Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

  1. #1

    SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Hejsan, har gjort en tråd på garaget om samma sak men söker mig hit då alla prisar forumet för dess breda och stora kunskap kring SAAB.

    Jag kopierar helt enkelt in min text från Garaget in hit och tillägger lite för att följa forumet riktlinjer så bra som
    - Bilmodell : SAAB 9-3 Aero SS 210 hk.
    - Årsmodell : 2004
    - Modifikationer på bilen : Original
    - Miltal : ~18900 mil.
    - Hur yttrar sig felet? : Bilen piper till om låg kylvätskenivå, strax innan känner jag lukten av glykol som runnit ut genom dräneringsslangen på exp.kärlet.
    - Är felet permanent eller intermittent? : Den varnar efter cirka åtta mil som den gjort två gånger, mer om det nedan.
    - Vilken felsökning har redan gjorts? : Kollat läckage på slangar, kopplingar, skarvar och kylaren, även efter märken på marken samt luftat den i cirka 15 minuter med varierande varvtal(1100 - 4000).

    Jag blir helt sne på min bil.
    Den dricker, eller ja, pissar ut kylarvätska ur dräneringsslangen, trodde först det var exp.kärlet som var trasigt men en spricka i skarven men såg sen det pissa ut ur dräneringsslangen.

    Det har varit så att den varnat om låg nivå i två veckor, typ var fjärde dag eller så(åker minst 8 mil per dag), så har fyllt på med glykol och vatten varje gång, de senaste gångerna så har det blivit värre bara.

    Igår(10/10) : Fyllde på två liter vatten ungefär och en halvliter glykol ungefär på morgonen runt 05:30, kvällen innan hade den varnat för låg nivå, jag struntade i det då, parkerade och tänkte att jag tar det på morgonen.
    Fyller på, allt är frid och fröjd, åker till jobbet, cirka fyra mil, parkerar med motorn igång, kollar nivån i expansionskärlet och det ser bra ut, stänger av bilen och kollar i kanske 60 sekunder, ser bra ut.

    Åker hem, när det gått 3,5 mil varnar den för låg nivå, stannar till så på bästa möjliga plats, kollar nivån som är lite låg, fyller upp det med glykol och åker hem, allt är frid och fröjd.

    En kompis kommer förbi efter jag skrivit om problemet med honom, han som är mer kunnig än mig börjar felsöka lite, kollar läckor etc(det jag sett är att den läcker under exp.kärlet så antagit att det var den som var trasig), vi klämmer på kylarslangar och hör hur det finns luft i systemet, bubblar till när man klämmer på slangarna, efter ett tag på tomgång så börjar den pissa kylarvätska ur dräneringen trots att nivån inte var så jävla hög, det slutar och nivån är stabil, vi åker iväg i två mil i lugnt tempo sen en mil i högre tempo med sena växlingar och lite pressande, nivån är bra när jag kommer hem igen, igång och avstängd.

    Idag : Den varnar ej på morgonen om låg nivå, kommer fram till jobbet och nivån är bra, åker hem, när jag är 200-300 meter hemifrån varnar den för låg nivå, stänger av bilen utanför mig och ser hur nivån sjunker, är snabb på att fylla på kärlet med vatten till maxnivån, sedan glykol igen eftersom det fortsätter sjunka undan när bilen är avstängd, det hinner inte bli tomt i kärlet någon av dessa gånger då jag hade två liter vatten och en liter glykol i bilen ifall att det skulle bli såhär.

    Står på gatan med bilen avstängd för att se om nivån sjunker eller något, icke, startar den och pappa kommer ut jag varvar bilen lite, när jag håller den stabilt på 3000 varv/min stiger nivån för att sedan sjunka lika mycket som den steg, lät den vara igång 10 minuter med varierande varvtal och tomgångskörning, nivån är densamma, vid detta moment så var bilen fortfarande varm efter hemkörningen från jobbet, samt att locket till exp.kärlet ej var på.


    Vad fan ska jag göra? Vad för fel är det med bilfan?

    Jag har kollat och känt vid alla slangar runt expanionskärlet ifall det skulle läcka ifrån slangar eller dylikt, tror det alltid pissat ur dräneringen för det har alltid varit blött under exp.kärlet.



    Var på Mekonomen idag och beställde termostat som vissa tror kan vara felet, värmekran och expansionslock som folk har tipsat om verkar inte finns öht på Mekonomens hemsida för min bil, eller de andra sidorna de använde sig av för att söka delar, blir inte klok

    Bolla gärna era idéer!

    • ! Oljan är väldigt mörk som den är på de flesta bilar när den inte bytts på ett tag(ska ske, har till o med oljan i garaget).
      Det luktar ej bensin/olja från expansionskärlet.
      Värmen inuti bilen fungerar utmärkt.
      Tempmätaren håller sig stabil när den blivit varm och lever ej sitt egna liv, sjunker eller bli för hög.
      Det ryker ej från avgasröret vad jag har sett förutom när det är ett par graderna på mornarna.

      Tänkte kolla tändstiften som det tipsades om, men kåpan som sitter över tändkasseten, men dess torxskruvar satt så inihelvete så fick loss en, rundande en(eller ja, pappa..) och två som är smått ojämna..


    EDIT : Termostaten öppnar sig som den när jag värme upp vatten, imorgon ska den nya monteras om den kommer, samt leta efter lock till expansionskärl via skrotar, samt försöka hinna med att provtrycka den

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    86
    Medlem#
    10575

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av JesperKåttesson
    Hejsan, har gjort en tråd på garaget om samma sak men söker mig hit då alla prisar forumet för dess breda och stora kunskap kring SAAB.

    Jag kopierar helt enkelt in min text från Garaget in hit och tillägger lite för att följa forumet riktlinjer så bra som
    - Bilmodell : SAAB 9-3 Aero SS 210 hk.
    - Årsmodell : 2004
    - Modifikationer på bilen : Original
    - Miltal : ~18900 mil.
    - Hur yttrar sig felet? : Bilen piper till om låg kylvätskenivå, strax innan känner jag lukten av glykol som runnit ut genom dräneringsslangen på exp.kärlet.
    - Är felet permanent eller intermittent? : Den varnar efter cirka åtta mil som den gjort två gånger, mer om det nedan.
    - Vilken felsökning har redan gjorts? : Kollat läckage på slangar, kopplingar, skarvar och kylaren, även efter märken på marken samt luftat den i cirka 15 minuter med varierande varvtal(1100 - 4000).

    Jag blir helt sne på min bil.
    Den dricker, eller ja, pissar ut kylarvätska ur dräneringsslangen, trodde först det var exp.kärlet som var trasigt men en spricka i skarven men såg sen det pissa ut ur dräneringsslangen.

    Det har varit så att den varnat om låg nivå i två veckor, typ var fjärde dag eller så(åker minst 8 mil per dag), så har fyllt på med glykol och vatten varje gång, de senaste gångerna så har det blivit värre bara.

    Igår(10/10) : Fyllde på två liter vatten ungefär och en halvliter glykol ungefär på morgonen runt 05:30, kvällen innan hade den varnat för låg nivå, jag struntade i det då, parkerade och tänkte att jag tar det på morgonen.
    Fyller på, allt är frid och fröjd, åker till jobbet, cirka fyra mil, parkerar med motorn igång, kollar nivån i expansionskärlet och det ser bra ut, stänger av bilen och kollar i kanske 60 sekunder, ser bra ut.

    Åker hem, när det gått 3,5 mil varnar den för låg nivå, stannar till så på bästa möjliga plats, kollar nivån som är lite låg, fyller upp det med glykol och åker hem, allt är frid och fröjd.

    En kompis kommer förbi efter jag skrivit om problemet med honom, han som är mer kunnig än mig börjar felsöka lite, kollar läckor etc(det jag sett är att den läcker under exp.kärlet så antagit att det var den som var trasig), vi klämmer på kylarslangar och hör hur det finns luft i systemet, bubblar till när man klämmer på slangarna, efter ett tag på tomgång så börjar den pissa kylarvätska ur dräneringen trots att nivån inte var så jävla hög, det slutar och nivån är stabil, vi åker iväg i två mil i lugnt tempo sen en mil i högre tempo med sena växlingar och lite pressande, nivån är bra när jag kommer hem igen, igång och avstängd.

    Idag : Den varnar ej på morgonen om låg nivå, kommer fram till jobbet och nivån är bra, åker hem, när jag är 200-300 meter hemifrån varnar den för låg nivå, stänger av bilen utanför mig och ser hur nivån sjunker, är snabb på att fylla på kärlet med vatten till maxnivån, sedan glykol igen eftersom det fortsätter sjunka undan när bilen är avstängd, det hinner inte bli tomt i kärlet någon av dessa gånger då jag hade två liter vatten och en liter glykol i bilen ifall att det skulle bli såhär.

    Står på gatan med bilen avstängd för att se om nivån sjunker eller något, icke, startar den och pappa kommer ut jag varvar bilen lite, när jag håller den stabilt på 3000 varv/min stiger nivån för att sedan sjunka lika mycket som den steg, lät den vara igång 10 minuter med varierande varvtal och tomgångskörning, nivån är densamma, vid detta moment så var bilen fortfarande varm efter hemkörningen från jobbet, samt att locket till exp.kärlet ej var på.


    Vad fan ska jag göra? Vad för fel är det med bilfan?

    Jag har kollat och känt vid alla slangar runt expanionskärlet ifall det skulle läcka ifrån slangar eller dylikt, tror det alltid pissat ur dräneringen för det har alltid varit blött under exp.kärlet.



    Var på Mekonomen idag och beställde termostat som vissa tror kan vara felet, värmekran och expansionslock som folk har tipsat om verkar inte finns öht på Mekonomens hemsida för min bil, eller de andra sidorna de använde sig av för att söka delar, blir inte klok

    Bolla gärna era idéer!

    • ! Oljan är väldigt mörk som den är på de flesta bilar när den inte bytts på ett tag(ska ske, har till o med oljan i garaget).
      Det luktar ej bensin/olja från expansionskärlet.
      Värmen inuti bilen fungerar utmärkt.
      Tempmätaren håller sig stabil när den blivit varm och lever ej sitt egna liv, sjunker eller bli för hög.
      Det ryker ej från avgasröret vad jag har sett förutom när det är ett par graderna på mornarna.

      Tänkte kolla tändstiften som det tipsades om, men kåpan som sitter över tändkasseten, men dess torxskruvar satt så inihelvete så fick loss en, rundande en(eller ja, pappa..) och två som är smått ojämna..

    Hej

    Åk till en verkstad och se om du kan få hjälp med att prov trycka systemet passa även på att byta termostaten den kan ställa till det i bland.

    Hoppas att det löser sej Med vänlig hälsning Lasse

  3. #3

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av schnauzernissen
    Hej

    Åk till en verkstad och se om du kan få hjälp med att prov trycka systemet passa även på att byta termostaten den kan ställa till det i bland.

    Hoppas att det löser sej Med vänlig hälsning Lasse
    Hej, tack för svaret!

    Jag har varit inne på att åka iväg och provtrycka systemet efter ha läst om det par gånger idag, termostaten bör komma imorgon och jag ska försöka byta den imorgon om den levereras till Mekonomen imorgon.

    Har du någon gissning på vad en provtryckning kan kosta? Har sökt lite lätt bara men inte fått någon prisbild.

    Tack Lasse.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    86
    Medlem#
    10575

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av JesperKåttesson
    Citat Ursprungligen postat av schnauzernissen
    Hej

    Åk till en verkstad och se om du kan få hjälp med att prov trycka systemet passa även på att byta termostaten den kan ställa till det i bland.

    Hoppas att det löser sej Med vänlig hälsning Lasse
    Hej, tack för svaret!

    Jag har varit inne på att åka iväg och provtrycka systemet efter ha läst om det par gånger idag, termostaten bör komma imorgon och jag ska försöka byta den imorgon om den levereras till Mekonomen imorgon.

    Har du någon gissning på vad en provtryckning kan kosta? Har sökt lite lätt bara men inte fått någon prisbild.

    Tack Lasse.
    Hej igen

    Prisbilderna kan variera från 2 hundra och uppåt men har du som sagt ett läckage som du säger att det Pissar av den så borde ju trycket sjunka ganska markant efterhand som man pumpar upp trycket.
    Sen kan du ju kolla din gamla termostat ganska enkelt koka upp lite vatten släng i termostaten i kastrullen efterhand som vattnet kokar upp öppnas ju termostaten mer och mer ju varmare det blir när den har öppnats ta ur den och låt den svalna så ser du även om den stänger som den ska.
    Om jag kommer tillbaka till provtryckningen se om du kan få låna på en verkstad pumpa upp trycket själv under tiden du har tryck kolla efter läckage m.m
    Hade en saab inne för nåt är sen som hade typ av samma symptom jag provtryckte då var det en slangklämma som vart sönder rostad så det läckte ur sakta men säkert.

    Med vänlig hälsning Lasse

  5. #5

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Jag förstår inte vad det är för dräneringsslang du pratar om, och vad den ska dränera?

    Det är inte så att någon av dom två avluftningsslangarna lossnat?
    Signaturlös

  6. #6

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av schnauzernissen
    Hej igen

    Prisbilderna kan variera från 2 hundra och uppåt men har du som sagt ett läckage som du säger att det Pissar av den så borde ju trycket sjunka ganska markant efterhand som man pumpar upp trycket.
    Sen kan du ju kolla din gamla termostat ganska enkelt koka upp lite vatten släng i termostaten i kastrullen efterhand som vattnet kokar upp öppnas ju termostaten mer och mer ju varmare det blir när den har öppnats ta ur den och låt den svalna så ser du även om den stänger som den ska.
    Om jag kommer tillbaka till provtryckningen se om du kan få låna på en verkstad pumpa upp trycket själv under tiden du har tryck kolla efter läckage m.m
    Hade en saab inne för nåt är sen som hade typ av samma symptom jag provtryckte då var det en slangklämma som vart sönder rostad så det läckte ur sakta men säkert.

    Med vänlig hälsning Lasse
    Hej, tack för ett ytterligare svar!

    Får kolla runt ännu mer, men en provtryckning blir det nog imorgon på bilen, tack!

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Jag förstår inte vad det är för dräneringsslang du pratar om, och vad den ska dränera?

    Det är inte så att någon av dom två avluftningsslangarna lossnat?
    http://i.imgur.com/fl5rSwD.jpg

    Hej,

    Fast kanske använder fel namn på den?
    Samma ords används som beskrivning på slangen som går från påfyllningshalsen på min motorcykel, dräneringsslang.

  7. #7

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Är det så att den slangen dränerar bort det som kylarlocket släpper ut?
    I så fall skulle jag börja med att byta lock.
    Signaturlös

  8. #8

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Är det så att den slangen dränerar bort det som kylarlocket släpper ut?
    I så fall skulle jag börja med att byta lock.
    Exakt, jag har försökt att hitta någon sida som säljer ett lock men går utan vinst därifrån, ska ta och ringa lite skrotar imorgon på jobbet.

    Har i alla fall kollat termostaten, den öppnar sig i kastrullen i alla fall, men en ny beställdes igår och skall bli monterad så fort den anländer.

    Tack för ditt svar Frippe.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Dum fråga kanske men har du kollat med Saabhandlaren?
    De borde väl ha kylarlock i lager.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 559

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Har du fått ordning på problemet?
    Skriv i så fall vad det var, så vi kan återkoppla och lära oss.....

    Jag har faktiskt samma problem på min, men kan inte bli klok på var vattnet tar vägen.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av OveS
    Dum fråga kanske men har du kollat med Saabhandlaren?
    De borde väl ha kylarlock i lager.
    Beställde kylarlock via Ebay, 80 kronor + frakt på 80 kronor cirka, ringde till en SAAB-handlare jag känner till, sålde bara hela kit, dvs exp.kärl, slangar etc.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Har du fått ordning på problemet?
    Skriv i så fall vad det var, så vi kan återkoppla och lära oss.....

    Jag har faktiskt samma problem på min, men kan inte bli klok på var vattnet tar vägen.....
    Vet ej, tanken var att provköra igår cirka 6-7 mil, träffa en tjej och sen åka hem några timmar senare men vart ej av p.g.a. att den hackar vid fullt ladd, som jag skrivit i min andra tråd.

    Kolla under exp.kärlet och se ifall det är fuktigt där, min PISSADE ut genom slangen på kärlet och inte läckte någonstans på systemet.

  12. #12

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Bumpar upp min gamla tråd.

    Jag har nytt lock till expansionskärlet, den VERKAR hålla bättre, körde idag till och från jobbet, åtta mil tur och retur,kanske sjunkit en centimeter bara trots jag kört hårt och snabbt till och från jobbet så är nöjd, kände dock en svag doft av bränd glykol.

    Dock så finns det en slang, som oftast är kall, men jag kan pumpa den varm när bilen är igång och jag kört lite, då blir den jävligt varm och jag slutar pumpa, det bubblar till i exp.kärlet, men kan ej förstå varför den ständigt blir kall, känns som jag luftat bilen ordentligt.

    Låter bilen va i arbetstemp enligt mätaren, inget exp.lock på, gasar lite och pumpar på slangen tills båda händerna krampar, slangen är varm.
    Done?

  13. #13

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska


  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 559

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Hur går det med vattnet?
    Jag har i princip samma fenomen som du, förutom att det är torrt under mitt expantionskärl.
    Har inte felsökt o fixat lika mycket som du, men vattnet försvinner "spårlöst"
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 559

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Brumpar upp min fråga.
    Hur gick det? Vad var felet?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Under normal drift (rätt temp, rätt nivå) är det väl ett övertryck i expansionskärlet?
    Inget pys när jag öppnar locket = Läckage, eller...
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -04a pissar kylarvätska

    Händer ibland att expansionskärlens hål där o-ringen som ska täta expansionstanken har blivit större med åren (slitet), vilket orsakar samma fenomen som trasig lock.
    Om man tryckutjämnar systemet när vattnet är kallt och skruvar på locket, varmkör motorn tills termostaten har öppnat sig, öppnar locket, så ska det vara någon form(litet som sort) av övertryck i systemet, annars läcker det någonstans.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    161
    Jag har haft samma problem ett tag och håller också på att bli galen på det!

    Skickat från min Galaxy S4 via Tapatalk 4
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    161
    Jag har en separat tråd om mitt case. Lite sammanfattat så har följande hänt; jag märkte i somras att den drog kylarvätska, trots att jag inte ser något läckage, värmen funkar, inget vatten i oljan o.s.v så fortsatte det att sjunka i exp.tanken. Jag gick till Mechanum och bad dem kolla det, de felsökte och sa att vattenpumpen läckte. Gick till handlaren och sa hur det var, och eftersom v-pumpen och kamremmen var bytt för ett halvår sen enligt serviceboken fick jag en deal på arbetet för att isåfall göra det igen! När min handlare fick den och felsökte själva, så sa de att pumpen var det inte, det rann bara förbi den så det såg ut så, det var istället någon typ av bussnings/packningsats vid insuget (TTiD har tydligen vattenkylt insug?) och de fixade det och jag betalade 9900:- ...Noteras ska att de även provtryckte både före och efter åtgärden. När jag fick tillbaka den så drog den fortfarande vatten. Jag fick tid och lämnade in den. De upptäckte då att de slarvat med monteringen av en slang vid förra rep och åtgärdade det. Provtryckte dessutom både före och efter. När jag fick tillbaka den i veckan så drar den fortfarande kylarvätska!! Till saken hör att de ända från början sagt att det inte är EGR-kylaren, jag börjar tro att det kan vara den...Jag orkar inte fler turer med detta! Ska jag lämna in den igen så antingen blir det ingen skillnad nästa gång heller, eller så bytrr de kanske EGR-kylaren och då kostar det många många tusen ytterligare (

    Skickat från min Galaxy S4 via Tapatalk 4
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    161
    Ska jag testa att beställa en helt ny komplett expansionstank?

    Skickat från min Galaxy S4 via Tapatalk 4
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

Liknande ämnen

  1. 9-5 pissar kylarvatten
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 15:28
  2. Urtrampningslagret pissar olja!
    Av Xalen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 23:07
  3. 9-3 Aero -02 läcker kylarvätska
    Av NiclasNohren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •