Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

  1. #1

    Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Har hört ett något ökande vinande ljud från bränslepumpen i ett par dagar nu och för 10 min stannade bilen här mitt i rondellen och vägrar starta igen.
    Är det troligt att det är pumpen som lämnat in, och vad kan ett sånt byte kosta på verkstad i runda slängar?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252

    Sv: Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Mycket troligt. Slå på tändningen och hör om den bygger upp tryck. Tror det även finns en ventil på fuelrailen om du lyfter på plastkåpan, trycker du på den ska det spruta till lite soppa.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  3. #3

    Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Ok ska kolla!
    Det låter inget från pumpen i alla fall.

  4. #4

    Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Som info så verkar kostnaden för ett pumpbyte ligga på ca 4500-5500:-.

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 988
    Medlem#
    6220

    Re: Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Det blir dyrt på verkstad då dom tar ner hela tanken för att byta pumpen vilket man inte behöver göra om man klipper upp plåten under baksätet. Då får du upp armaturen den vägen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    skåne
    Inlägg
    46

    Re: Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Måste bara fråga nu när de gäller bränslepumpen...hur är de om man kör på reserven?? En vänn har sagt att man får inte köra på reserven då pumpen kan gå i sönder. Stämmer de för jag tycker de låter konstigt. De är lika dan bil som trådskaparen har.

    Mvh Henrik

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Citat Ursprungligen postat av wilderness
    Måste bara fråga nu när de gäller bränslepumpen...hur är de om man kör på reserven?? En vänn har sagt att man får inte köra på reserven då pumpen kan gå i sönder. Stämmer de för jag tycker de låter konstigt. De är lika dan bil som trådskaparen har.

    Mvh Henrik
    De finns ett bra skäl att inte köra på reserven och de är att du kan få motorstopp. Alla adra skäl faller i skuggan av den första.
    Pump armatur har silen i botten även tror inte att trycket är mkt lägre om man skulle vara tvungen att köra till första soppa station.
    Teoretiskt kan man svara att själva pumpen har backventiler ( tror två små kolor) och dom kan kärva om soppa nivå är mkt låg och pumpen torkar invändigt pga att bilen är avstäld. Detta är LÅNGSKOTT men möjligt.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    246

    Re: Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Man ska inte köra en SAAB med tanklampan tänd då får man byta pump oftare.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Bränslepumpshaveri, 9-3 Aero -01?

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Man ska inte köra en SAAB med tanklampan tänd då får man byta pump oftare.
    Man ska inte peka på Saab, dom har ingen egen tillverkad pump, de är Wallbro i så fall.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •