betydligt dyrare. Varför vette sjuttsingen

    Edit: Såg nu i rubriken att du frågade om man kan rengöra insprutarna själv
    Svar: Ja. OM du har en ultraljudstvätt eller iaf tillgång till en så kan man rengöra dem någorlunda. Har provat detta på jobb och resultatet blev bra. Kan däremot inte svara på om de håller lika länge som byte till nya.
    Vi brukar rekommendera att byta insprutarna när man ändå har allt nere, de kostar ju som sagt inte brutalt mycket och arbetstiden på rengöringen äter upp 'vinsten' mot att montera nya.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    jag har inga jätte ryckningar än men den hostade lite när det var runt nollan i fredags....

    ska byta stiften först..vilka ska jag köpa??

    svårt att byta spridarna?? vad behövs plockas ner??


    mvh stoffe
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 540
    Medlem#
    4156
    Samma här. (men 10000mil). Nya stift. Tankar var fjärde tank bensin.

    Tycker den har blivit ännu jolligare senaste tanken. Förut var det bara "rå" tomgång eller vad vi ska säga vid kallstart och var lite småryckig den första kilometern innan den börjat få upp värmen.

    Men nu har den börjat "mota" och svajja lite på laddet (Syns på turbo-nålen också) vid lite lätt gaspådrag när den är kall. Symtomen verkar försvinna och bilen går fint men först när den är helt genomvarm (när nålen ligger stabilt klockan 9).

    Tror ni spridarna alltså?

    Är dags för bensin nästa tank. Tror jag ska vänta till den och se om det blir något annat då eller om den fortsätter dumma sig.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Testa detta när ni kör på E85.
    https://www.redlineoil.se/produkt/si...illsats-355ml/

    Tänk även på att det är fortf E85 på mackarna tror det är 1 nov dom går över till E75 detta kan göra en del nu när det är kallt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    har också kollat på den bränsle tillsatten.. räcker den till 400 liter? då ska man inte ta hela flaskan till en tank då eller?

    har kört på bensin den sista tiden så det verkar vara spridarna.
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  7. #7
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Om ja minns rätt så kan man hälla hela flaskan för snabb och effektiv rengöring.
    Själv är ja väl lite tveksam till såna här sörjor dessa rengörande medel finns nog i bränslet redan.

    Red Line SI-Alcohol. Art.nr. 10140

    Alkoholbränsle (E85, Etanol & Metanol) är mycket torrt och strävt. Detta leder till slitage i spridare, bränslepump och i cylindrarna. SI-Alcohol är utvecklad för att förhindra slitage och korrosion även under de mest påfrestande förhållanden. Den är därför även mycket effektiv till racingapplikation. Med förbättrad smörjning får man jämnare motorgång och bättre förbränning med mer effekt och renare avgaser. Red Line SI-Alcohol är utvecklad för att fungera tillsammans med katalysatorer och kan utan risk för skador användas kontinuerligt. Till etanolmotorer med kraftigt störd motorgång rekommenderas att man tankar med bensin och tillsätter en flaska med SI-1, Art.nr. 10010. Därefter kan man gå tillbaka till E85 och SI-Alcohol.

    Red Line SI-Alcohol • Smörjer spridare, bränslepumpar och cylindrar. • Minskar slitage. • Rengör spridare • Motverkar korrosion • Skadar inte katalysatorer • Ger jämnare motorgång

    Dosering: Använd SI-Alcohol kontinuerligt vid varje tankning för att förebygga problem med kärvande spridare och bränslepump. Blanda 1 flaska till 400 liter för normal landsvägskörning och till 200 liter vid tävlingskörning. SI-Alcohol kan användas till alla 2- och 4-taktsmotorer som körs på alkoholbränslen.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 540
    Medlem#
    4156
    Fast etanol är ju känd för att kladda igen grejor så jag tycker det var ett bra tips. Tack, kIM0h.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216
    Det kan vara värt ett försök med tillsats, men problemet lär komma tillbaka igen så småningom.
    Får man bra resultat av tillsatsen kan man ju fortsätta med den i lägre doser hela tiden så att man håller systemet rent. Fast det blir ju dyrt och omständigt i längden förstås...

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Är det inte "standard" att det E85-bilar kan gå lite ryckigt vid kallstart på E85 när det är kallt ute? Tycker det verkar vara ganska vanligt, och inte bara på sprit-Saabar

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    problemet som jag har är ju att den går lite ryckig precis när jag startat upp och kört 2 km och då kör jag på bensin
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Är det inte "standard" att det E85-bilar kan gå lite ryckigt vid kallstart på E85 när det är kallt ute? Tycker det verkar vara ganska vanligt, och inte bara på sprit-Saabar
    Min går helt normalt runt -25 på E75, märker inget med E85 heller men det hinner inte bli så kallt ute innan dom byter till E75 i pumparna.


    Däremot så går den ryckigt vid kallstart när spridarna börjar bli igensatta, även på sommaren.

    Redline tillsatsen hjälper inte ett smack det blir dåligt efter att tag iaf.

    Min behöver två tankar bensin var av den ena med STP för att få rent spridarna efter dom blivit igensatta
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    tänkte jag skulle kolla på spridarna i helgen är det något man ska tänka på??

    är det en enkel operation?
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 540
    Medlem#
    4156
    Japp! Fota hemskt gärna hur de ser ut (om det är några konstigheter) och dela med dig av erfarenheterna här.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069
    Jag har 2st 9-3 biopower, en funkar kanon alla dagar i veckan....den andra är as tjurig att få igång 75% av gångerna.
    När det är tjurig så får man nöta 2,3,4 sekunder på starten, ibland för man nöta 5-6 sek och vrida av tändningen och försöka igen, då hoppar den oftast igång direkt.

    nu ligger nya spridare på posten, ska ta och byta någon dag så får vi se om det blir någon skillnad!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    Var någonstans köpte du spridarna??
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  17. #17
    Sugmotor Aeromackes avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Bjärnum, Skåne
    Inlägg
    27
    Medlem#
    8070
    Tänkte bara ge lite input angående uppbyggnad av klet till följd av E85. Här är en bild på mina Siemens Deka 630cc spridare.

    Den vänstra hade gått ca ett halvår efter rengörning och den högra är ren. Så mkt har alltså byggts upp på ett halvår!

  18. #18
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Det där är nog ett skräck exempel, mina 630 såg ut som nya efter flera tusen mil.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Sugmotor Aeromackes avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Bjärnum, Skåne
    Inlägg
    27
    Medlem#
    8070
    De har sett likadana ut tidagare :/ Hursomhelst är det inte fel att kolla över sina spridare, iallafall om man kör enbart etanol (T5).

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Turbogillis
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Jag har 2st 9-3 biopower, en funkar kanon alla dagar i veckan....den andra är as tjurig att få igång 75% av gångerna.
    När det är tjurig så får man nöta 2,3,4 sekunder på starten, ibland för man nöta 5-6 sek och vrida av tändningen och försöka igen, då hoppar den oftast igång direkt.

    nu ligger nya spridare på posten, ska ta och byta någon dag så får vi se om det blir någon skillnad!


    var någonstans köpte du spridarna??
    Jag verkar ha köpt dem 4st (om det nu är 4st i paketet) sista från speedparts! 250:-/st
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. Rengöra K-jet spridare
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 10:10
  2. Bränsletryck eller Rengöra spridare Vs förbrukning.
    Av Bus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 01:08
  3. Rengöra LMM?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •