Hejsan, har gjort en tråd på garaget om samma sak men söker mig hit då alla prisar forumet för dess breda och stora kunskap kring SAAB.
Jag kopierar helt enkelt in min text från Garaget in hit och tillägger lite för att följa forumet riktlinjer så bra som
- Bilmodell : SAAB 9-3 Aero SS 210 hk.
- Årsmodell : 2004
- Modifikationer på bilen : Original
- Miltal : ~18900 mil.
- Hur yttrar sig felet? : Bilen piper till om låg kylvätskenivå, strax innan känner jag lukten av glykol som runnit ut genom dräneringsslangen på exp.kärlet.
- Är felet permanent eller intermittent? : Den varnar efter cirka åtta mil som den gjort två gånger, mer om det nedan.
- Vilken felsökning har redan gjorts? : Kollat läckage på slangar, kopplingar, skarvar och kylaren, även efter märken på marken samt luftat den i cirka 15 minuter med varierande varvtal(1100 - 4000).
Jag blir helt sne på min bil.
Den dricker, eller ja, pissar ut kylarvätska ur dräneringsslangen, trodde först det var exp.kärlet som var trasigt men en spricka i skarven men såg sen det pissa ut ur dräneringsslangen.
Det har varit så att den varnat om låg nivå i två veckor, typ var fjärde dag eller så(åker minst 8 mil per dag), så har fyllt på med glykol och vatten varje gång, de senaste gångerna så har det blivit värre bara.
Igår(10/10) : Fyllde på två liter vatten ungefär och en halvliter glykol ungefär på morgonen runt 05:30, kvällen innan hade den varnat för låg nivå, jag struntade i det då, parkerade och tänkte att jag tar det på morgonen.
Fyller på, allt är frid och fröjd, åker till jobbet, cirka fyra mil, parkerar med motorn igång, kollar nivån i expansionskärlet och det ser bra ut, stänger av bilen och kollar i kanske 60 sekunder, ser bra ut.
Åker hem, när det gått 3,5 mil varnar den för låg nivå, stannar till så på bästa möjliga plats, kollar nivån som är lite låg, fyller upp det med glykol och åker hem, allt är frid och fröjd.
En kompis kommer förbi efter jag skrivit om problemet med honom, han som är mer kunnig än mig börjar felsöka lite, kollar läckor etc(det jag sett är att den läcker under exp.kärlet så antagit att det var den som var trasig), vi klämmer på kylarslangar och hör hur det finns luft i systemet, bubblar till när man klämmer på slangarna, efter ett tag på tomgång så börjar den pissa kylarvätska ur dräneringen trots att nivån inte var så jävla hög, det slutar och nivån är stabil, vi åker iväg i två mil i lugnt tempo sen en mil i högre tempo med sena växlingar och lite pressande, nivån är bra när jag kommer hem igen, igång och avstängd.
Idag : Den varnar ej på morgonen om låg nivå, kommer fram till jobbet och nivån är bra, åker hem, när jag är 200-300 meter hemifrån varnar den för låg nivå, stänger av bilen utanför mig och ser hur nivån sjunker, är snabb på att fylla på kärlet med vatten till maxnivån, sedan glykol igen eftersom det fortsätter sjunka undan när bilen är avstängd, det hinner inte bli tomt i kärlet någon av dessa gånger då jag hade två liter vatten och en liter glykol i bilen ifall att det skulle bli såhär.
Står på gatan med bilen avstängd för att se om nivån sjunker eller något, icke, startar den och pappa kommer ut jag varvar bilen lite, när jag håller den stabilt på 3000 varv/min stiger nivån för att sedan sjunka lika mycket som den steg, lät den vara igång 10 minuter med varierande varvtal och tomgångskörning, nivån är densamma, vid detta moment så var bilen fortfarande varm efter hemkörningen från jobbet, samt att locket till exp.kärlet ej var på.
Vad fan ska jag göra? Vad för fel är det med bilfan?
Jag har kollat och känt vid alla slangar runt expanionskärlet ifall det skulle läcka ifrån slangar eller dylikt, tror det alltid pissat ur dräneringen för det har alltid varit blött under exp.kärlet.
Var på Mekonomen idag och beställde termostat som vissa tror kan vara felet, värmekran och expansionslock som folk har tipsat om verkar inte finns öht på Mekonomens hemsida för min bil, eller de andra sidorna de använde sig av för att söka delar, blir inte klok
Bolla gärna era idéer!
- ! Oljan är väldigt mörk som den är på de flesta bilar när den inte bytts på ett tag(ska ske, har till o med oljan i garaget).
Det luktar ej bensin/olja från expansionskärlet.
Värmen inuti bilen fungerar utmärkt.
Tempmätaren håller sig stabil när den blivit varm och lever ej sitt egna liv, sjunker eller bli för hög.
Det ryker ej från avgasröret vad jag har sett förutom när det är ett par graderna på mornarna.
Tänkte kolla tändstiften som det tipsades om, men kåpan som sitter över tändkasseten, men dess torxskruvar satt så inihelvete så fick loss en, rundande en(eller ja, pappa..) och två som är smått ojämna..