Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Hej, detta är mitt första inlägg på stcs och har bara hört bra från er och att ni ska kunna det mesta!

    Det är så här att jag funderar på att köpa bil och har hittat en Saab 9-3 Aero -02 som jag är sugen på. Problemet är att annonsören skrivet att den har trasig kamrem. Reagerade lite på det för det skulle vara oerhört speciellt eftersom den har kamkedja. Hans förklaring låter dock som om det är en rem "gummiresterna slog mot motorhuven". Jag tror att det är multiremmen/drivremmen som gått av.

    Visst låter det som att det är multiremmen? Misstankarna om det förstärks när han säger att inte bilen går att starta samt att ac:n inte funkar. Jag menar, multirem driver generatorn som laddar batteriet, utan batteri går den inte att starta och inget som kan driva ac pumpen (dock är ju det multiremmen som gör det, men ni fattar )

    Ursäkta för det långa inlägget, men vill vara helt säker innan köp! Alltså, visst låter det som multi-/drivremmen?

    Tack på förhand
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 387
    Medlem#
    6935

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Ja, om "gummiresterna slog mot motorhuven" har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna vara annat än multiremmen.

    Åk dit och kolla. Är det bara multiremmen så ska ju bilen gå att starta med startkablar alternativt ett nytt batteri.
    Tänk på att inte ha den igång länge eftersom multiremmen driver vattenpumpen, utan vattenpump kokar bilen rätt snabbt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Tack för svaret.
    Precis vad jag tänkte, det borde ju gå att starta den med starthjälp om det endast är multiremmen som gått av. Men vad är de vanligaste orsakerna att remmen går av? Det känns ju som att den kanske inte går av av sig själv... Jag har hört att om ac kompressorn går sönder kan den slita av multiremmen. Då blir det ju klart dyrare än om det bara skulle vara remmen.
    Finns det nåt sätt att testa de olika delarna som drivs av multiremmen? Vattenpump, generator,ac kompressor, styrservo, vevaxel?
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Nu när remmen är 'borta' kan man ju snurra på alla hjulen för att se vilket som skurit.
    Troligtvis ett löphjul som skurit ihop, men kan ju även vara AC-kompressorn som du säger.
    Är det ett löphjul är det enkelt bytt och på med en ny rem så går det igen.
    Är det kompressorn är det dock lite värre

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Okej, vart hittar man löphjul då För jag har sett att de är väldigt olika i diameter osv. Visst är det olika löphjul till generator, ac osv.
    Samt, spännrulle på T7 motorn är M10 va?
    Är det något annat än delarna som multiremmen styr som kan gå sönder när själva remmen brister?
    En till fråga, vad är vad på denna bild. Dvs. nummer 1-6. Se länk nedan!

    http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... -3_ill.gif
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    1 Spännrulle
    2 Servopump
    3 Kylvätskepump
    4 Vevaxel/drivremskiva
    5 Löphjul
    6 Generator

    Obs. att AC-kompressorn ej är med på denna bild. Sitter snett ner till höger om nr.3
    Bilden visar alltså en remdragning utan AC.

    Löphjulet (nr. 5 på bilden) är det som brukar skära.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Tack för svar!
    Konstigt att ac kompressorn inte var med för jag tog en bild som var likadan som den på speedparts... Går det kanske att få fram den rätta bilden med ac också för 9-3 og T7?
    Hittar inte alla spännrullar och löphjul som ska finnas dock... Ingen som vet om det kan finnas någon komplett sats för multi/drivrem?
    Vad är det för verktyg som behövs för att utföra bytet? Ungefär hur lång tid kan det ta för en kille som inte har tummen mitt i handen, men ändå är rätt novis på reparationer. (Kan mycket teoretiskt, dock inte utövat så mycket praktiskt på bilar. )
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Det finns bara en spännrulle och ett löphjul som används.
    Ibland finns det ett extra löphjul i mitten, främst på äldre motorer, men det används inte nu längre utan man demonterar det löphjulet och monterar en kortare rem istället.
    Remdragningen blir då som på bilden (fast med AC-kompressorn då).

    Om det är löphjulet som skurit behöver du:
    En lång 1/4" förlängare att dra in spännrullen med.
    En 15mm blocknyckel att demontera-montera löphjulet med.
    Kan även vara bra att ha en 3-3,5 mm borr att spärra spännrullen med men inget måste.

    Denna operationen är relativt lätt så nästan alla kan göra det.
    Det som är lite trixigt och pilligt är få på remmen rätt på alla hjulen men det går.
    Lättast blir det om man lossar plastinnerskärmen (sitter med några Torx-skruvar) så att man kommer åt remmen även underifrån.
    För mig som mekaniker tar det kanske 15 minuter (med tillgång till lyft).
    För en aspirant utan tillgång till lyft skulle jag gissa på 1-1,5 timme.

    Hoppas det är till någon hjälp. Men kom ihåg att känna på hjulen först så du vet vilket som skurit innan du ger dig på något...

  9. #9
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    2378

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Varför har säljaren inte bytt rem? Jag skulle vara väldigt tveksam att köpa bilen utan att först montera en rem för att se att allt fungerar. En rem kostar t.ex. bara 179kr på Biltema. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... RIB-62295/

    Den vanligaste anledningen till att remmen går av skulle jag (baserat på egna erfarenheter) säga är att lagret i magnetkopplingen till AC:n skär ihop. Jag har tvingats byta magnetkopplingen sex gånger på og9-3 varav fem gånger på en och samma bil. Remmen byttes dock bara ett par gånger.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Tack för förklaringen! Det känns egentligen inte så svårt att byta den, men det är ju om nåt krånglar som det kan ta extra tid.

    Jag tycker också det känns misstänksamt att han inte bytt remmen själv, men eftersom han från början trodde att det var kamremmen (som inte finns) så kanske han inte kan så mycket om bilar och tror att det ska bli mycket dyrare än det blir om jag gör det själv.
    Frågan är nu om man ska köpa en rem som är kortare, utan ac, för det verkar vara den som oftast krånglar. Eller om man ska chansa att allt fungerar och köpa en lång. Jag tycker det känns konstigt att bara själva remmen har gått av utan nåt annat gått sönder också...
    Det lättaste sättet att kolla upp det är ju såklart att åka dit och känna att alla hjul går att snurra, men det är så att bilen är lite långt bort för att bara åka dit och kolla på den
    Visst finns det inget som hindrar att man bogserar bilen om multiremmen är paj? Klart att styrningen är tyngre men det är den alltid när man bogserar så. Tänkte inte bogsera den långt, mest om man känner på alla hjul och vet att den fungerar, sen åker bort en sträcka bara för att inte stå på killens uppfart och byta
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Multirem Saab 9-3 Aero -02 OG

    Hej, det går att byta lagret i kompressorkopplingen, det är dock ett speciallager som kostar en slant.

    Lager AC-koppling NSK 35BD5020DUK (35x50x20)
    Dubbelradigt vinkelkontaktlager

    Köp en kortrem för bilar utan AC så har du hela vintern på dig att reparera och kan använda bilen under tiden.

    Mvh
    /Henrik

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Vilken multirem ska det vara i 9-3 Aero 02?
    Av MMaverickT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 18:23
  2. Byte utav multirem saab 900 96
    Av saabejon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 18:09
  3. Multirem till og9-3 aero
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 20:35
  4. multirem saab 9000
    Av FredrikAkesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 10:46
  5. Byte av multirem og saab 9-3
    Av Anders 4999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 02:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •