Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Spridare och sensor vid motorbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Spridare och sensor vid motorbyte

    Hej,

    Jag håller på att byta motor in min 9-5a -99, motorn skall bytas till en från 2008.

    Dock när jag skulle koppla in den gamla kabelhärvan till nya motorn såg jag att sensorn som sitter på insuget till vänster om spjällhuset skiljer.
    Det sitter 4 stift på den nya sensorn och 3 på den gamla. Enligt WIS skall 3 utav stiften vara samma som på den gamla (5V, Jord, Spänning som ändras efter tryck) men det står inte vad det sista stiftet har för funktion, vågar man skarva om kontakten och inte koppla på det sista stiftet?

    Jag märkte också att spridarna skiljde, den gamla motorn har röda luftomspolade spridare medans den nya har dom tegelbruna spridarna. Enligt FAQ här på forumet skall det vara samma flöde och ohm, och enda skillnaden är dom gamla är luftomspolade.
    Går det att köra på dom nya utan att ändra i programmet ? Eller krävs andra återgärder?
    9-5 2,3t -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    118
    Medlem#
    10589

    Re: Spridare och sensor vid motorbyte

    2.3t BioPowermotor?

    Det "går" att köra spridarna, men det jag skulle inte rekommendera det eftersom det faktiskt skiljer lite grann på flödeskaraktären. Det finns många intressanta lösningar på det där med MAP-sensorn, men jag kan inte ge dig något bra svar eftersom jag ej behövt bekanta mig med problemet än.

    Bästa är ju att passa på att låta någon ändra programmet på en gång, och varför inte passa på att lägga in ett steg 1?
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  3. #3

    Re: Spridare och sensor vid motorbyte

    Signaturlös

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Re: Spridare och sensor vid motorbyte

    Citat Ursprungligen postat av Schottis
    2.3t BioPowermotor?

    Det "går" att köra spridarna, men det jag skulle inte rekommendera det eftersom det faktiskt skiljer lite grann på flödeskaraktären. Det finns många intressanta lösningar på det där med MAP-sensorn, men jag kan inte ge dig något bra svar eftersom jag ej behövt bekanta mig med problemet än.

    Bästa är ju att passa på att låta någon ändra programmet på en gång, och varför inte passa på att lägga in ett steg 1?
    Nej, det är icke biopower motorn.

    Har skarvat MAP-sensorn nu men inte hunnit testa om det fungerar.

    Steg 1 ligger i planerna, men ungefär hur länge vågar man köra med nuvarande program om den går bra?
    9-5 2,3t -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    118
    Medlem#
    10589

    Re: Spridare och sensor vid motorbyte

    Det är väldigt små skillnader i insprutningsmängd, men det är ändå olika spridare så allt är inte helt 100%. Hur mycket som faktiskt skiljer i verkligheten i lambdavärden får någon annan som provat svara på.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

Liknande ämnen

  1. map sensor
    Av Bartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 10:55
  2. Map-sensor
    Av 9000cse Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 13:24
  3. intercooler rör/knack sensor/extra spridare
    Av tjomme_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •